Annons:
Etikettträning
Läst 727 ggr
Ninaoegren
2019-01-01 16:47

Ensamträning

Vi har lite problem med ensamträningen för vår sheltie som är 9 månader. Vi började från att han var ca 12 veckor att lämna honom korta stunder 1-5 minuter åt gången. Vi spelade in och då har han skällt och ylat nästan hela tiden. Vi har successivt ökat tiden (dock inte varit särskilt duktiga på att lämna honom då det är väldigt jobbigt och gör ont i hjärtat då han ju alltid ylar osv). Vi har nu testat att låta honom vara i sovrummet när han ska vara ensam för att avgränsa området och inte låta dörren vara något negativt. De senaste gångerna har vi lämnat honom 30 minuter och det skälls och ylas hela tiden förutom de första 5 minuterna då han gnagar på sitt ben som han får när vi lämnar honom. Vi vet inte vad vi ska göra för att ta bort hans ångest när han är ensam. Vi vill ju kunna lämna honom några timmar när han är vuxen utan problem men det känns inte som att det går framåt. Tar tacksamt emot alla tips och förslag!

Annons:
Villekaninen
2019-01-10 21:05
#1

Lämna han när han sover. Har själv en valp här hemma som har en tendens att ta isönder hela huset när han lämnas. Lämna hunden ensam när den sover och när du kommer hem får den en belöning.

eli1991
2019-01-21 11:01
#2

Jag hade provat 2 olika grejer.

Du skriver att hunden är lugn de första 5 minuterna. Bryt träningen när den går bra alltså innan de 5 minuterna tagit slut. Prova det några gånger och se om tiden går att förlänga.

Jag hade även provat att gå tillbaka till ruta ett, alltså låta hunden vara i ett annat rum än där du är och avgränsat området med kompostgaller så hunder fortfarande kan se och höra dig men inte vara med dig. 

Självklart även att hunden är ordentligt uttröttad när den lämnas ensam. 

Personligen vill jag inte att mina hundar har ben när dom är ensamma av två anledningar, dels att det kan fastna i halsen och jag är då inte där och kan hjälpa, samt att mina hundar ska ta det lugnt/sova när jag är borta. Får min unghund ett ben så upplever jag att han blir typ manisk/smått uppjagad. Men alla hundar är olika :)

Prova även experimentera med ljus och ljud. Kanske annan belysning är att föredra eller radio/tv.

Min unghund (då 6-8 månader) kunde jag med lätthet lämna ensam hemma 2-3h under förmiddagen. Jag filmade och han sov nästan alltid/vilade. Han var väldigt morgontrött och sov gärna mycket under förmiddagarna. Däremot vet jag att han är piggare på eftermiddagarna och då hade han inte tagit det med lika stor ro. Så välj även tillfälle då ni tränar till ett tillfälle som du tror är optimalt.

Reflektera även hur dina rutiner ser ut när du lämnar hunden, går du bara ut, kanske du tvekar eller säger du hejdå osv.

Vissa hundar kan stressa upp sig av ett "hejdå" medans det kan lugna andra hundar. Så prova dig fram :)

Vart en hel novell men hoppas något tips kan hjälpa :)

engla16
2019-08-01 21:31
#3

Lägg han i en valphage medans du tar en kopp kaffe eller två

engla16
2019-08-01 21:31
#4

Medans han ser dig alltså

engla16
2019-08-01 21:31
#5

Medans han ser dig alltså

Upp till toppen
Annons: