Annons:
Etiketterträninghormoner-och-uppväxtvalp-unghund
Läst 90 ggr
F
8/4/22, 2:28 PM

Ensamträning

Hej!

Jag ensamtränar med min 19 veckors pudelvalp och känner mig lite uppgiven kring hur det går. Vi bor ensamma, jag och valpen, i en två:a och hon är lite efterhängsen.

Vi har därför arbetat med att hon ska bli trygg vid en filt som jag tar med mig överallt och det har hon blivit. Sedan får hon vara i sovrummet med ett kompostgaller medans jag är i rummet bredvid ( så att hon ser mig). Men hon piper och skäller i ca 1h innan hon somnar. Jag ger henne hundben samt slänger in lite foder pärlor ibland. Idag satte jag på lite avslappningsmusik efter 1h och stod bredvid henne utanför gallret, då somnade hon. Ser processen ut på detta sätt för er med? Gör jag någonting fel?

Hon piper väldigt högt även om jag umgås med min familj och går på toa och hon är kvar med de andra. Hur får jag bort detta betende?

Annons:
[Tismon]
8/4/22, 3:53 PM
#1

Om hon piper har du inte skapat en trygghet. Pröva lämna henne ensam i några sekunder öka det sedan med minuter och öka det väldigt långsamt, till slut, efter mycket träning, kanske det kan bli en halvtimme. Börjar hon pipa hon har du gått för snabbt fram.

Detta är en bebis så det är inte alls konstigt. Att låta henne ha ångest i en timme är inte särskilt betryggande för en bebis.

Kan du inte ens lämna henne i en sekund utan hon börjar pipa direkt så tar du ett steg från henne och ett steg tillbaka. Öka det med två steg. Tre steg. Upprepa tills du kan gå en bit bort och komma direkt tillbaka. Låt henne inte pipa. Lär hon sig att du alltid kommer tillbaka såsmåning och inte behöver ha ångest så skapar du en tryggare hund.

  • Redigerat 8/4/22, 4:02 PM av [Tismon]
Zadeira
8/4/22, 4:03 PM
#2

Vissa hundar tycker det är väldigt jobbigt att sitta bakom kompostgaller och se matte men inte få vara med. För en del hjälper det att istället träna på att vara i ett annat rum/bakom stängd dörr, där "frestelsen" inte blir lika stor för valpen. I början räcker det man stänger till toalettdörren två sekunder, sen utökar tiden man är där inne.

Upp till toppen
Annons: