Valp & unghund iFokus

Valp & unghund

Läst 62 ggr
Kunstblumen
2023-01-23 13:45
0

Valp bits och hoppar, gör jag något fel?

Min snart 3 månaders valp (lapsk vallhund) bits, hoppar, springer fram till folk och är allmänt full av energi.
Jag bor hemma med föräldrarna men har ett litet "gästhus" som jag bor i med hunden.
Som jag förstår det är det helt vanligt beteende från valpar, jag är lugn och för det mesta och tålamodig med valpen men har märkt att mina föräldrar som ibland måste passa honom har en tendens att skrika och morra åt honom, knuffa honom, osv när han inte lyder.
När han kommer fram och hoppar klappar dom honom istället för att ignorera.
Jag brukar alltid ignorera beteenden från valpen som jag inte gillar och det funkar oftast.
Min mamma trycker ner honom mot golvet och och tar tag i halsbandet, skriker mm.

Han kan vara lugn hemma med mig men jag tror han blir stressad eller något när han är med mina föräldrar. dessutom klagar min mamma på mig och säger att jag måste ha gjort något fel när han håller på som han gör.

Ska jag kanske undvika att låta han vara med mina föräldrar?

[skyggis_tryggis]
2023-01-23 14:22
2

Ja, absolut. Låt inte dina föräldrar ta hand om valpen.

Kunstblumen
2023-01-23 16:41
0

#1: Okej tack för svaret 😊 så det stämmer alltså att det är mina föräldrar som gör fel och att han blir stressad?

[skyggis_tryggis]
2023-01-23 16:45
1

Det låter hemskt hur de behandlar din valp.
Positiv förstärkning och belöning är så klart mycket bättre än bestraffning. Hårda tag i uppfostran känns väldigt gammaldags eller okunnigt.
Om de är intresserade av att lära sig mer om valpar, så låna hem en bra bok till dem. Finns säkert nåt bra på biblioteket.
Men om de är ointresserade av att lära sig hur man gör för att få en trygg valp, så ska du inte låta dem ha hand om din valp. I värsta fall kan valpen få beteendeproblem.

• Redigerat 2023-01-23 16:48 av [skyggis_tryggis]