Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 3176 ggr
Misaem3
7/10/18, 6:45 AM

Hur ska jag få valpen att sova på natten?

Hejsan jag känner mig rätt vilsen i mitt hundägarskap med min 15 veckors japanska spets valp. Det är min första hund och han har börjat med att vakna mitt i natten för att gå på toa och att äta… Att han behöver rastas anser inte jag är det stora problemet utan det är att han är vrålhungrig 03.00 som vilseleder. Detta är något som kommit nyligen han får samma mängd mat som innan. Han åt fyra gånger om dagen innan men sedan drog vi ner det till tre gånger fast att vi fördelade den fjärde måltidens mängd på de andra tre. Och det funkade bra… På dagen. Vi har testat ge han sista måltiden vid kl 22-23 men han är fortfarande hungrig. Och det är inte så att man kan ignorera honom så att han går och lägger sig. Det ska bråkas och det ska gråtas. Vi gör så att han får lite laktosfri fil som ett mellanmål och då går det bra att sova sedan men om han inte får det så kan du glömma att du får sova. Han sover i en hage bredvid sängen och om man sätter ner honom där efter han rastats (om inte fått fil) då är det hus i helvete. Han vet hur man tar sig ut ur hagen genom att dra ner ena sidan och hoppa över (smart hund) och han rymmer gärna för att sedan springa till köket och gråta eller ev riva på köksluckorna tills du kommer Det jag undrar är hur jag ska göra för att få honom att förstå att frukosten är vid 5-6 och att han inte ska äta mitt i natten, han får varje måltid med fem eller sex timmars mellanrum och han vaknar varje natt när vi är inne på den femte timmen sedan han senast fick mat. Han håller stenhårt på de tiderna. Han är uppe i typ 1 timme o tjugo minuter. Jag vet att det är dubbelmoral för honom att han får mat om han beter sig så fast att jag vill att han ska äta senare men för att få någon som helst sömn så ger jag honom. Hur ska jag göra för att bryta denna rutin han fått in (går det?) efter han fått mat så lägger han sig och sover vid 6 ungefär och så kan han sova till 12.30 och då går det min själ att hålla sig utan att gå på toaletten(!?) Han är avmaskad och har varit hos veterinären då han fick sin spruta och han var fullt frisk. Jag vet ingenting om uppfostran och har aldrig hanterat valpar tidigare och vet inte hur jag ska hantera situationen jag skriver desperat nu för att han vaknade vid 02.00 idag och lät mig inte sova förren vid 5 och då kan jag lika bra vara vaken. Snälla upplys mig med idéer om hur jag ska göra

Annons:
Misaem3
7/10/18, 4:42 PM
#1

Ingen som har varit med om nått liknande eller har en idé om vad jag ska testa? :(

Majken!
7/11/18, 9:05 AM
#2

Sluta att ge valpen mat mitt i natten, den har redan lärt sig att det går att tjata sig till mat. Det finns inget fysiologiskt som säger att hunden behöver äta så fort den blir hungrig, ni får säga till den när den beter sig sådär eller helt enkelt begränsa så den inte ens tar sig till köket.

vallhund
7/26/18, 5:13 PM
#3

Prova att ge den ett kex eller en bit knäcke istället för mat mitt i natten. För fler tips kan du fråga inne på https://spetsarochurhundar.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

lillans98
8/31/18, 10:38 AM
#4

Ge den lite melatonin det går att få tag på i ett apotek, det är helt ofarligt

Fridaaaa
8/31/18, 11:37 AM
#5

#4 Sluta trolla runt nu

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chinesecrestedlover
10/5/18, 12:52 AM
#6

Hej!

Skulle jag ge min ena hund mat varje gång hon är "hungrig" så skulle hon rulla fram som en boll, haha😂 Hon tiggde mat fast hon redan ätit sin portion och snott åt sig dåvarande andra hundens portion också (kan tillägga att hon väger 2 kilo och hunden hon snodde av vägde ca 5,5-5,6 kg = hon åt jäkligt mycket mat den gången). Den kvällen låg hon sedan och gnällde för att hon hade så ont i magen…men kom man med något ätbart så skulle hon ändå tigga🤪 (fick såklart ingenting mer, att hon lyckades sno den andras mat var för att han tyckte hon var "läskig" och gick undan så fort hon närmade sig hans mat m.m. - hann inte med att stoppa henne den gången). 

Bara för att hunden är hungrig så kan man inte alltid ge den mat (det kan sluta med en rejält överviktig hund)…med det sagt, är du säker på att den får i sig tillräckligt med mat? - är svaret ja (den håller bra hull etc.) så ge den helt enkelt inte mat mitt i natten (uppenbarligen har den ju lärt er att ge den mat nattetid, haha). Blir antagligen jobbigt (med gnäll osv.) under en period, men den lär tillslut inse att det inte är lönt att gnälla för det blir ändå ingen "nattamat". Är svaret, nja/nej så ge lite mer mat/ mål (eller ge fyra gånger om dagen igen under en period framöver). 

Ett annat tips är: ge inte mat på exakta tider (självklart ska du ge med ett visst ungefärligt mellanrum, valpar ska ju ha mat många gånger om dagen). Ger du mat t.ex. exakt kl: 19 så kan du ge dig på att hunden kommer lära sig det och har du otur så börjar den "fråga om mat" redan kl: 18 eller så för den vet att det börjar bli dags. Lite variation är bra för att undvika att den som du skriver vet när det gått  5 timmar. 

Min tik hade en period när hon var valp som hon ville rusa runt som en tok på dörrmattan i någon halvtimme eller så (då hon varit ut och kissat runt tre på natten). Jättekul, jag var ju såå pigg på att leka just då, haha…men jag lät henne hållas med denna udda vana och tack och lov växte hon sedan ifrån det (jag lät henne springa runt tills hon tröttnat själv, lekte inte med henne = förstärkte inte detta beteende). 

Att låta hunden bli tokig och springa ut i köket och krafsa på dörrar tills den får mat låter inte som den bästa idén…den lär sig ju då att "springer jag ut i köket och låter, krafsar och har mig så fattar snart människan och jag får min mat". Stoppa hunden från att göra det, alternativt/och ignorera beteendet (jobbigt till en början definitivt men att förstärka det varje natt känns inte som en bra lösning). 

Min hane som jag har nu (han är två år) sov mest igenom nätterna utan problem men behövde vid några tillfällen gå ut och då gjorde vi det såklart men sedan gick jag direkt tillbaka till sängen med honom och visade på så sätt att det inte var tid för annat än att sova. 

Lycka till med den lilla odågan som redan lyckats dressera er så bra😉

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Misaem3
10/22/18, 12:25 AM
#7

För att uppdatera lite så vill jag bara tacka för alla svar! Han är inte lika problematisk längre men han har fortfarande tendenser till att vilja ha mat och gå på toa men inte i samma utsträckning. Han har sovit från 23 till kl 7 någon dag. Så det är ju bra. Om han går upp för att gå på toa så går han och lägger sig direkt efter. Det är inte vad det har varit om man säger så. tror bara det var en fas eller nått. En jobbig fas haha. Vi kom på vad som skulle lösa det hela.. han ville inte vara instängd i hagen för att det var för varmt för honom (mycket päls). Så vi stänger till alla rummen han kan tramsa i med en grind så att han kan ligga var som helst och förflytta sig när det blir för varmt för honom. Vi har inte riktigt släppt honom helt med uppsyn på natten men när vi gör det så tror jag det kommer bli bra. Han är rumsren och kan hålla sig numera och vi har bytt hans foder till vuxen. Vi får bara hålla tummarna och som ni säger bara ignorera honom om han försöker nått

CayKantos
12/19/18, 12:02 AM
#8

Känns lite väl tidigt att byta till vuxwnfoder iom att han fortfarande växwr :||

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Tokryck
2/15/19, 1:47 PM
#9

#8 vissa hundar har jag aldrig gett valpfoder (vår berner exempelvis. Kelpien fick kanske i några månader). Det beror på, tycker jag i alla fall men saker kan ha ändrats, hur hunden är byggd.

Upp till toppen
Annons: