Valp som bits
Min valp på 10 veckor bits hela tiden, jag försöker ge honom tuggben och leksaker som han får bita på men han biter oss i händerna och i fötterna och drar i kläder.
Vi säger "nej" och "fy" vilket sällan funkar.
Jag brukar gå iväg när han bits och ibland ta tag/fast honom när det blir för mycket.
Jag har läst det här på nätet men metoderna verkar inte funka för mig.
Han har inte lärt sig ännu att man inte får bitas. Vad gör vi för fel?
Det tar tid innan de lär sig sånt vissa raser verkar ta längre tid. Din hund är bara 10v det är bara en bebis, valpar är jättejobbiga och de kan bli ännu jobbigare när de blir tonåringar. Mina föräldrar har en hundras som är valp länge den senaste hunden var en av de jobbigaste de haft han lärde sig inte det där med att man inte får nypas med munnen förren han var typ 1,5-2år
#0: Välkommen till livet med pirayamonster, även kallad "valp".
Förrädiskt söta men kan vara ett rent helvete att leva med.
…unghundstiden kan vara en redig prövning den också. Bara att ta en dag i taget.
Två veckor är ingenting när det kommer till träning av en så liten valp, fortsätt erbjuda bitvänliga saker när valpen tuggar på fel grejer.
Att säga 'nej' eller 'fy' är rätt meningslöst innan valpen lärt sig vad orden faktiskt betyder.
Kämpa vidare, här på iFokus kan ni få mycket hjälp och stöd.
Rekommenderar också att anmäla er till en valpkurs. Det är nyttigt både för valpen och nyblivna hundägare.
// Harley
Vår pudel var en riktig piraya som valp! Mamma fick gå in och byta om på toa för hon skulle fram och bita och dra i hennes byxor annars.
I början var vardagsrummet avstängt med kompostgaller (fick bara vara i vardagsrummet om någon var där) så när hon blev extra jobbig fick hon köra "time out" på andra sidan gallret tills hon lugnat sig (gick inte att distrahera med andra saker att tugga på).
Speciellt på kvällen efter kvällspromenaden blev hon galen och skulle bara bitas och fara runt och för mig funka det då att hålla henne ganska stadigt emot mig (och hålla en hand vid ansiktet på henne så hon inte kunde bita) och så fort hon slappna av lätta jag och börja hon bita igen så höll jag om lite mer igen och det funkade för henne och mig (funka inte för mamma tex) och hon lärde sig fort att slappna av och sen hålla sig lugn, men tror absolut inte den tekniken funkar för alla hundar (tror den funka bra på våran pudel då hon är otroligt kelsjuk och älskar att bli runt buren och kramas och närkontakt, vår labbe vi hade innan hade aldrig accepterat det då hon inte alls gillade den typen av kontakt).
Nu bits och drar hon bara i byxor när hon blivit överstimulerad och är övertrött. Annars så bits hon inte längre (men gillar att "bära runt"/"snutta" på min hand som hälsning när jag kommer över).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu