Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 1001 ggr
fridooow99
2016-07-04 19:19

Vaktande hund

Hej vår valp som är en stor hund i familjen vaktar mig och flyger då på vår lilla hund som är 9 år och markera tydligt att hon inte ska komma för nära mig. detta kan hända när hon bara ska gå förbi eller när det är mat så måste vi dela på dem för annars flyger han på henne och ska ta hennes mat med. Hur ska vi gå tillväga för att få ur valpen detta beteende?

Annons:
mejamylove
2016-07-04 19:20
#1

Att du säger åt henne att det inte är okej. Hur har ni gjort hittills?

fridooow99
2016-07-04 19:22
#2

Vi har tagit tag i valpen ordentligt och markerat att detta inte är okej.

mejamylove
2016-07-04 19:41
#3

varnar hon innan hon hugger eller flyger på?

fridooow99
2016-07-04 19:53
#4

Nej inte vad jag har märkt.

mejamylove
2016-07-04 21:57
#5

Det var ju en han haha, inte en hon som jag sagt tidigare. Det jag hade gjort  är att vara väldigt hård och alltid ligga steget före, vaktar hunden dig får hunden inte vara hos dig, det är du som måste säga åt den att det är fel.

Turast
2016-07-07 06:51
#6

Hur gammal är valpen?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
jenmjao
2016-07-08 11:55
#7

Hade min valp vaktat emot min mammas dvärgpudel (alltså inge tjafsa och röra vid andra hunden bara morra och hoppa fram) hade jag rest mig upp direkt, tagit ut valpen ur rummet och "fört" dvärgpudeln till platsen han ska vara på, eventuellt stänga ut valpen med galler så den fortfarande kan se, annars bara väntat tills han kommer tillbaks och då sagt "pshht" och nypt till (nyper absolut inte hårt) för att visa att det är inte okej, rest mig upp och visat med kroppspråk att han ska längre bort eller bara tagit ut han igen.

fridooow99
2016-07-08 17:23
#8

Han är 4 månader gammal

Vattnadal
2016-07-26 16:05
#9

Dela dem när de äter. Ingen hund ska känna att den riskerar att bli påflugen när den äter. Visa även valpen att den får ha sin mat ifred när den äter. Plockar vi av en valp något, visar vi att det är OK att göra så.

Vaktar valpen dig, så börja titta efter signaler. Troligen stelnar den till eller visar på något sätt att den är på gång. Då kan du flytta på valpen, så att den inte längre får ligga bredvid dig i soffan eller vid dina fötter. Locka fram den äldre hunden först, sen valpen, och visa att de visst kan vara nära dig utan att bråka.

Tänk på att hundar, särskilt valpar och unghundar tar efter den norm som gäller i gruppen. Är människorna högljudda och fysiska mot varandra och mot hundar, blir hundarna sådana mot varandra och kanske mot människor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

vallhund
2016-07-27 12:38
#10

Att ta tag i valpen hårt, att pshya  o nypa  à la CM lär bara trigga den. Anmäl till en valpkurs hos en tränare som inte sysslar med sådana gamla o omoderna metoder.

Under tiden kan du o övriga i familjen läsa på om hundar o hunduppfostran, t ex Kontaktkontraktet av Eva Bodfält, böcker av Memea Mohlin, Hallberg o Svartberg.

Läs gärna artiklarna som finns här:
http://www.dogma.nu/artiklar
http://www.klickerklok.se/category/artiklar/

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: