Annons:
Etikettträning
Läst 415 ggr
Eiskaffee<3
2016-08-27 11:10

Han blir rädd

Hej!

Jag har problem med min 1-åriga hanhund och det är att han blir rädd för mig när vi ska träna. Så fort jag ber honom ex. komma in i fot så sjunker han ihop på marken och går och gömmer sig. Tar jag upp en leksak och råkar ha den över mitt huvud så sjunker han ihop och går iväg. Försöker jag peppa honom eller berömma extra så blir han låg. Jag vet inte vad jag ska göra :( Jag vill så gärna träna med honom och han älskar egentligen att träna. På promenader så kan det funka att göra några få övningar och han har sån j*vla attityd då som gör en helt varm och lycklig, men den finns inte hemma…

Tyvärr så grundar detta sig i att jag har råkat bli arg vid träning och tagit ut detta genom att kanske kasta en leksak i marken och skrikit. Råkade även vid ett tillfälle trampa på hans tass när vi skulle svänga vänster och det är sen dess allt har gått åt skogen.  Har inte gjort något mot honom, men han har varit nära alla gångerna jag blivit arg. Vad ska jag göra så han blir glad i träning igen? Ibland så är han så glad och helt fantastisk och då försöker jag avbryta när det är som bäst. Skulle han tycka det är obehagligt när vi tränar så vill jag inte avbryta, jag vill inte att han ska komma ihåg det obehagliga så jag försöker till vi kanske lyckas en gång.

Vi ska snart börja på en agilitykurs och jag hoppas verkligen att vi får en bättre kontakt vid träning då. Men vad kan jag göra hemma för att förbättra vår relation vid träning.

Vi har inga problem i övrigt. Han älskar mig och jag älskar honom och vi sitter nästan ihop.

Annons:
jenmjao
2016-08-27 12:04
#1

Träna inte när du inte på humör, Försök att bara köra där han är bekväm i början med massa godis och favorit leksaken, Han verkar klara det bättre ute? Så gå bara ut och testa om och om igen, När han visar mer självförtroende träna påvägen hem, Hemma kan du börja som om han vore en valp, Säg bara sitt sätter han bli jätte lycklig och belöna som om att han gjort världens bästa grej! Och så fort du känner att humöret inte är på topp avbryt, Sker det under träning. kasta godis på andra sidan av dig (inte där hunden är) och sätt dig ner, gör något annat, skriv av dig, lyssna på musik, gå ut, andas.
DU kan också träna bort rädslan, Sätt han i fot och beröm när han gör rätt, Senare börja vifta med leksaken på andra sidan, sen framför, sen över, Belöna inte rädslan, utan belöna när han försöker fokusera, Ta små steg.

ipopuma
2016-08-27 23:17
#2

sätt inga krav. Skit i fotgårndet i 2 veckor eller har en 2 v. vila. Annars sätt dig ned på golvet och kör bara enkla kedjor tex nosdutt i handflatan. Lär in snurra och andra lätta tricks. Belöna även vid fel eller peppa igenom felen. Hur ofta tränar du? Min tik blev låg innan för hon var överstimulerad och jag fick dra ned på träningen och sättet jag tränade på.

Upp till toppen
Annons: