Hur länge letade du kombinationer, uppfödare och ras innan du till slut köpte valp? Var det kanske ett impulsköp eller letade du i år? Var valet redan självklart? Osv!
Och sen, kommer du göra något annorlunda nästa gång du ska köpa valp?
Medarbetare på Valp och Unghund ifokus!
Peace out~ - Turast
Blogg: Unidogs
Med Castor var jag faktiskt inte supernoga. Jag tittade upp släkten lite och föräldrarna lite snabbt ett år innan Castors kull var planerad, ringde upp och pratade med uppfödaren och tyckte allt lät superbra. Uppfödaren var trevlig och enligt hennes beskrivning så skulle ett korthår från den kullen passa mig bra. Kullen var dock planerad till en tidpunkt som inte riktigt passade i mitt liv och jag glömde bort kombon. Annat kom i vägen och allt som hette collie glömdes faktiskt bort. 1,5 år senare när jag endast tittade runt lite efter en hund så råkade jag snubbla in på uppfödarens hemsida och såg att hon hade en valp på 6 månader kvar som hon då skulle sälja. Jag ringde upp henne och allt lät bra även denna gången så jag tog mig iväg på ett besök och fastnade för lille Castor. En vecka senare hämtade jag honom. Så köpet var ganska impulsivt och det var ganska kul att det just vart från den kombinationen som jag hade kikat på över ett år tidigare. Idag skulle jag dock inte köpa hund utan att kolla upp mer än jag då gjorde.
Med Styx gick det även där rätt snabbt. Jag visste sedan långt tidigare att kelpien var min ras och jag planerade att skaffa en sådan huligan men köpet kom ungefär 2 år innan jag planerat. ;) Jag har bra koll på linjer och hundar i rasen och visste sedan tidigare just vad för hundar jag ville ha efter. Jag snubblade även här in på en uppfödares hemsida där uppisen hade fått återbud av en valp på 6 veckor. Bara av ren nyfikenhet kollade jag upp vad det var för kombo, utan minsta tanke på att köpa hund. Fastnade väldigt mycket för hundarna bak i linjerna och fick ett par vänner att ordentligt syna igenom ALLT som fanns bakom. Jag hade tidigare träffat mycket släktingar till lille Styx och det var hundar jag tyckte om. Trots att det var en riktigt dålig tid för mig att ta valp tog jag kontakt med uppfödaren och hon tyckte just denna hund skulle säljas till det jag var intresserad av (hon hade fått säga nej till många intressanter just för att hon ville att Styx skulle gå till tjänst). Bara efter ett par dagar av funderingar, diskussioner och hundkollar så bestämdes det att Styx skulle bli min. Det kanske låter väldigt impulsivt men eftersom allt var så väl kontrollerat och genomtänkt så känns det inte som det var så.
I framtiden skulle det vara skönt att ha lite mer framförhållning än jag haft när jag köpt hund, men när rätt hund dyker upp spelar det inte så stor roll hur det runt om ser ut. Jag får det att funka.