Annons:
Etikettträning
Läst 389 ggr
emmispemmiss
2016-06-10 15:42

Tips på lekar?

Hej! Har just fått hem en 8v valp och skulle vilja ha lite olika tips på lekar och aktiviteter så vi kan lära känna varandra. Vilka lekar kör ni med era valpar? Sen en till fråga.. Vad gillar era valpar för belöning? (Godis/lek tex?)

Annons:
Tokryck
2016-06-13 06:37
#1

Jag vet inte så mycket med lekar specifikt, all träning är för mig en lek med valpen. Men man kan kampa med leksak, jaga en boll ihop, jaga efter leksaken ihop eller låta valpen jaga en godis.

Jag tränar upp hunden att gilla det mesta, leker mycket med det som kanske inte är på topp för att öka värdet på den leksaken.

Lekar som ger något för framtiden är kontaktövningar, belöna spontan kontakt med att få leka eller få godis. Gå i skogen och göm dig bakom saker, då valpen ser. När valpen nyfiket kommer så gosar/kampar/ger du godis. Alla kontaktövningar är bra :) .

Träna trix (jag vet inte vad du har för mål om det är vardagsträning eller vidare mot lydnad så jag skriver för det förstnämnda) som vinka, vacker tass, high five, backa, snurra, spela död.

Men glöm inte den viktiga passivitetsträningen och miljöträningen :) .

klarakarolina
2016-06-13 13:44
#2

Min valp (14 veckor) älskar kamplekar och  tycker också det är jättekul att springa tillsammans, typ inklänning kan jag ropa på honom så springer jag åt andra hållet så kommer han och tycker det är jättekul :) han tycker väl godis är rätt okej, älskar köttbullar dock! :)

Alla typer av lekar tror jag är bra, "kull", dragkamp och som #1 har skrivit. Kontakt och träna följsamhet också, att du går och gömmer dig när han inte ser så han lär sig hålla koll på dig :)

Upp till toppen
Annons: