Annons:
Etikettkost-hälsa
Läst 3915 ggr
MELS
10/3/16, 9:21 AM

Klåda på tremånaders valp

Hej! Min tre månader gamla valp kliar och biter sig väldigt mycket. Han biter sig mycket på benen, tassarna och vid rumpan. Vad jag kan se är det inget kvar i rumpan som kan irritera honom. Eftersom vi sedan innan har två allergiska hundar i huset, är det såklart att detta är en grej jag uppmärksammar direkt. Den ena av våra allergiker har haft sina besvär sen den åldern som valpen är i nu. Borde jag vara orolig? Är det normalt att valpar kliar och biter sig mycket när dem är så små? Och hur mycket är isåfall normalt? Tack på förhand!

Annons:
Turast
10/3/16, 8:45 PM
#1

Låter väldigt likt allergi, som du säger! Just ställena han bitar/kliar är ju rätt typiskt för allergi. 

Valpar kan ju få "överslagskli", när det blir för mycket i en situation. Men då är det ju mer det klassiska "klia med baktassen på örat/nacken"-kliet… Jag skulle nog höra med vet och de om man kan pröva något pricktest eller fodereliminerings"diet". Jobbigt med en så lite valp bara…

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

jenmjao
10/3/16, 8:55 PM
#2

Min valp kliade sig något otroligt i den åldern, och hela kroppen kliade också. Men det försvann, Jag fick höra att jag skulle undersöka det av vissa och att "det var så valpar gör" av andra. Han är nu 8månader och kliar sig inte mer än normalt, Och inte alls på samma sätt som när han var yngre.

MELS
10/3/16, 11:17 PM
#3

#1 Jo, det är ju lite åt det hållet jag lutar - speciellt eftersom jag redan har en allergiker som beter sig på det sättet. Min andra hund har mycket klåda kring just rumpan, så jag är bekant med just den allergisymptomen sedan innan. Min valp kliar och naggar sig ganska mycket på i princip alla ställen på kroppen, men han verkar extra känslig vid svansroten och rumpan - han tycker inte riktigt om att man tar där heller. Men det här kanske är något som minskar med tiden, som #2 skriver. Jag antar att jag får vänta om se, i alla fall tills han är 6 månader. Om det eskalerar eller inte minskar så är det klart att jag får ta kontakt med min veterinär.

mejamylove
10/23/16, 4:30 PM
#4

I samband med att valpen kom bytte jag foder på båda hundarna. Det nya fodret four friends  gjorde så att mina hundar kliade sig ofantligt mycket. Bytte sen emellan lite olika till att nu ge färskfoder och healthy paws torrfoder. Dom kliar sig fortfarande men inte lika mycket. Kan ta upp till 8 veckor innan dom blir som vanligt igen. Proteinhalten var helt enkelt för hög. Jag skulle prova att byta till färskfoder eller ett skonsamt foder om jag var du.

vallhund
11/22/16, 4:59 PM
#5

Demodex?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hornslandet
2/1/17, 1:01 PM
#6

Min valp verkar klia sig mer just när han är övertrött..Ingen synlig irritation i hud/tassar/whatever alls..Tror mer på att han blir lite stressad än att det är nån allergi.

Annons:
[AnimeV4]
2/23/17, 7:39 PM
#7

Hur går det, TS? Jag tänker spontant att han kanske är stressad av ett nytt hem, väldigt vanligt för dalmatiner som då blir fula i pälsen. I ett sådant fall ska man inte byta foder. Annars kanske det borde kollas upp ordentligt så att han inte har ont inuti kroppen om han inte gillar beröring på ett visst ställe.

MELS
7/11/17, 9:20 AM
#8

#7 Hej! Sorry för sent svar, har inte varit inne här på länge. Han är precis över året nu och har fortfarande en del klåda, men veterinären kommer inte göra mycket mer innan han fyllt 3 år. Han får ett specialfoder för allergi, då hans mage tidigare var helt kass och inget foder funkade förutom det fodret han får nu. Fodret hjälper också att lindra klådan lite. Han är väldigt lättstressad också, vilket såklart kan bidra till hans klåda, men troligtvis har han även foderallergi. Jag hoppas dock att det stannar vid det, eftersom jag redan har en hund med kvalsterallergi och vet att det är mycket jobbigare, med sprutor osv.

jenmjao
7/11/17, 12:22 PM
#9

#8 Måste bara säga att det är superkul att få följa en uppdatering! 👍
Håller tummen för er

denaesboz
2/5/18, 2:59 PM
#10

#8 Jag tycker verkligen inte du ska vänta till hunden blivit 3 år innan ni går vidare i utredningen då det tydligt inte är enbart foderallergi din hund lider av, Att  veterinären vill vänta till han är 3 år är helt galet!! 
Jag har själv en hund som har foder och kvalsterallergi, jag hade aldrig gått med på att vänta så länge med min.

Lycka till! :D

Frida B
2/10/18, 11:22 PM
#11

#10 bara en liten instickare, finns förmodligen en anledning till att veterinären vill vänta.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: