Valp & unghund iFokus

Valp & unghund

Etikettproblembeteenden
Läst 284 ggr
Sstands4sandra
2020-06-07 14:39
0

Amstaffvalp som är rädd för att vara utomhus

Hej!! Jag har precis införskaffat en amstaffvalp. Han är 12 veckor gammal. Han är huuuur duktigt som helst när vi är hemma, men han hatar att gå ut. När jag går ut med honom på en gräsplätt framför vår lägenhet så kissar han och bajsar och så vill han gå in så fort han är klar. Jag har försökt och locka honom med godis och det funkar ju ibland men såfort han äter godiset så vill han in igen. Har försök att bara gå framåt för att han ska följa med men då kommer han med svansen mellan benen och blir väldigt orolig… har provat att backa baklänges och locka honom till mig och det funkade de första dagarna men nu tycker han att det är ointressant. Provade att bära honom till skogen för och utforska lite men det tyckte han var lite läskigt också. Idag så gick jag ut till gräsplättan och han gjorde sin grej sedan så lockade jag med honom och gick 20 meter bort till en annan gräsplätta och satte mig ner. Då kom han och la sig i mitt knä (vi har kört ryggsäckvarianten fast i knät inomhus och då brukar han alltid somna) och först så verkade allt lugnt och vi tittade på människorna som gick förbi. Passade på att ge honom lite foder som godis och öva lite på kontaktövning vilket gick bra i någon minut men sen tappade han fokus och börja skaka. Då ville han inte ens äta fodret längre. Provade att få honom att leka lite med en mjukleksak som han gillar att bita i ibland men det var helt ointressant för honom och han bara satt ner och tittade på mig. Sen så fort jag reste mig upp för att gå hem så skyndade han sig hemåt med svansen mellan benen. Och såfort vi kommer hem så blir han som vanligt igen och nyfiken på allt… det känns som att jag gör fel, jag vill att han ska gilla att vara ute och vilja leka men han vill bara ut och kissa och sen hemåt igen.