Valp kissar ej i snö
Hej! Jag har en 12-veckors tibetansk terrier tjej som är rätt nyligen hämtad från södra Sverige, bor själv i norra Sverige. Hos uppfödaren har dom rastats med sina kullsyskon i hagar utomhus/ kissat på tidningar inomhus. Resan upp på 10 timmar gick bra med frekventa kisspauser och hon var jätteduktig! Dock direkt vi kom fram till vår stad så går hon inte längre på toa utomhus. Skillnaden från att bara upplevt mellan 0 till 10 plusgrader och barmark/grönt gräs hos uppfödaren och längs resan som mest lite vatten med is på barmark till att nu vara i -15 grader med 1 meters snödjup verkar sätta stopp för att göra sina behov. Är lite desperat då vi är ute varannan eller var tredje timme dygnet runt och jag fångar upp henne när jag märker hon är på gång vid tidningarna inomhus innan hon kissar och tar oss ut. Väl ute händer ingenting, testat både att gå rundor där hon får upptäcka och nosa på eller bara gå till samma plats som är relativt ren från andra hundars kiss till att ta med tidningar och lägga på snön. Förstår att det blir en övergångsperiod att komma till en ny familj och allt som det innebär för en liten valp med trygghet osv men vet inte hur jag ska bära mig åt för att komma över spärren med att kissa/bajsa i snön en första gång. Är det någon som har upplevt samma eller har något tips på hur man kan jobba med det här? 🙏🏼🐶
En kompis hade samma problem med sin hund. Hon fick gräva fram små gräsplättar till hunden i några dagar och till slut så fattade den var den skulle göra sina behov.
Lite svårare om du har över 1 meter snö…
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!