Annons:
Etikettträning
Läst 663 ggr
fridooow99
8/15/16, 5:19 PM

Hemma skälv

Hej jag har en valp som är ett halvår nu och som inte kan vara själv. Nu är det så att det har blivit lite brotom med att han måste kunna vara själv. När vi försöker lämna honom själv så lägger vi en telefon inne och ta med en ut som ringer till varandra men så fort vi lämnar huset ställer han sig och skäller. Han skäller konstant till vi kommer tillbaka han är inte tyst 2 sekunder. Hur ska vi lösa detta

Annons:
Agafia
8/15/16, 5:24 PM
#1

Sätt på en radio så är det ett jämt ljud , träna genom att gå ut o komma in igen . Ni måste ha tålamod och ge mycket beröm , lycka till

Jetaime
8/16/16, 12:00 PM
#2

Hur har ni tränat när valpen var yngre? 
Att lämna hundar/valpar med separationsångest själv har sällan någon "Quick-fix" utan något som får jobba med i små små steg..

jenmjao
8/16/16, 4:43 PM
#3

Min valp är 6månader, blir 7månader denna månad. Han kan inte heller vara ensam. Jag tränar varenda dag korta stunder, Han börjar gny, skälla och försöka öppna dörrarna. Jag tar det otroligt långsamt, 10sekunder har jag kört, in igen, sätta mig och ignorera hunden (som är dölycklig) sitta tills han lugnat ner sig sedan ut igen i 10sekunder (försöker förhindra hoppandet på dörrar). Man kan göra såhär 3-15gånge rom dagen bara för att vänja in, i början klarar dom kanske bara 2-10sekunder, sen 30sekunder, sen 2minuter, sen 5minuter.. senare 10, osv osv. Man ska inte ha för bråttom och man ska alltid ha en backup plan när man har valp OM den inte kan vara ensam.
Att lämna en valp ensam trots att den inte kan skapar seperationsångest som ibland aldrig någonsin kan tränas bort.

Frida B
8/28/16, 10:08 PM
#4

Lär valpen att stanna kvar på en plats trots att du går runt i huset. Exempelvis att du lägger hunden i soffan, sen går iväg. Då kommer valpen följa med. Då går ni bara tillbaka, sger åt valpen att vara där och sen går iväg. Tillslut kommer valpen fatta att den ska stanna där, och trots att den inte ser dig och har möjlighet att gå till dig så gör den inte det. Tillslut kommer valpen vänja sig vid detta, då kan du börja stänga av med kompostgaller, när det går bra eventuellt stänga dörr och tillslut kunna lämna valpen själv. Har hittils funkat för min valp! Dock är han fruktansvärt smart så behövde bara tilrättavisa honom en gång för att han skulle ligga kvar… :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: