Annons:
Etikettskaffa-valp
Läst 495 ggr
[ellemarja]
2016-05-19 20:49

Agility för nybörjar-människa samt valp?

Hej alla! Detta inlägg kommer handla om agility. Jag skulle förmodligen ha skrivit en tråd på själva-ifokus sidan, men detta handlar mest om själva valpen och inte träningen, om ni förstår vad jag menar. Jag kan uppfattas som väldigt otydlig och mumlig, så det ber jag hemskt mycket om ursäkt för haha :) Min aussie kommer i slutet i augusti, och vi ska börja träna agility. Jag undrar lite, hur gammal ska valpen helst vara när den kan börja agilityträning? Förstår precis att det måste vara kring 5-8 månader eller något, jag vet inte. Hur långa pass? Vill inte anstränga min gosse för mycket. Vill bara att det ska vara kul för oss båda. Skriv gärna allt ni vet och ös på med fakta! Kram, snart hundägare.

Annons:
Frida B
2016-05-19 22:40
#1

Snarare måste hunden vara 1 år minst. Med andra ord helt färdigväxt! Du kan absolut lära den svängar osv, springa runt träd m.m men hoppa, slalom osv bör man inte börja med förrän hunden är helt färdigväxt :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[ellemarja]
2016-05-19 23:08
#2

#1 Det låter helt rimligt! Har bara hört olika överallt så har varit lite osäker. Tack!:)

jenmjao
2016-05-31 17:03
#3

Det går att träna agility direkt, sålänge hen/valpen inte får hoppa, du kan alltså lära den slalom, gå mellan pinnarna (istället för att hoppa över hinder) och tunnlar såklart. Jag skulle själv fokusera mycket på "lydnad" i början om jag ville köra agility, mycket att hundar ska kunna vara i närheten och valpen ska ha fokus på dig, stanna, vänta, sitta, ligga ja allt överhuvudtaget som är nyttigt i träningen senare.

jenmjao
2016-05-31 17:07
#4

Slalom kan ju då vara lite längre ifrån än vad det är som för vuxna hundar (alltså att valpen inte behöver svänga så brutalt) Så den bara lär sig principen.

Frida B
2016-05-31 18:13
#5

Inte slalom, alldeles för onaturliga rörelser för en liten valp. Dessutom bör det vara samma avstånd hela tiden annars finns risken att dom får helt fel teknik :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
2016-06-01 09:20
#6

#5 Ja självklart men det beror nog på hunden, min tik hade lärt sig sååå mycket bättre om jag gjort långt ifrån först sen närmare. Men min valp hade gjort fel när jag väl skulle ändra ifall jag tränade in det nu :)

Annons:
Jetaime
2016-06-01 09:53
#7

#5 Beror helt på vad man tänkt köra för slalomteknik. Alléslalom är tex ingen fara att börja med tidigt. Där springer hunden till en början bara mellan alla pinnarna i en "gång".

Frida B
2016-06-01 12:18
#8

#7 nej självklart men slalomrörelsen ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jetaime
2016-06-01 12:21
#9

#7 Menade slalommetod 🤪

Frida B
2016-06-01 12:28
#10

#9 "Slalom kan ju då vara lite längre ifrån än vad det är som för vuxna hundar (alltså att valpen inte behöver svänga så brutalt) Så den bara lär sig principen." Därav antar jag att det ändå är den rörelsen, och inte metoder :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: