Annons:
Etikettkost-hälsa
Läst 869 ggr
MELS
10/25/16, 8:21 PM

Bajsätande valp - kost eller problembeteende...?

Hej!
Upptäckte idag när min valp bajsade inne att han äter upp det om man inte är tillräckligt snabb med att plocka upp det. Han är nyss fyllda 4 månader. Han äter upp allt sitt bajs, lämnar bara små spår och lukten kvar efter sig…  Är detta normalt? Eller saknar han nått i sin kost? Just nu äter han Pro Plan Dog Medium Puppy Optistart, men när han blir större ska han få äta Standardt Normal eftersom min andra hund äter det och funkar bra på det. Jag funderar på att redan nu börja gå över delvis eller eventuellt helt till Standardt och se om bajsätande minskar eller avtar helt. Kan jag göra det, eller är det för tidigt?
Tack på förhand!

Annons:
tulinia
10/25/16, 8:33 PM
#1

Är det bara inne han äter upp bajset? 
När valparna är små äter ofta tikarna upp deras valp för att "dölja" deras spår. Felix åt upp sitt bajs när han var liten också men slutade ganska fort med det när han märkte att vi plockade upp ^^  
Jag fick tips att ge hunden ananas då äter dom inte sitt eget bajs.

Zepp
10/25/16, 8:50 PM
#2

Hundar är sk Coprofager.. dvs i vilt tillstånd, dvs de äter andra djurs bajs.

Grejen är att det handlar om att få i sig halvsmält föda främst då från andra djurs fecalier.

Dels så kan det handla om just Coprofagitendenser, vitaminer/mineraler.. typiskt hundbeteende trots att de får fullvärdig föda.

Hästbajs lär vara favo!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MELS
10/25/16, 9:34 PM
#3

#1 Utomhus får han inte chans att äta upp sitt eget bajs, men han tog någon annans bajs och lekte med en gång…
Ananas kanske jag ska testa då! 😛

#2 Men det kan alltså handla om vitamin/mineralbrist, eller….?

Kan det hjälpa att byta foder, tror ni?

Changrila
10/26/16, 12:46 AM
#4

Den enda gång jag haft en hund som varit tokig i att äta hundbajs så var det ett foderrelaterat problem. Det fattade jag visserligen aldrig, men i samma veva som jag bytte foder så slutade hunden tvärt att äta bajs.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

MELS
10/26/16, 6:25 AM
#5

#4 Okej. Då kanske det kan vara värt att testa att gå över till Standardt istället :)

Zepp
10/26/16, 6:14 PM
#6

#3

Det kan handla om det.. rättelse, de är inga äkta Coprofager.. men i vilt tillstånd så förstärker de sin näringsstatus medels andra djurs halvsmälta fecalier.

Dvs de har inte emot att äta bajs som art!

Vet inte, men kaniner/harar som är äkta Coprofager behöver äta upp sitt eget bajs för att få i sig B12, som bildas främst i Colon.

Fast, frågan är om det handlar om detta vitamin för hunddjur.. som får i sig tillräckligt från kött?

Hundens vilda stamfader vargen äter i huvudsak kött.. och klarar sig rätt bra på rent kött iallafall.

Tamhundar har anpassats och tål mer kolhydrater i kosten.

Likt förbenat så kan tamhundar leva på ren vargkost.. det är väl snarare när de blir tvungna att leva på det vi ger dem som det kan uppstå brister?

Kika på innehållsförteckningen på hundfodret.. kött och fett skall vara dominerande!

Kika/fråga på Barf i Fokus för bra hundfoder!

http://barf.ifokus.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Kapitulerar
10/30/16, 8:21 PM
#7

Det gör vår valp också om man inte är tillräckligt snabb att plocka upp. Hon har dock minskat rejält på det beteendet den senaste tiden.

vallhund
11/1/16, 5:08 PM
#8

Man kan prova med ananas, hjälper en del hundar då bajset tydligen inte smakar gott.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

XeZafir
11/10/16, 2:43 PM
#9

Ananas hjälper, men man får återkomma till det om man inte ger det alltid. JAg har en hund, numera vuxen, som jag fortfarande ger ananas i perioder. Det hjälper!

Upp till toppen
Annons: