Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 3485 ggr
[SFH]
4/11/17, 3:06 PM

Valpen biter och rider

Min hane på 12 veckor har nu kommit in i en riktig bit period. Allt som finns ska det bitas i  och då möbler, kläder och fingrar m.m. Han börjar även under dessa tillfällen göra försök till att rida.

Bitandet går ju över eftersom gissar jag på men hur hanterar jag det ändå? och även ridandet? Hittills har jag försökt ta bort honom och avleda med tuggben men det fungerar nu mer sällan och har istället motsatt effekt då han blir ännu mer uppspelt och försöker bita mer och hårdare, och fortsätter han då så lyfter jag ner honom från soffan.

I andra fall så hänger han i byxbenen efter golvet, hur gör jag i dessa fall?

Ska man "säga till honom" eller bara försöka avleda så gott det går och vänta ut så att beteendet försvinner? Tänk om det inte försvinner? (tänker främst på ridandet men även bitandet).

Annons:
Changrila
4/25/17, 12:55 PM
#1

Att han håller på så låter som en typisk överslagshandling. Kanske får han för lite möjlighet att ligga och vila på dagarna? Försök passivitetsträna och bara aktivera honom på avslappnade sätt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[SFH]
4/26/17, 3:01 PM
#2

Han vilar en hel del  men inte så mycket som i början . Passivitetstränat honom har vi gjort sedan dag ett.

jenmjao
4/27/17, 4:25 PM
#3

Valphage/kompostgaller så du/ni kan vara ifred eller lyfta bort valpen när det väl sker. Man ska inte bli frustrerad, Valpen ska kunna se er och ha tillgång till vatten, Men juckande och för mycket bitande hade iaf inte jag accepterat, Då hade det blivit en paus.
Jag hade tuggben ÖVERALLT när min valp var 12veckor, en i fickan, två i soffan, 3 i sängen, 2 på golvet i varje rum, Så tryckte jag alltid in benen i munnen istället för att bli tuggad på själv, skrek "aj" eller pep till och såfort han reagera (om hanreagera) så fick han ben, reagera han inte så var jag tråkig och stilla, eller lekte med benet (så det var roligare). Han är en valp och frustrerad, Förmodligen kan han inte hantera alla känslor just nu, Vad gör ni på dagarna förutom att passivitetsträna och vila? Får han söka sin mat/godis? Får han öva något så han kan tänka efte rlite själv? Har någon kong eller liknande han kan få mjukost/gottis i?

Tokryck
6/7/17, 12:15 PM
#4

Juckande är oftast en överslagshandling eller period de måste igenom. Min hane gjorde det vid 6 månader ungefär, kanske tidigare. Oftast då vi var ute och gick och då på mig. Jag stannade och plockade ner honom. Gjorde ingen stor affär av det. Det försvann av sig själv.

Överslag kan det blir om hunden är över-/understimulerad eller att det för stunden helt enkelt blir för mycket. Avbryt och lugna ner just då och fundera på varför den gjorde så.

I övrigt, den är 12 veckor. Den bits ;) . Se till att ha annat att bita på tillgängligt jämt. Är den övertrött så stoppa undan den lite, i kompostgaller eller liknande. Så slipper ni betten och den kan få möjlighet att lugna ner sig.

tk1971
7/25/17, 7:00 AM
#5

Ja, apropå juckande… mina båda tikar löpte ju samtidigt nyligen. Det var första löpet för den yngre, som nu är 9 månader. Och herregud vad hon försökte jucka på den äldre tiken…! Man behövde bara snudda vid bakkroppen så vände hon baken mot en och försökte få en med på noterna. Den äldre tiken är mycket mer finkänslig och subtil, har nog aldrig visat sig pilsk på samma sätt som valpen under löpet.

Nu är löpet över för bägge. Inget juckande mer, så det var helt klart en hormonell grej. Nu hoppas jag på lite lugn 😉

Upp till toppen
Annons: