Annons:
Etikettskaffa-valp
Läst 473 ggr
Digiex
2019-04-24 20:49

Valpen biter

Hej! Jag har precis skaffat en lite sheltie valp. Detta är min första hund, vilket gör att jag har extremt lite erfarenheter med valpar. Han biter såklart extremt mycket (som valpar ska göra). Har läst att deras tänder kliar och när de är små så är det på det sättet de leker. Det kommer försvinna med tiden, förmodligen när han tappar sina tänder. Jag vill bara veta om det finns något man kan göra för att få han att bita mindre, speciellt när han biter i ansiktet och fötterna. Jag har lärt mig att man inte ska säga nej då valpen inte förstår vad man menar och det kan förvärra saken. Så jag har testat att säga ”aj” med en pipigare röst, men det har endast gjort att han börjat pipa med mig och han blir mer exalterad. Vanligtvis så brukar jag ge honom en leksak att bita i istället och det funkar en del gånger, men ibland biter han tag i fingrarna istället för leksaken och är inte intresserad av något annat. Jag har hört att man kan gå undan när valpen biter, gå in i ett annat rum och stånga dörren i några sekunder så han förstår att när han biter så försvinner det roliga. Funkar det? Jag vill inte ha några svar som dra honom i nackskinnet eller spruta vatten på honom! Jag vill veta om det finns något (snällt) sätt att minska bitandet. Något som funkat/funkar för er?

Annons:
Honestyisdead
2019-04-24 20:52
#1

Att visa att det roliga tar slut om man biter på människor är bästa sättet.  Sluta lek och ignorera hunden.

engla16
2019-08-01 21:27
#2

Avbryt med en leksak istället😊 det kanske är så att han inte har någon leksak att klia tenderna med så då biter han dig istället?

Upp till toppen
Annons: