Åka tåg 18 timmar med valp?
Ska strax åka på en lång resa (18 timmar) med min valp som är 6 månader.
Jag har letat hundvakt men lyckas inte hitta någon, så jag tror det bästa är att ta med hunden.
Ska resa inom sverige.
Har aldrig rest med hunden förut, så behöver tips och råd.
Kommer hunden morra och skälla på andra på tåget, eller tror ni den blir mer tillbakadragna och rädd? hur får man valpen att känna sig trygg? när bör den få mat och hur gör jag om den kissar i tåget?
Jag tycker att från första 🤔 du behöver blir lugn. Hundar, katter och alla djur reagerar väldigt stark när mamma och pappa är nervös. Den andra åsikt är att planera bättre nästa gång. Djuren behöver känna sig trygg och säkert. 🖐️😊
Teståk med din unghund en kortare sträcka först.
Är det en hund av mindre storlek skulle jag rekomendera att ha en transportbur (kan vara tex en sån i tyg som är lätt att bära med sig) och träna hunden att känna sig trygg att ligga i den (redan innan resan) så hunden kan ligga lite avskilt om det blir stökigt på tåget. Då kan du även ha en sån uppsugningsmatta ifall hunden skulle råka kissa. Får den inte plats i en hundbur så kan även en sån "puppy pad" (fast tror de är billigare att köpa varianterna för människor) vara bra att ha med och lägga ut och styra hunden till om den verkar vilja kissa.
Antar du har tågbyten eller längre pauser under resans gång där du kan gå av och rasta hunden.
Sen som Vixxen nämner så är det bra att test åka och öva på kortare sträckor innan också för att se hur hunden tar det (en del kan ju bli rejält åksjuka och kan behöva mediciner för det).
Angående att mata kan ju bero lite på om den blir åksjuk eller inte. Vill den äta och tar mat som godis så är det ju bara att använda det under resans gång.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu