Annons:
Etikettras-hundval
Läst 951 ggr
Dvärg_gurami
7/14/16, 8:41 PM

Första hund

Vet ej om jag valt rätt forum att skriva i, fanns ju hur många hundforum här som helst! I hela mitt liv har jag velat ha en egen hund. Få uppfostra en valp till en duktig och lydig vuxen vovve. Det är verkligen en dröm jag går och bär på, men nu behöver jag er hjälp! Jag har kollat på alla (ja, faktiskt alla) hundraser i sverige för att hitta vilken ras som passar mig och min livssituation bäst. Det är svårt! Även fast jag aldrig haft egen hund förut så anser jag att jag har lite erfarenhet och hundvana då det funnits hundar i familjen i några år (Rottweiler och Labrador, både valpar och gamla hundar). Några punkter jag vill att min framtida hund ska uppfylla: - Medelstor/stor hund, större än 40 cm i mankhöjd, med undantag för Mops. - Glad, rolig och lekfull hund som gärna motionerar men inte kräver allt för mycket motion då jag inte är en persom som vandrar, joggar i skogen osv. - Inte för mycket jobb med pälsen och inte för mycket fällning. (Är egentligen allergisk mot hundar tror jag men…) - En hund som vill lära sig men som ändå kan vara envis och veta vad den vill, precis som jag :). Raser som jag fastnat för är Airedale, Staffordshire terrier, Rhodesian Ridgeback, m.fl. Vill ha all möjlig hjäp att välja ras! (Livssituation: jag och min partner, inga barn planeras i framtiden, förhoppningsvis mycket hemmatid med arbete/studier hemifrån eller deltidsjobb/fridid efter heltidsjobb. Bor i stan, kan flytta till förstad men vill inte bo på landet). Tack på förhand för alla svar!

"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"

- Gerard Way

Annons:
Fisherling
7/15/16, 5:48 PM
#1

Rhodesian Ridgebacks kan vara väldigt självständiga, tuffa och svårmotiverade. Har träffat flertalet, skulle inte beskrivit någon av dem som glada, roliga eller lekfulla. De är definitivt inte kända för att "vilja" lära sig något. :P

Mika-S
7/15/16, 7:41 PM
#2

En Staffe tror jag skulle passa riktigt bra. Trevliga, glada och träningsviliga hundar men som fortfarande har mycket "egen vilja".

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Changrila
7/15/16, 9:06 PM
#3

Hur mycket tror du att du kommer vilja och kunna aktivera hunden mentalt? (Utmanande lydnadsträning, spår eller annat som gör att den måste tänka till och lära sig saker) det påverkar väldigt mycket vilka raser som är lämpliga :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

CayKantos
7/16/16, 9:46 PM
#4

Tror oxå en staffe låter rigtigt bra! :D Ev en bullterrier, men dom har en del hälsoproblem ^^

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Dvärg_gurami
7/17/16, 5:37 PM
#5

Tack för svaren!

Åh, vad roligt att höra att en Staffe låter bra :).
Jag tycker bara det är roligt att leka och träna hunden både mentalt och fysiskt. Det är såklart svårt att veta hur läget kommer se ut i framtiden, men just nu kan jag iaf ägna flera timmar åt lekar och träning för hunden.

Vad tror ni om Airedale som första hund?

"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"

- Gerard Way

jojmaj0314
7/20/16, 1:42 AM
#6

Golden retriever låter som det kan passa!

Annons:
Changrila
7/22/16, 12:00 AM
#7

#5 Jag träffade en airedale för någon dag sedan. Det var mattes första hund. Hon beskrev sin hund som svårmotiverad till träning, framförallt svårmotiverad till samarbete. Mer självständiga saker, som att spåra, det tyckte den mycket om. Annars var den hunden glad och trevlig, snäll i hantering och enligt mig mycket charmig.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tiger tok
8/2/16, 3:47 PM
#8

Kanske en isländsk fårhund eller en japansk spets?

Soleda
8/14/16, 4:57 AM
#9

Om du är allergisk mot hund så förstår jag inte varför du överhuvudtaget tänker på att skaffa hund. Det är inget roligt scenario för en hund att behöva bli omplacerad relativt snart igen. Blocket är full av annonser på omplaceringshundar pga allergi.

Du kanske skulle börja med att låna en vuxen hund för att se hur du reagerar innan du skaffar en hund. Då får du samtidigt testa hur det är att ha ansvar för en levande varelse varje dag. En valp är dessutom ett heltidsjobb.

Sedan vill jag rätta "Fisherling" angående  Ridgebacken, eftersom jag haft rasen i 30 år. Det är ingen nybörjarhund helt riktigt, den är stor och stark, det är ingen lydnads hund helt riktigt men att de inte skulle vara glad, roliga  och lekfull vet jag inte var du fått ifrån.  Mina RR har lekt ända fram till de flyttat till hundhimmelen vid 11-12 års ålder och det gäller inte bara mina hundar. Det beror mest på hundägaren. Aktiverar man inte sina hundar får de tråkigt och ger upp och hamnar i samma tristess som vi människor gör när inte vi får stimulans och hjärngympa.

immobilized
8/23/16, 2:41 PM
#10

''- Inte för mycket jobb med pälsen och inte för mycket fällning. (Är egentligen allergisk mot hundar tror jag men...)''

Du bör kolla upp detta innan tycker jag 🙂

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Fisherling
8/24/16, 2:10 PM
#11

#9 Du kan inte "rätta" mig när jag talar om personliga erfarenheter av Ridgebacks. :/

Upp till toppen
Annons: