Annons:
Etiketthormoner-och-uppväxt
Läst 4424 ggr
Chinesecrestedlover
2016-08-03 13:01

Valp på 8 veckor juckar på leksaker

Hej!

Kanske hamnar i fel del av forumet men vet inte riktigt var jag ska placera detta….

Cain - som tyvärr nu är död (akut avlivad p.g.a. sjukdom den 15/7), köpte jag som sex månaders unghund och jag vet att han efter någon månad eller så började jucka på gosedjur (ett visst speciellt gosedjur, inga andra, haha) men min nya valp på 8 veckor juckar redan nu på utvalda leksaker. Är detta ett "normalt" valpbeteende?… trodde det kom när de i alla fall närmade sig könsmognaden? Är det överslag, stress, över/underaktiverad? 

Förlåt mina "nybörjaraktiga" frågor men blev lite förvånad när han "satte på en fleecefläta" (visserligen stor och rätt fin…men sexig?, hahaha) helt plötsligt mitt i leken :-) Trodde det precis som lyfta på benet och liknande hade mer med könsmognad/könsdrift att göra. Han är den första hunden jag fått hem som åtta veckor, Cain kom när han var sex månader och Sookie när hon var 14 veckor… Med Cain tog jag helt enkelt bort det "ybersexiga" gosedjuret och så var det slut på hans juckande… i stort sett i alla fall… förutom när han juckade på min mössa som fortfarande satt på mitt huvud en gång, hahahahahahaha 😞😃 

Bild på min lille "bebis" med fleeceflätan😉

Annons:
Changrila
2016-08-03 23:48
#1

När hundar juckar, framförallt när unga/valpar gär det, då handlar det om ett överslagsbeteende. Hunden har av någon anledning gått upp i varv så mycket att den inte vet riktigt vart den ska göra av sig själv. Det kan vara att den lekt väldigt intensivt och har svårt att varva ner, att den blivit stressad över någon händelse eller att den aktiverats för lite (det sistnämnda är dock det minst vanliga). Genom att fundera på vad som hänt precis innan hunden börjar jucka så går det att förstå varför och då hindra att hunden hamnar i en sådan situation före hunden klarar av den.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Chinesecrestedlover
2016-08-04 10:41
#2

Ok, han börjar jucka rätt som det är när han är mitt i leken. Antar att det blivit för mycket bus för honom då, kanske övertrött egentligen.

Changrila
2016-08-04 12:05
#3

#2 Det låter mycket troligt :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: