Valp & unghund iFokus

Valp & unghund

Etikettskaffa-valp
Läst 328 ggr
Newbie0320
2020-05-11 13:47
0

Innan 12 veckors vaccinet - hjälp!

Hej! Vi hämtade hem vår älskade lilla valp förra helgen och är överlyckliga. Dock har jag insett att jag är en riktig hönsmamma och är konstant orolig att någonting ska hända henne. När vi är ute blir vi alltid stannade flera gånger med personer som böjer sig ner och klappar henne utan vårt tillstånd och en gång av hundra känns det som har vi sagt ifrån att det passar inte (detta var första dagen vi hämtade hem henne). Jag är super nojig att hon kan bli smittad av andra barn eller vuxna - kan dem det? Hon äter även allt hon ser och jag försöker ”byta” men det har hänt att hon fått i sig harlortar (ser ut så iallafall). Hur orolig behöver man vara innan tolv veckors vaccinet? Någon som har erfarenhet?

Liwan
2020-05-21 13:04
0

Min valp hälsade lite på gamlingar och några barn. Hon hälsade även på noggrannt utvalda hundar i den mån som gick och hon åt också harlortar och sånt. Hon åt även lite gröna saker från skogen och tuggade pinnar, kottar och barkbitar. Druckit vatten från marken och plockat upp fimpar i munnen osv.

Det har inte varit någon fara.

Nu har hon vaccinerats för 3mån och det gick bra.

Jag vet inte hur orolig man bör vara, så det kan jag inte svara på… Men om du är väldigt orolig så kanske det smittar av sig på valpen?

[Shettisar]
2020-05-25 15:07
1

Orolig för vad? Trippelvaccin har hon redan börjat att få (innan ni hämtade hem henne), valpar smakar på allt. Ex harlortar är ingen större fara då det är växter och inte som ex hundskit. Man får ha lite koll när man är ute och går. Att låta valpen hälsa på alla är upp till er själva,men att valpen skulle bli smittad av människor finns ju ingen risk för. Slappna av och njut av valp tiden för den går väldigt fort😉 Plocka ut sådant som är snuskigt ur munnen eller undvik om ni hinner se det innan valpis. Annars njut!!