Annons:
Etikettras-hundval
Läst 2437 ggr
Kiwi2024
7/27/16, 9:45 PM

Rasval

Hej! Jag är ny här på iFokus. Jag är en 13 års tjej som letar hund och har gjort väldigt länge. Jag vill ha en hund som är smart, lättlärd, pigg och alert. Det jag planerar att göra med min hund är t.ex. att gå på några kurser i agility och möjligtvis lydnad. Sen tänker jag självklart också lära den en massa tricks, söka godis, mäniskor och leksaker. Om dagarna så får den minst en långpromenad om dagen minst ca:60 min och sen promenader runt en halvtimma. Iallafall vill jag att min hund ska gilla att jobba med mig och eftersom jag vill pröva agility så ser jag helst en smidig hund. Min familj är hundvan och har just nu en flatcoated retriever som jag inte tycker alls passar mig i smaken. Tacksam för svar!

Annons:
Kiwi2024
7/28/16, 11:00 AM
#1

Puttar! Ingen som har något svar?

alltidnordin
7/28/16, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Vad säger du om pälsvård? Ingen supersvår päls om man håller efter den.

Jag skulle tipsa om Sheltien. En ras som anpassar sig efter vad som erbjuds, som är smidig och ofta en fantastisk agitilyhund. Väldigt följsam och vill vara till lags 🙂

Slänger in två bilder på min sheltie, som är väldigt liten i storleken!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Kiwi2024
7/28/16, 12:06 PM
#3

#2 Hej! tack för svar. Först och främst vill jag säga vilken vacker sheltie och för det andra så har jag faktiskt läst mycket om den rasen, jag har också när jag letat hund fallit tillbaka på rasen många gånger. Pälsvård på en sheltie tror jag inte blir några problem.

Kiwi2024
7/28/16, 12:10 PM
#4

#2 Kan du kanske rekomendera någon bra uppfödare nära/ i stockholm?

alltidnordin
7/28/16, 12:20 PM
#5

#3 #4 Tack så hemskt mycket! Låter som om du har lite koll på raset vilket är positivt! Pälsen är som sagt inga problem så länge man sköter om den. Det är ingen päls man behöver lägga timtal på, utan räcker med att borsta ut den någon gång i veckan. Tar ca 20-30 minuter. 

Min kille är från Frenja, nere i västra götaland. Men runt stockholmstrakten har jag hört gott om Nodstagården och Kavinya. Dessa två intresserar även mig i framtida hund. Men mitt tips till dig är att höra av dig till uppfödare och träffa deras hundar. För i slutändan är det viktigaste relationen mellan dig och uppfödare, då får du troligtvis en hund som passar dig väldigt bra 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Kiwi2024
7/28/16, 12:25 PM
#6

#5 Tack! Verkligen för hjälpen. Ja jag har ju som sagt läst väldigt mycket om rasen och gillar den väldigt mycket! Nodstagårdens har jag hört lite om men inte riktigt kollat upp den än. Jag har en lite fråga är det vanligt att shelties gillar att bada? Då jag har det lite som önskemål, dock inget måste.

Annons:
alltidnordin
7/28/16, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

#6 Gå med i någon sheltiegrupp på facebook "Sheltiepoolen" eller "Shetland Sheepdog Sverige", där finns det många som pratar sheltie, visar bilder och även uppfödare finns där. 

Min sheltie är tokig i vatten, men vet inte om de är vanligt inom rasen faktiskt. Sett både och så det är nog väldigt individuellt. Han håller sig helst vid strandkanten (upp till magen) och jagar vågor med mera. Men simmar ut till oss om vi står ute i vattnet 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Kiwi2024
7/28/16, 12:38 PM
#8

#7 Det får jag kolla upp! Om det blir en sheltie så får man väl hoppas att den kanske gillar att bada men det kanske man kan träna på när den är valp. Du tar väldigt fina bilder vad använder du för kamera?

alltidnordin
7/28/16, 12:52 PM
#9

#8 Ja absolut det kan man göra! Det gäller ju att inte skrämma den som valp med vatten och så vidare, men det märker man! 

Tack så jättemycket, Dessa bilder är tagna med en Nikon D7000 och ett Nikkor 50mm 1,8 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Kiwi2024
7/28/16, 12:55 PM
#10

#9 Okej tack för svaren som jag fått blir verkligen sugen på en sheltie men man får väl kolla runt lite till först innan man bestämmer sig.

Wick
7/29/16, 12:28 PM
#11

Jag kan rekommendera en pudel :) De finns i alla möjliga storlekar och rekommenderar då att du köper från en uppfödare. Jag har en toypudel från kennel Rusch på 6år och hon har mycket explosivitet när hon springer och jag tror pudlarna är lätta att forma och få som man vill ha. Hon är världens mysigaste kel-hund och älskar att kura ihop sig tätt intill en, helst i knäet. Annars älskar hon att göra saker och då fungerar vad som helst. De är väldigt allsidiga, pudlarna. :) Kan även rekommendera kenneln, ifall du är intresserad. Tycker att de gav henne en bra start på uppväxten. :)

Pälsen är väldigt mjuk, speciellt när man borstar den och då blir de väldigt gosiga. Men eftersom att den växer konstant så behöver de friseras alternativt rakas ner lite då och då. Där får man chansen att bestämma vilken hårstil ens hund ska ha. x) Tex. trimma kring trampdynor och även ta loss lite lös-sittande hår i öronen är också bra har jag hört.

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Kiwi2024
7/29/16, 12:51 PM
#12

#11 Det ända jag hört är att det varierar väldigt mycket bland pudlar att vissa kan vara väldigt envisa som exempel sen har jag hört att dom kan ha jaktinstinkt och det vill jag inte ha. Jag föredrar storpudeln men vet inte om det blir för mycket pälsvård då jag hade velat ställa ut hunden också, då blir det ju väldans fix med pälsen. Du skulle gärna kunna berätta lite mer om dom.

Är det kanske någon annan här som kan berätta om portugisisk vattenhund och pumi?

Kiwi2024
7/29/16, 1:00 PM
#13

Och Shapendoes!

Annons:
Wick
7/29/16, 1:20 PM
#14

#12 Japp, de kan ha jaktinstikt. Tror inte jag har stött på någon envishet, eller jo det har jag! Vår gammelman kan vara rätt envis ibland. ;) Det är sant, det blir det. Jag har inte ägt en storpudel utan endast de mindre varianterna men desto större de är desto mer päls blir det, helt klart. Kan tyvärr inte så mycket mer information om du inte vill ha något mer specifikt. :/

Det med jakt som jag har märkt med mina hundar är att de jagar löven på hösten och skrämmer iväg fåglarna på tomten. :D Men de är ju lite kaxiga också.

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Kiwi2024
7/29/16, 1:24 PM
#15

#14 Okej jag får väl läsa lite mer om hur det kan vara med jaktinstinkten och helst vill jag ha en hund som inte är så envis.

Kiwi2024
7/29/16, 1:59 PM
#16

Jag har bestämt mig att inte skaffa en pudel den rasen passar mig inte riktigt.

Wick
7/30/16, 11:45 PM
#17

Yes :)

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Tokryck
8/10/16, 2:19 PM
#18

#2 måste bara hoppa in här och säga vilken vacker sheltie :) .

immobilized
8/23/16, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Min kompis Sheltie 😃

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

immobilized
8/23/16, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Igen!

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Annons:
Kiwi2024
9/14/16, 3:48 PM
#21

Gud så söta!

SevenSeas
10/21/17, 4:13 PM
#22

Nu är tråden gammal så TS kanske redan har skaffat en hund, men vill ändå poängtera hur viktigt det är att, innan man bestämmer vilken ras man ska skaffa, ta reda på vad hunden är avlad för :) Kan även rekommendera Chihuahua som är både lättlärd, pigg och alert. En stor hund i liten kropp :) Avlades för att vara vakt-/alarmhund så en del Chihuahuas kan upplevas som skälliga men det är individuellt och beror till viss del på hur man fostrar sin hund :)

Kiwi2024
10/21/17, 5:06 PM
#23

#22 Ja hej! Vi har skaffat en hund till familjen eftersom att våran första hund hastigt behövde avlivas :( Men nu har vi en glad 12 veckors valp som springer runt här hemma. Dock kommer vi förmodligen att skaffa en till hund om något år så vi får se helt enkelt. Jag tycker verkligen chihuahuor är urgulliga men dem är så så små och sen vill jag ha så kallat ”Will to please” i en hund. ;)

Lona
10/29/17, 12:56 AM
#24

#23, Beklagar förlusten av er hund men är lite nyfiken - vad blev det för ras till slut?🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kiwi2024
10/29/17, 8:03 AM
#25

#24 Eftersom det blir familjens hund och inte ”min” hund så blev det en till flatcoated retriever för att det var det mamma och pappa ville ha. :) Men förhoppningsvis så kommer vi skaffa en till hund om något år typ och då får jag välja! :)

Lona
10/29/17, 10:04 AM
#26

#25, En flatte låter ju ändå bra, allsidig hund :-) . Lycka till med lille valpen och även med bästa hundköp!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kiwi2024
10/29/17, 5:38 PM
#27

#26 Ja! Tack så mycket :)

Annons:
SevenSeas
1/7/18, 1:21 AM
#28

#23 beklagar sorgen :( Chihuahuan må vara liten, men det är en stor hund i liten kropp ;) Förstår vad du menar med "Will to please" och det är något jag upplever finns hos min "lillskit" :)

Kiwi2024
1/7/18, 2:11 PM
#29

#28 Tack <3 Jag har hört att många chihuahuor saknar samarbetsvilja och att dem flesta är väldigt envisa men kanske beror mycket på linjer och uppfödaren? Annars tycker jag att dem är så fruktansvärt söta och mysiga!

SevenSeas
1/15/18, 12:48 AM
#30

#29 att de är envisa stämmer ;) men att de saknar samarbetsvilja håller jag absolut inte med om :) Alla individer är olika och kanske skiljer det mellan linjer/uppfödare också, det vågar jag inte uttala mig om :)

Kiwi2024
1/15/18, 7:46 AM
#31

#30 okej då får jag tänka på det! ;)

SevenSeas
1/15/18, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#32

#31 Gör så :) Under tiden bidrar jag med lite bilder på min "råtta" ;) (Ber om ursäkt för att de är felvända, jag skriver från mobilen)

Kiwi2024
1/15/18, 4:17 PM
#33

#32 Vilken sötnos!

SevenSeas
1/21/18, 5:22 PM
#34

#33 Tack :) Känner mig rätt partisk, men tycker han är skitsöt ;)

Annons:
Kiwi2024
1/21/18, 5:35 PM
#35

Ja men det är han verkligen! :)

vallhund
2/4/18, 2:09 PM
#36

Vad jag förstått så är sheltie inte en speciellt frisk ras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

engla16
8/1/19, 7:43 PM
#37

Hej! Vad roligt att du är lika gammal som mig😊 jag ska iallafall köpa en Sheltie valp nästa sommar och jag ska också köra agility och lite sånt🌸. Förresten när ska du köpa din hund/ valp och vart bor?

engla16
8/1/19, 7:48 PM
#38

Juste du skrev om något år då skulle jag säga att du inte behöver fundera på något en så länge

engla16
8/1/19, 7:50 PM
#39

Eftersom du kanske har ändrat dig tills dess tro mig jag har ändrat mig 100 gånger typ😂😅

engla16
8/1/19, 7:50 PM
#40

Eftersom du kanske har ändrat dig tills dess tro mig jag har ändrat mig 100 gånger typ😂😅

CayKantos
10/3/19, 3:53 PM
#41

Inlägget är 2år gammalt :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: