Annons:
Etikettkost-hälsa
Läst 1218 ggr
Malinolsn
2017-09-01 18:27

Proteinbrist?

Fick igår veta via ett blodprov hos veterinären att vår 4-månaders  valp nästan lider av proteinbrist. Hon låg fortfarande inom det normala, men alltså vääääldigt lågt. Blev då rekommenderad att byta till ett valpfoder som dom säljer (såklart). Jag sa att jag ville hem och fundera, läs jämföra "deras" samt vårat valpfoder.

Det dom rekommenderade innehöll mindre proteinmängd, samt att det var mjölprotein? 
Vårt är spannmålsfritt, innehåller 30% protein och rent kött istället för mjöl. Så jag är inte såå sugen på att byta direkt. 

Men, det är såhär att när vi köpte henne hade hon ätit något av granngårdens egna foder hos uppfödaren, alltså inte ett valpfoder. När vi insåg att hon inte gick upp i vikt som hon skulle så bytte vi till det valpfodret som vi har nu, och nu ökar hon ca 1 kg/vecka. Detta foderbyte skedde för ca 3 veckor sedan, kan det vara därför hon inte hunnit fått upp proteinhalten ännu? Eller går det snabbt att få upp den? 
Tänker att hon kanske hade proteinbrist av det förra fodret, men nu är påväg uppåt av det nya?

Annons:
Tokryck
2017-09-04 08:00
#1

Just den frågan borde du ställa till veterinären. Jättebra fundering tycker jag. Jag kan tänka mig att det är det gamla som spökar men vågar inte säga något för jag kan inte. Förklara just det, att proteinmängden är högre. Vad är det för foder du ger?

Malinolsn
2017-09-04 14:20
#2

Tack för ditt svar #1! Jo, jag sa att vi redan hade ett valpfoder med högt protein, men fick då till svar att det är skillnad på protein och protein. Men jag tänker då att protein från rent kött må vara bättre än mjölprotein t ex? I nästa andetag sa de att vilken valpfoder som helst duger, så känns inte som att de lyssnade för 5 öre, eftersom jag flertalet gånger redan sagt att vi hade valpfoder. Litar inte mycket på den veterinären då det uppstod andra saker, så vi har övergått till en annan vet. som vi ska till nu i veckan (pga bruten tå), så ska absolut kolla med dem istället, men tänkte om det var någon här som också hade erfarenheter :) Själv har jag knappt hört talas om proteinbrist, speciellt då vi med vår gamla hund blev varnade för ett för högt proteininnehåll i fodret så hon kunde få klåda mm. Vår valp äter nu "wolf of wilderness junior" :) Det veterinären rekommenderade främst var Hills science puppy, och RC i andra hand (de sålde båda).

Changrila
2017-09-05 18:35
#3

Ger du torrfoder nu? Grejen med (framförallt) torrfoder är att bara för att något står på innehållsförteckningen så behöver det inte betyda att hunden kan ta åt sig av det. Olika proteiner är olika lättupptagliga och i torrfoder tillsätts ofta olika saker som ska få upp proteinhalten men som kanske inte är så lätt för hunden att fånga upp. På så sätt kan ett foder med lägre procenthalt göra att valpen får i sig mer av tex protein jämfört med om du ger ett foder med mer protein i. Det viktiga är därför att inte bara kolla på hur många procent av något som ett foder innehåller (ärligt talat har jag själv aldrig gjort det) utan vad fodret innehåller, det är mycket viktigare. Skulle du istället ge ett färskfoder så är det mer värt att igen kolla på olika procent hit och dit, för det är mycket lättare för hunden att ta upp näringen från färskfoder än från torrfoder.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Malinolsn
2017-09-05 21:54
#4

Ja precis, det är ett torrfoder. Ja visst är det så, det ska vara kvalitet :) Därför jag skrev att jag antar att protein från rent kött är bättre än mjölprotein t ex. Kollar man på kända "sämre" foder så innehåller ju dessa mjölprotein framför rent kött, medan de hyllade märkena innehåller rent kött framför mjöl (även om vissa sådana innehåller mjöl också, så är rent kött den främsta ingrediensen). Känns som att det tas upp lättare eftersom det är mer naturligt än mjöl. Eller tänker jag fel? :) Färskfoder är tyvärr inget alternativ i dagsläget, annars hade jag gett det. Men i framtiden går vi nog över till det :)

Tokryck
2017-09-12 11:44
#5

Jag tänker spontant att du inte tänker fel. Det fodret du har tror jag alla gånger är bättre än Hills och RC men jag kan leva på gammal kunskap då de inte var bra foder (inte RC i alla fall).

Ska du på återkoll? Eller hur går ni vidare?

Malinolsn
2017-09-12 16:10
#6

#5 Ja, jag har inte heller hört så gott om RC, förutom från veterinärer som själva säljer det då såklart 🤪

Jag tänkte be om nytt prov för detta när vi ska på det slutliga återbesöker för att kolla så att hennes tå läkt ihop som den ska. Så ett nytt prov tas om ca 2-3 veckor, hoppas på att hon hunnit få upp sitt protein mer till dess så det går åt rätt håll i alla fall 🙂

Annons:
Tokryck
2017-09-18 11:46
Upp till toppen
Annons: