Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 561 ggr
Pyzen
7/2/16, 5:41 PM

Kissar ner sej... hjälp

Hej är hyffsat ny här på sajten så vet inte om jag har hamnat rätt för det här problemet men jag testar :) Jag ber verkligen på mina knän nu att nån här kanske har en idé om hur jag kan lösa mitt problem ( kanske vart med om samma?), tips/ råd. Jag är van vid att uppfostra och träna om aggressiva hundar, inte det här.. 

(hoppas ni orkar läsa, för nu skriver jag allt) 

Jag har en hane på 10 månader, (bordercollie,breton) har haft han i ca 3 månader. Första dagarna jag hade han hemma var han livrädd för alla nya människor och hundar, men de tränade vi på, och nu går det så mycket bättre med människor (kvinnor bättre än män) redan efter bara 3 månader! Men problemet jag inte kommer någonstans med är att han kissar. Han kissar när han blir rädd/ osäker, och det räcker att han ligger ner och man kanske böjer sej över han för att t.ex. nå något på bordet jämte eller liknande, så kissar han. Om han gör något dumt och jag ska tillrättavisa han, så kissar han. Här om dagen så var han inne på toan, men min pappa såg inte det så han stängde till dörren lite och haspade den så det var en glipa på 10 cm ca (så katterna kan gå in), jag som inte visste att han var där ropade på han, då försökte han så klart komma ut till mej men han kunde inte komma igenom, då kissade han. Om jag går ifrån honom, om så i bara 2 minuter, kissar han ner hela trappan och hallen. Så i princip så kissar han för allt.. Om jag lämnar han, om jag säger till han, om man böjer sej över han.. Känns som att jag har glömt massa men ja, fråga om de är något viktigt som jag glömt skriva.. 

Saker jag har testat: 
Från början trodde jag att jag kanske inte stimulerar han tillräckligt bra, men nu märker jag att problemen blir inte bättre även om han är helt slut och han får jobba mycket varje dag. 

Jag har testat att gå ut med han mycket oftare så att han inte är kissig, då jag och min styvmamma fick en tanke om att han kanske helt enkelt har svårt att "hålla igen", men det hjälper inte. 

Jag har försökt vänja han vid att man böjer sej över han, t.ex om han ligger ner så går jag fram till han och sätter mej jämte, ger han godis, myser och har gärna någon rolig leksak med mej, och sen sakta böjer jag mej över samtidigt som jag fortsätter leka osv, men så fort han märker att jag är lite över han så pissar han.. 

Har även varit hos vet. och kollat så att allt stämmer med han, och det gör det. 

Är det någon här som varit med om samma problem? någon som har något tips på vad jag kan göra? Tack på förhand! // förvirrad hundägare.

Annons:
tetri
7/7/16, 10:17 PM
#1

Lägg in det här på hundar.ifokus så får du nog mer svar! Tyvärr har jag inte några bra råd att komma med förutom att du bör sluta tillrättavisa honom, han verkar för vek för att klara av det.

feral jesus

Pyzen
7/7/16, 11:12 PM
#2

Okej tack !

Upp till toppen
Annons: