Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 1014 ggr
evelili
8/30/16, 8:58 PM

Ensamträning, blir galen

Hej!

Jag vet att den här frågan kommer upp jämt och ständigt men nu behöver jag verkligen er hjälp innan jag blir galen.

Min 9 månaders amerikanska cocker spaniel klarar inte av att vara ensam längre än 10 minuter, innan han börjar skälla eller gny. Vi har sen i april börjat öva på att lämna honom kortare stunder (och i början bara gått in och ut genom dörren, öppnat dörren - låst dörren - låst upp och gått in) och det har gått bra. Men hans spärr verkar ligga runt 10 minuter. Vi har varit noga med att inte gå in i lägenheten när han piper, gnäller eller skäller så att han inte ska tro att det är därför vi kommer in.

Vi har även gett honom ett märgben fyllt med leverpastej som fått ligga i frysen ett par timmar, och då klarar han av att vara ensam lite längre, men börjar skälla och gnälla så fort det tar slut. 

Jag har verkligen försökt och ta det hela i hans takt, inte rusat fram, men nu börjar jag bli frustrerad och dessutom stressad då han snart kommer att behöva vara ensam längre än 10 minuter. (Kommer givetvis inte lämna honom ensam längre än så innan det känns tryggt, men tiden rinner ju ut någon gång..) 

Jag behöver er allra bästa tips. Den här ensamträningen har ibland fått mig att vilja lägga mig ner och gråta för det känns så hopplöst.

Annons:
AnneN
8/30/16, 9:11 PM
#1

Vad får han för aktivering både till vardags och just innan ni ska lämna honom?
Hur reagerar han om ni är kvar i hemmet men i ett rum där han inte kan se er?

De tips jag kan ge utan att veta mer om hunden är:

  1. Se till att han alltid är nyrastad då ni lämnar honom.
  2. Aktivera hunden både fysiskt och mycket mentalt så han är trött då ni lämnar honom. Tänk på att inte aktivera med sådant som gör att han blir stressad (tex kasta bollar).
  3. Ha på radion så det inte blir helt tyst.
  4. För en del hundar hjälper det att begränsa ytan, tex att de bara har tillgång till vissa rum.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

evelili
8/30/16, 9:19 PM
#2

Aktiveringen till vardags är främst lydnadsträning, agility på leknivå och liknande. Innan vi lämnar honom brukar vi gå en längre promenad med lite lydnadsträning och sen låter vi honom varva ner lite innan vi börjar gå ut. Han följer ofta efter oss om vi går på toaletten (är vi på toaletten så ligger han utanför dörren och väntar på oss) eller in i köket (bor i en etta så finns inga direkta möjligheter att spärra av). Om du har några tips på mental aktivering så tar jag tacksamt emot det :)

AnneN
8/30/16, 9:28 PM
#3

Spår och sökövningar är oftast mycket bra mental aktivering för hundarna och tröttar ut dem på ett bra sätt. Spår behöver inte vara med klöv och blod, fungerar bra med person/godisspår. 

Om ni är ute och går tillsammans så kan en av er plötsligt "försvinna" så han får söka reda på den som gömt sig.

Träna olika trix är också bra aktivering.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

XeZafir
8/31/16, 9:22 AM
#4

Tänk på hur din mentala tänk är när du lämnar honom. Är det lugnt och bara hejdå vännen typ eller är du lite stressad och "hoppas hoppas det går nu"-typ? Mycket av våra mentala signaler går rakt in i hunden och sen läser de detta kanske inte riktigt som vi önskar, bara en tanke då jag känner med dig!

Tänk på att inte göra någon stor grej av att du går utan bara gå liksom.

evelili
8/31/16, 9:32 AM
#5

Tack #4, de första gångerna var jag så klart inte stressad alls för då visste jag ju inte hur "dåligt" det skulle gå. Men de senaste gångerna kan det nog stämma att jag varit lite stressad. Ska försöka tänka på det nästa gång så jag inte sänder ut såna signaler :)

Frida B
8/31/16, 10:13 AM
#6

Tassar in här då jag har samma problem, fast han är hyfsat tyst sålänge han hör mig… Så kan också behöva lite tips haha.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
AnneN
8/31/16, 2:20 PM
#7

Sedan att även tänka på att inte göra allt för stor grej av att man kommer in igen heller, bara hänga av sig ytterkläderna och gå in, när hunden sedan lugnat sig lite kan man hälsa lugnt, då bryter man lite av förväntningen/ivern som blir av att man ska komma hem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

XeZafir
8/31/16, 3:10 PM
#8

#7 Jättebra att tänka på det också! Vi gör så med våra hundar. Ingen riktig hälsning förrän de är lite lugna. Min dotter gör dock helt åt andra hållet och de är så hyper när man öppnar dörren att man nästan vill gå ut igen och stänga dörren :)

Allt blir så mycket enklare när man hittat rätt i det där med hunduppfostringsdjungeln, vilket givetvis inte är samma på två hundar. Varför ska det vara enkelt när det kan vara svårt 😃

Upp till toppen
Annons: