Valp & unghund iFokus

Valp & unghund

Etikettproblembeteenden
Läst 516 ggr
Lol1234
2020-01-09 13:20
0

Valpen kissar inte ute

Min valp kissar och bajsar inte ute! Efter vila, mat och lek så går vi ut, till samma ställe varje gång. Jag sitter där och gör ingenting, väntar bara ut valpen, som antingen luktar omkring eller lägger sig ner i gräset, helt ointresserad av att uträtta sina behov. Vi kan stanna ute länge och så fort vi kommer in igen så kissar/bajsar han. Uppenbarligen finns tryggheten inomhus att uträtta behov. Hur kan vi snabbt bryta detta mönster? Det blir tyvärr inte många tillfällen för beröm då han bara kissat ute ett fåtal gånger och aldrig bajsat. Vi fy:ar inte när det sker inomhus. På natten är det ok. Lyfter ut honom när han vaknar och då har han kissat ute, inget inomhus på natten. Varför är det så svårt på dagen? När olyckan sker inomhus lyfter vi ut honom direkt och stannar ute en liten stund, så han inte ska tro att han får komma ut och leka om han kissar inne. Däremot hinner vi aldrig förekomma honom vid lek etc, han sätter sig och kissar på en halv sekund så hinner aldrig lyfta ut honom innan det är för sent. Tips? Speciellt för att få honom bekväm att uträtta behov utomhus på dagen. Tack!

[Shettisar]
2020-01-09 13:46
1

Varför går ni till samma ställe och står där?  Finns väl inget tråkigare än att stanna på ett och samma ställe menar jag. Nya dofter och intryck är ju roligare för valpen samt magen kommer igång när den får röra på sig.😉

Lol1234
2020-01-09 14:25
0

Har läst på flera ställen att det bästa ska vara att ha en ”toalettruta” utomhus, men nu när han vaknade gick vi ut och gick en runda på gräset. Efter 30 min kunde han inte hålla sig mer och kissade, kanske funkar bättre än att vara stilla. Trodde att alla dofter etc runt omkring kanske distraherade honom.

kalindas
2020-01-09 15:15
1

Säger som #1. Gå runt med valpen och låt den nosa och utforska. 
Nu vet jag inte hur gammal valpen är, men den måste ju oavsett lära sig att röra sig utomhus och inte vara stå stilla. 🙂

/Elisa

[Shettisar]
2020-01-09 23:03
0

#2 Vad alla skriver fungerar inte på alla individer.Förstår inte överhuvudtaget varför en "kissruta" skulle vara bra? Men jag har aldrig haft kissrutor vare sig inne eller ute till mina valpar.Att utforska världen och dofter är ju otroligt roligt för en valp.Så jag hade absolut fortsatt att gå på upptäcks rundor så ska du se att det löser sig med kisseriet också.

vallhund
2020-02-26 18:22
0

Ta med en tidning med kiss o lägg ute.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Skogsväsen
2020-03-28 22:06
1

Prova busa med valpen varje gång du går ut och se om han kanske är lite mer sugen på att kissa sen när han kommer ut för det vankas bus. :D

Har dock ingen personlig erfarenhet av detta.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här.