Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 2912 ggr
emmispemmiss
9/22/16, 11:22 AM

Drar i koppel! Hjälp

Hej! Min 6 månaders valp har börjat dra jättemycket i kopplet när vi är ute och går.. Har testat att stanna och inte gå förrän kopplet slaknar men det blir bara full fart fram direkt och han verkar inte fatta vinken. Jag behöver alla tips jag kan få! Hur får jag honom till att sluta? Det är verkligen ett problem och det förstör våra promenader.. ;(

Annons:
Herveaux
9/22/16, 11:29 AM
#1

Hur länge har du testat tekniken du nämner i #0?
Konsekvent är nyckelordet för att de flesta hundarna ska förstå sambandet. Varje drag, varje promenad, varje dag så blir det stopp när kopplet sträcks. 🙂

Vad är det för ras eller blandning?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

jenmjao
9/22/16, 12:11 PM
#2

Hejsan, Jag har en 8månaders valp som började dra som en tok (igen) runt 6månader.
Han gick som en idiot i kopplet i början och jag tränade, tränade, tränade. Sen fick jag han till att sluta dra för att han skulle börja igen, Det är hemskt men en sådan här sak får man arbeta med ofta.
När du tar en promenad, bestäm dig för kanske 1minut av promenaderna ska vara träning i början, Den där minuten kämpar du röven av dig (du kan absolut börja med längre tid än en minut men ha inte för höga krav). Det finns många tekniker att använda sig av, Själv känner jag att min hane uppfattar allt mycket bättre om jag "varnar" innan han drar, Alltså har jag kopplet fullt ut så han kan gå framför, bakom eller åt sidan, När jag ser att han är påväg att dra sätter jag ett ord eller ljud som betyder "fel" helt enkelt, Jag använder mig av ajaj, uhppuhppuhpp eller tssht, Tssht är oftast "Nu är det riktigt allvar, skärpning" och det används också när jag är sjuk och tappat rösten (eftersom det är ett ljud och inga ord). 
När valpen är millisekunden ifrån att dra säg ordet, Stanna upp, Känner du att hunden ändå inte förstår, backa, backa, backa, tills hunden ser dig, Om du har något intressant bakom dig, gå bakåt emot en plats som "inte är intressant", Utomhus är det svårt, Men du bestämmer koppel längden och behöver inte som mig ha "hela kopplet" att gå efter. Sen gäller envisheten, Jag skulle rekommendera att hunden måste kolla på dig och sitta vid din sida innan ni går igen, Och tyvärr kommer hunden springa efter det, Men då är det bara att upprepa, och upprepa. När hunden går fint (såfort kopplet är slagt) beröm, beröm och beröm. Min valp skiter i mina beröm och mina klappar, mina leksaker och t.o.m. råa köttbitar, Men jag fortsätter ändå berömma när han väl inte drar.
Blir ett väldigt rörigt inlägg nu, förlåt för det, Men i början så gör du träningen bara en kort tid under promenaden och ignorerar fel beteende i resten av promenaden, FÖR: hunden behöver ut, men hunden kan inte gå ifrån 0-100 på en gång, Hunden kommer inte förstå att den måste göra rätt hela tiden, Så gör det i korta perioder för att utöka. 
Med min tik funkade endast VGW sele inlärning av fot +skvallerträning för att sluta dra i kopplet (då hade hon dragit i 3jäkla år). Min mammas dvärgpudel funkade "vändningar" såfort kopplet stramade åt så vände vi, och vände och vände. Min valp funkar "varningen" sen att han får tänka lite själv. Kom ihåg att utomhus är lukter en väldigt bra belöning, så gör hunden rätt säg varsegod och låt hunden lukta på det den vill.

Sasmal
9/22/16, 5:14 PM
#3

Du kan ju testa att varje gång han drar så byter du håll så att han inte kommer till det han drar mot.

tiger tok
10/1/16, 5:43 PM
#4

Vänd och gå tillbaka om hunden drar och när hunden slutar dra går ni dit ni först skulle!!

Lotta S
10/4/16, 6:50 PM
#5

Jag skulle också behöva tips för ovanstående problem. Jag fick samma tips  på valpkursen att vända håll för att sen vända igen. Problemet är bara att då tror min hund att jag busar och hon börjar då jaga upp sig genom att anfalla mina skosnören så det tipset funkar tyvärr inte. Finns inga andra träningsmetoder.?Jag blir galen…. det är ju som att gå med en skock yra höns :-)

jenmjao
10/4/16, 7:05 PM
#6

#5 Kan du inte utnyttja det? Ta med dig en leksak ut och när hunden vänder för att komma emot dig leka med den? Och sedan försöka få fram ett fin gående beteende i någon sekund för att belöna sen med lek?

Annons:
ipopuma
10/5/16, 7:35 PM
#7

stanna kommer ej hunden lirka lite kopplrt o vänta. När hunden kommer till dig belöna med röst o godis. Ha ett kommando för gå fint o ett fri kommando

Lotta S
10/6/16, 1:21 PM
#8

Tack till er båda, då ska jag försöka med det :-)

Frida B
10/6/16, 10:41 PM
#9

Jag hade samma problem med Dobby, tills jag upptäckte frontknäppt sele. Typ Rukka-sele. När jag inte orkar träna/vet att han kommer att dra oavsett pga annan hund, stress osv så har jag knäppt på ryggen så får han dra bäst han vill. Men när jag knäpper fram är jag stenhård med att så fort han drar så stannar jag, vilket då är lättare för hans kropp vänds automatiskt mot mig, han ser att jag blir glad, kommer till mig, kopplet slaknar och så fort det gör det så går vi. Funkar skitbra på Dobby, och bra för mig som egentligen inte vill ha halsband på en hund som oförutsägbart helt plötsligt rycker till ordentligt i kopplet för att ett löv flög förbi…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

emmispemmiss
10/10/16, 9:41 PM
#10

Jag har också skaffat sele med knäppe fram. Tycker den har hjälpt jättemycket! Jag kör stenhårt nu med att han inte kommer någon vart förrän kopplet slaknar och det går helt klart bättre och bättre nu :)

tulinia
10/25/16, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kontaktövningar! Och använd promenaden till att träna och inte bara att gå!
Träna på följsamhet i kopplet, spring fram och till baka utan att kopplet är sträckt, första gångerna kan det bli ett ryck men sen brukar hunden ha koll. Tar han det som lek blir det ännu bättre, då är du rolig! 
Hoppa upp på saker, träna på att gå fint, trix träna, sitt fint, vänta, stanna, balansövningar, inkallning, höger sida, vänster sida, tunnel, slalom, medan hunden går fint kasta korv på marken utan att hunden släpper kontakten.. osv. 
Låt inte hunden nosa överallt. Ha ett kommando för nosandet, stå och vänta, inkallning maaaassa beröm. 

Hoppa skutta prata med hunden var roligare än det hunden vill dra till. 

Jag ser väldigt lustig ut på mina promenader, men det ger resultat, nu kan vi gå framåt och han lunkar på vid min sida. Han vet att man inte får gå och nosa och han vet att det är viktigt att hålla koll på mig för vad som helst kan ju hända ;) 

Det är även spännande att se signalerna som hunden ger när den berättar att "nuuuu måste jag få nosa jag är bajsnödig" vi har fått en bra kommunikation. 
Självklart är ingenting problemfritt och min hormonsprängda tonåring kan inte låta bli att sniffa efter tikar. Men det är en ny utmaning! 

Bifogar en bild på en av våra "balansövningar"

Lighthorse
11/12/16, 6:06 PM
#12

Jag har nyligen gått valpkurs och fick rådet att bara börja backa och "dra åt mig" hunden intill vänster sida där han ska sätta sig och kolla på mig innan vi fortsätter. Det funkar allt bättre och jag belönar spontan ögonkontakt med godis!

tk1971
1/17/17, 8:06 AM
#13

Hur ska man träna på detta om man är ute med två hundar samtidigt? Min valp följer den andra hunden som en skugga, och därmed drar hon ganska ofta i kopplet. Självklart tränar vi på kontakt, men det kan ändå vara rätt svårt.

Annons:
jenmjao
1/17/17, 8:43 AM
#14

#13 På exakt samma sätt, Stanna upp, backa (lite jobbigare) eller bara lär in att gå vid din sida. Drar valpen bara när den andre är med eller är det även utan den andre? Drar valpen inte om den andra hunden är med så lär in ett kommando på det och presentera sakta in den andra hunden igenom någon minuts promenad eller liknande, Var beredd på att misslyckas, för att sedan lyckas. Jag har 2, koppeltränar unghunden och ibland tiken (man glömmer bort allt när man är skendräktig).

tk1971
1/17/17, 8:47 AM
#15

#14: Det är i stort sett bara när bägge är med samtidigt. När jag bara har med mig valpen är hon mycket mer uppmärksam på mig (och det uppmuntrar jag naturligtvis).

Jag måste ha med mig bägge hundarna när sambon är på jobbet. Jag vill inte lämna valpen ensam hemma än, vi har inte hunnit ensamhetsträna så mycket än och jag vet att hon blir lite uppjagad när hon är ensam.

jenmjao
1/17/17, 8:51 AM
#16

#15 Hur gammal är valpen? Jag ville inte heller ta ut stora hunden utan valpen, Men då tog jag ut valpen först sen hämtade stora hunden, Eller tog ut valpen och sedan lät han äta godis/torrfoder jag kastade ut, sprangut emd tiken, lät henne kissa och sedan sprang in igen, var ju en bra övning för oss alla eftersom det tog högst 30sekunder och valpen visste efter 2-3gånger att vi kommer tillbaks direkt.

tk1971
1/17/17, 8:52 AM
#17

#16: Hon är 13 veckor. Visst, jag kan ju låta dem komma ut i den lilla inhägnade delen i vår trädgård när som helst, men den äldre hunden måste ju få komma ut och sniffa lite (och få lite motion också helst…)

jenmjao
1/17/17, 9:00 AM
#18

#17 Jo men motionen kan du ju anpassa de dagar/tider du har hundvakt. Har man inte valpvakt, inte orkar bära (större ras) och inte har råd med en barnvagn bara för man har växande valp så brukar man få göra så, Annars får hunden helt enkelt vänta. 😃 Min tik fick vänta med motion när jag fick hem valpen, Jag hade inte hjälp varenda dag och då fick hon helt enkelt stå ut med mindre aktivering den korta perioden.

Upp till toppen
Annons: