Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 487 ggr
Isalel
6/25/16, 11:05 PM

Tips om träning för skällig valp?

Hej! Har en terriervalp på 16 veckor som är av en ras som ska vakta med skall. De första veckorna var hon inte skällig alls, medan nu så skäller hon på grannarna eller om folk går utanför huset. Inne är hon inte så skällig men utomhus är hon hopplös. Någon som har tips på övningar för att minska okynnesskällandet? Är ju OK att hon "berättar" att nån kommer, men hon behöver ju lära sig att grannars kan röra sig fritt på sina tomter utan att hon ska behöva "vakta" vår tomt :)

Annons:
[linda1989]
6/25/16, 11:12 PM
#1

Belöna tystnaden när de slutat skälla med hjälp av klicker och godis har fungerat bra här och säga "tyyyst" eller "scchhh" i lugn ton när de skäller. Utomhus kan man  ju även köra skvallerträning om du inte testat det redan =)

jenmjao
6/26/16, 3:27 PM
#2

Jag har testat att säga tyst, säga tssht eller att ta bort dom ifrån dörren (jag har 2hundar dom hetsar varandra). Det ENDA som funkat är att säga "tacktack" och ge en godis efteråt, för säger jag tacktack vänder dom sig emot mig för att få godisen; Jag säger tack med snäll ton för dom har "gjort sin uppgift" och är alltså då klara. Jag håller fortfarande på med det här, Tiken är 5år och har börjat gapa mer pga valpen, och valpen är en valp. :) Hittills går det bra ibland, och sisådär ibland.

Majken!
6/27/16, 8:10 AM
#3

Nolltolerans och "tummen i ögat" är det som gäller här hemma. Så fort min hund drar in andan för att börja skälla så bryter jag, jag är väldigt tydlig med att det inte är okej. Det har fungerat fint på alla mina hundar (terriers, rottweiler och schäfrar), alla kan bo i lägenheter och skäller inte när det låter i huset. Men det krävs tydlighet från min sida, jag tolererar aldrig någonsin vaktskall, oavsett anledning.

Tillägger att min hund också skäller väldigt kontrollerat på kommando, eftersom hon skallmarkerar i söket. Det är inga som helst problem, jag har inte en gapigare hund för att hon får skälla på folk i skogen.

Anibaz
6/29/16, 1:48 PM
#4

#3 Hur bryter du alt är tydlig med att det inte är okej?

Majken!
6/29/16, 2:04 PM
#5

#4 Jag har ett nej-kommando som jag använder.

Upp till toppen
Annons: