Annons:
Etikettträning
Läst 753 ggr
Frida B
6/19/16, 12:50 PM

Ensamhetsträning

Hur ensamhetstränar ni era valpar? Vad tycker ni är bäst?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Sasmal
6/19/16, 1:10 PM
#1

Nu har jag ingen valp. Men när det händer så tänker jag väl typ ha grind till mitt rum när jag är där så när jag ska träna så går jag bara ut ur rummet. Om jag hör att valpen gnäller eller skäller så väntar jag tills den slutar och går sedan in igen. Sen kan jag förlänga stunderna när valpen ska vara själv.

jenmjao
6/19/16, 1:16 PM
#2

Jag har fått tips på hundar.ifokus med "skällande tjuv behöver ensamhetstränas" om jag minns rätt. Man kan börja långsamt och ha kompostgaller så hunden först ser, sedan utöka till stängda dörrar, Jag har själv problem med detta då min valp kan öppna dörrar.

[linda1989]
6/19/16, 1:18 PM
#3

Kompostgaller till ett rum där han får sitta en stund och belönar när han är tyst. Går ner på nedervåningen några gånger om dagen för att fixa tvätt osv när valpen är på övervåningen, stänger dörren till toaletten, går ut med sopor osv. Är själv mitt i ensamträningen med min valp.

CayKantos
6/19/16, 3:27 PM
#4

Ngt bra att öva på är oxå att gå in och ut av dörren. Även bara öppna och stänga utan att gå ut, vänjer hunden till att ljuden av dörren inte alltid betyder att den måste vara där och typ glo/bli ledsen.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[linda1989]
6/19/16, 5:11 PM
#5

Ska lägga till att för oss har det funkat bäst att ha hundarna i köket med kompostgaller och där inne fixat med bädd och fylld kong och liknande vid längre stunder. För i köket kan de inte se ytterdörren när man går eller kommer och jag tycker det hjälpt mycket när de inte ser. Stressar upp sig mer när de ser.

Tokryck
6/22/16, 1:24 PM
#6

Avgränsa ytan för valpen
Se till så den är trött (för "längre" stunder)
Om du vill, frys in en kong med mat - den har något att göra
Filma så blir du lugnare, det går ju riktigt bra detta
Gå ut ofta. Då blir det en mindre laddad grej och ditt lämnande kopplas inte till att du ska vara borta länge.

Jag gav min hund malt ben när vi gick. Slutade med att han kissade fort när han visste att han skulle bli lämnad och hade hög förväntan. Det var ok för oss men passar inte alla hundar. Se till din individ.

Annons:
Frida B
8/31/16, 11:41 AM
#7

Puttar upp.

Dobby är nu 5 månader gammal och kan inte ens vara ensam 5 minuter. Han sitter och gnäller och ylar, och det funkar inte. Jag måste snart kunna lämna honom ensam i alla fall någon timma. Jag har testat:

Låta honom sitta och yla bäst han vill och komma tillbaka när han är tyst-gör ingen skillnad.

Ge honom ben- funkar tills benet inte är av intresse längre/uppätet, då börjar han låta igen

Han har alltid Nimbus när jag lämnar dom- hjälper lite, när han är helt själv kan jag lämna honom i typ 1-2 min

Vara snabb och spruta lite vatten mot honom när han börjar låta-funkar oftast men det håller inte i längden, för att…

… han börjar gnälla när han inte hör mig längre. Då menar jag steg/andetag osv.

Han är alltid trött när dom lämnas ensamma.

Avgränsar alltid. Har även testat att låta honom ha mer utrymme, funkar inte.

Jag avgränsar ofta när jag är i huset, då kan jag lämna honom en halvtimma om inte längre. Men det är alltså så fort han inte hör mig längre som han börjar på.

Vad ska jag göra!?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
8/31/16, 12:12 PM
#8

#7 Börja om, Gå ut med kläder, utan kläder (inte naken då, ytterkläder menar jag..) ha skor utanför eller ta inga skor alls. Stå ute, räkna sekunder han klarar, gå efter dessa sekunder (är det en minut gå efter det), kör så 5-15gånger per dag, Skittråkigt men det ger resultat. Gör inte en rutin av det hela, försök göra så han inte förstår när du ska gå.
Jag själv kan lämna min valp ensam i hela 5minuter när jag går ut med min tik, Jag brukar ge han frukost/kvällsmat, godis eller ett märgben i samband med att jag går ut med tiken. 
I början alltså för kanske 1månad sen kunde han vara ensam i 10-15sekunder, så jag tycker det skett resultat på så kort tid. Det jag märkt, konstigt nog, Så har min hund reagerat mindre när han är helt ensam (när jag tar ut tiken) än när han är ensam med tiken.. Jag antar att han vet att tiken bara ska kissas och att det går snabbt när hon följer med, Men om jag går själv vet han inte alls vad som sker (då har jag aldrig någonsin lämnat han ensam med tiken i mer än 1minut).
Testa gå ut och låt inte, var tyst, stå där, eller gå iväg en bit, lyssna efter honom och som sagt räkna sekunder, eller ta hjälp av mobilen som oftast kan göra sånt åt än, Sen tar du den tiden han klarar utan problem och kör på den i flertal dagar flera gånger om dagen.

Majken!
9/2/16, 9:21 AM
#9

Mina generella råd är alltid att krångla inte så förbaskat, och skaffa er rutiner. En hund som vet vad den har att förvänta sig blir trygg.

Mina valpar får vara ensamma varje morgon efter frukost. Vi rastar, äter mat och sedan går jag ut genom dörren (och ut genom porten, de är inte dumma så de vet om vi sitter precis utanför). Varje dag, samma tid, samma rutiner. Hundarna förstår snabbt principen och de blir trygga. Om man själv krånglar med galler, mår dåligt, tänker "när ska jag gå, är den trött nu?!" så gör man sig själv en björntjänst. Skaffa er rutiner så hunden förstår vad som kommer att hända.

Upp till toppen
Annons: