Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 1631 ggr
Josefinemandersson
2017-09-04 16:13

Blir tokig

Har en rottisvalp på 18 veckor. Han har sedan dag 1 varit full av energi, han vet inte hur man kopplar av. så vi har fått tränat passivitet varje dag flera gånger om dagen. När han blir trött bits ha, och han biter förjävla hårt. Har flertal ärr över armar och på benen, då han oftast biter så man börjar blöda. 
Detta vet jag är vanliga valp problem, men här till det riktiga problemet. 
När vi leker, oftast när vi varit ute blir han helt vild och attackerar oss på alla tänkbara sätt.

Idag.

Vi var ute i skogen, träna, lekte och busa massor, han leker hyffsat snällt och jagar bollar.  När jag ser att han börjar bli trött och börjar bita i luften vill jag koppla honom och gå tillbaka till bilen, ropar in honom, då kommer han i fullfart(glad) hugger, tar tag i armen biter och river sönder hela jackan, kampar med min arm. Jag tar tag i honom visar att det räcker, då blir han ännu mer triggad, tar ny sats och hugger mot ansiktet/halsen. Lägger honom på rygg men han fortsätter kampa, han biter och hugger och ger sig inte, sitter ryggsäck ett tag men ingen tillstymelse till att han lugnar ner sig, sitter där i 5 min och han fortsätter. han lyckas ta sig loss och hugger stenhårt i handleden och det blev ordentligt jäkla djupt. Kampar ner honom på baken ca, 5 ggr och sitter ryggsäck 2 ggr, hållt på i ca 15min, här ger jag upp går åt andra hållet och han får komma ikapp. sen i bilen lugnar han ner sig. Väldigt kärvänlig när jag öppnar buren (hemma). 

och när vi kommer hem börjar det igen… nu är han instängd och har tvär slocknat.

HJÄLP MIG! vad ska jag göra, känner mig helt hopplös!
För att tillägga, är han helt grym på träning och kör en del lydnad med honom. men det är när jag säger till att det räcker, eller när han blir trött som han blir såhär.  

Ingen vill vara hundvakt, eller komma hem till oss då han gjort många illa.

Annons:
Malinolsn
2017-09-04 23:07
#1

Nu är jag ingen expert eller så, men jag hade i alla fall provat att aktivera hjärnan på honom mer, och minska på den fysiska ansträngningen. Låter som att han kommer in i andra andningen pga fysiskt trött, lika som barn brukar göra när de är övertrötta. En väns hund var likadan, och för dom har det hjälpt otroligt mycket med hjärngympa, en helt annan hund säger hon 🙂 Så det kan ju vara värt ett försök?
Lycka till, hoppas det löser sig för er!

Majken!
2017-09-06 07:53
#2

Det är social kamplust som gör att din hund uppför sig sådär. Du behöver försöka hitta ett sätt att stoppa honom utan att vara fysisk med honom, det triggar bara. Ställ dig på kopplet, använd ett stryphalsband så du får stopp på honom utan att behöva ta i honom, ha ett brett halsband på som du kan hålla fast i osv. Det finns många olika knep, det som är viktigt är att varje gång du brottas med din hund och försöker få honom att göra som du vill så triggar du hans sociala kamplust. Jag tycker du ska åka till din uppfödare och be om bra tips och råd, det är ingenting ovanligt hos hundar med kamplust men som oerfaren kan man gott behöva hjälp. Lycka till!

MariaCB
2017-09-27 23:31
#3

Du skriver att han är bra och tycker det är kul med lydnad.. har du testat att bara byta fokus och ge honom ett komando som han tycker är extra roligt? Sen när han gjort det berömma honom och sen hopp in i bilen direkt?

Tokryck
2017-10-05 11:53
#4

Av det jag läser så verkar det varit väldigt mycket aktivitet och lite paus. Jag tror det helt enkelt skulle ha avslutats tidigare och kanske haft mer pauser med passivitet i all aktivitet.

vallhund
2017-10-23 18:24
#5

Har du någon hunderfarenhet tidigare? Har ni gått valpkurs o slyngelkurs? Försök hitta en bra instruktör som kan hjälpa er IRL, o sluta "ta tag i" hunden, eller lägga den på rygg.

Under tiden kan du läsa på lie om hundar, t ex:
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap/
http://www.kennelchanco.se/default.asp?sida=artiklar

Fö håller jag med de som svarat tidigare i tråden.

Du kan också fråga inne på https://brukshundraser.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: