Fick igår veta via ett blodprov hos veterinären att vår 4-månaders valp nästan lider av proteinbrist. Hon låg fortfarande inom det normala, men alltså vääääldigt lågt. Blev då rekommenderad att byta till ett valpfoder som dom säljer (såklart). Jag sa att jag ville hem och fundera, läs jämföra "deras" samt vårat valpfoder.
Det dom rekommenderade innehöll mindre proteinmängd, samt att det var mjölprotein?
Vårt är spannmålsfritt, innehåller 30% protein och rent kött istället för mjöl. Så jag är inte såå sugen på att byta direkt.
Men, det är såhär att när vi köpte henne hade hon ätit något av granngårdens egna foder hos uppfödaren, alltså inte ett valpfoder. När vi insåg att hon inte gick upp i vikt som hon skulle så bytte vi till det valpfodret som vi har nu, och nu ökar hon ca 1 kg/vecka. Detta foderbyte skedde för ca 3 veckor sedan, kan det vara därför hon inte hunnit fått upp proteinhalten ännu? Eller går det snabbt att få upp den?
Tänker att hon kanske hade proteinbrist av det förra fodret, men nu är påväg uppåt av det nya?