Annons:
Etikettskaffa-valp
Läst 724 ggr
Lofus
2016-09-28 15:35

Självständig valp.

Min far har skaffat sig en karelsk björnhund från Finland.
Hon var 4 månader när hon kom till pappa och då han jobbar borta så har han lämpat över ansvaret på uppfostran av valpen till mig.
Han bor i skogen han har två grannar 150 m bort sen är det nästan 1 km till nästa hus.
Valpen är nu 4,5 månad men har alltid varit självständig redan från att hon kom hit. det tog henne 7 dagar innan hon sprang in i skogen och var borta nästan 20 min innan hon kom tillbaka trotts att vi ropade.
När jag tar med min hund på 9år och valpen så kan hon sprnga iväg under promenaden och bli borta 10-15 min åt gången.
Jag blev så trött på henne att jag bara fortsatte gå och tänkte att hon skulle bli lite rädd och sen hålla mer koll på vart jag och min hund befann oss men där hade jag fel.
 jag var ute och gick över 1 timme på okänd terräng för valpen och 35 av dom minutrarna såg jag inte till henne alls. hon spårade upp oss men jag tycker inte hon borde vara så himla självständig på ställen hon aldrig varit på förr och totalt ignorera inkallningarna man gör.

Hon kommer när det passar henne och om hon kommer när jag ropar så får hon godis, lek och eller kel som belöning.

Har någon  tipps på hur jag kan få mer ''kontakt'' men valpen?

Annons:
Honestyisdead
2016-09-28 15:41
#1

Det första du måste göra är att koppla henne.  En hund som inte lyder och springer iväg ska hållas kopplad. Använd tex spårlina. Gör dig så rolig du kan med tex godis, rösten och kroppen. Hittills har belöningen med att lyckas sticka varit bättre än att gå till dig.

Majken!
2016-09-28 15:46
#2

De är en hund som är avlad för att vara självständig, koppel på är det som gäller. Det finns ingen osäkerhet i den där typen av hud, den kommer inte bli bekymrad över vart du är, den gör precis vad den är avlad för.

Momos
2016-09-28 15:46
#3

Testat klickerträning? T.e.x här, här, här, här och här.

Annars vore ju långlina ett alternativ tills du hittat annat sätt att motivera han till att vilja vara hos dig 🙂

jenmjao
2016-09-28 18:47
#4

Här: https://www.youtube.com/watch?v=zMfLM0ldYh8

Men det kan också vara rasen som spökar, Men det skadar inte att försöka 😉

Lofus
2016-09-28 21:34
#5

Tusen tack för svaren :)
Min bror har samma ras men den var med mycket längre och började inte springa iväg fören vid 6 månaders ålder och är mycket med nu ute med så länge man inte sätter geväret på axeln eller pejlen runt halsen på den för då förstår den att det är jagt.

tiger tok
2016-10-01 17:10
#6

Tänk på att det är en jakthund som ska jaga, inte säkert att du någonsin kommer kunna ha valpen lös!! Men ha långlina på och gör dig till världens bästa och roligaste ägare!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: