Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 1263 ggr
Jolu
10/8/18, 7:12 PM

Valp i koppel

Jag har en valp på 10 veckor. När vi är ute och leker eller rastar biter hon i kopplet och drar. Hon morrar så fort man kommer nära och biter i händerna när man försöker röra vid henne. Till en början betedde hon sig som att hon trofde det var lek men nu känns det inte längre som det. Hon jagar upp sig ordentligt och glömmer bort att kissa och bajsa. Har hänt flera gånger att det första hon gör när vi kommer in är att uträtta sina behov. Hon brukar annars alltid göra det ute men inte de gånger då hon jagat upp sig på detta sätt. Jag har försökt med det mesta, locka med annan leksak, ta ur kopplet ur munnen och berömma när hon släpper det självmant. Jag har försökt ignorera henne så att hon ska se att jag inte vill leka och släppt kopplet för att undvika att det blir dragkamp. Jag har försökt att puffa på henne för att markera att nu räcker det men det verkar bara förvärra saken. Jag känner att ingenting fungerar. När hon hamnar i det där tillståndet låser hon sig helt. Hon blir så uppjagad och slutar helt att lyssna på mig. Jag behöver råd om vad jag kan göra för att bryta beteendet och för att detta inte blir en vana. Någon som har några tips?

Annons:
eli1991
10/9/18, 10:26 AM
#1

Se till så att miljön du rastar hunden i är tråkig, alltså så lite störmoment som möjligt. Och gärna samma ställe nu i början.
När min hane var valp var det svårt att få honom att göra sina behov ute. Det var ett himla spring in och ut men inget hände. Så en dag tänkte jag att nu stannar vi ute tills han gjort ifrån sig. Jag bara stod på samma fläck och väntade. Tog väl ca 25 minuter men efter det var det inga problem. Självklart fick han mycket beröm :)
Angående att bita i saker och vara intensiv. Har en ganska intensiv hund själv som gärna går igång ännu mer om jag petar till på honom, eller knuffar bort honom etc. Det enda som funkar och får han att lugna ner sig och slutar är att jag bestämt säger Nej en gång och sedan vänder mig bort. Helt enkelt ett Nej och sen ingorera.
Vet tyvärr inte vad lösningen är för dig men detta är vad som funkade för oss :)

Jolu
10/9/18, 5:29 PM
#2

Tack för tipset eli1991. Jag ska testa det också. Problemet är att hon trasslar in sig i kopplet och kastas runt och gör kullerbyttor osv och då är jag rädd att hon gör illa sig. Av den anledningen klarar jag inte av att ignorera henne för jag är rädd för vad som ska hända då.. Tycker det är jättejobbigt då hon blir som ett litet monster och gör utfall för att bita mig när jag försöker hjälpa henne att trassla sig loss.. Skäms över situationen när jag vet att folk kan se. Upplever att det oftast är när vi mött en annan hund eller människa som hon blir uppspelt, börjar dra i kopplet och blir irriterad på det.. Tyvärr bor jag i stan så det är nästan omöjligt att inte stöta på andra människor. Försöker gå i skogsdungar eller vid lekplatser där jag vet att det är mindre risk men det händer ändå att man träffar på folk.

vallhund
10/22/18, 5:45 AM
#3

Låter som en normal valp som behöver koppeltränas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
12/11/18, 8:53 PM
#4

Dels får du försöka med det du testar med längre, du säger att du testat nästan allt. Hur har du hunnit det på 2 veckor? :p

Sen är det en valp. Var lugn och konsekvent så går det över, valpar har sådana fasoner för sig. Det är tyvärr bara att härda ut. Och träna på det :) Alltså, helt normalt beteende för en 10v valp.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: