Annons:
Etikettskaffa-valp
Läst 917 ggr
Frida B
2016-05-15 22:15

Gick nyss upp för mig att...

… om mindre än 4 veckor blir jag med valp. Herregud! Hur ska jag klara detta? Tänk om det blir katastrof? Tänk om valpen inte trivs? Vilken försäkring ska jag egentligen ha? Tänk om ensamhetsträningen går åt skogen? Vaaaaaaaaaa!?

Har aldrig haft valp förut, längtat efter hund i 13 år och drömt. Om 4 veckor är dessa 13 år slut, början på en ny livsstil. Men va? Var tog tiden vägen? 

Har redan inhandlat allt förutom mat och hund i princip, och vovve var jag och hälsade på idag. Mat är redan bestämt, så har planerat allt in i det minsta detalj haha. Men när det väl kommer till kritan och valpen är hemma- hur var det för er? Var ni lika rädda som jag är nu? 🤪

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
klarakarolina
2016-05-16 07:55
#1

Alltså jag fick precis samma känslor som dig dagarna innan jag skulle åka och hämta min kille. Och det finns tillfällen där jag känner att jag inte orkar med honom för att han kan vara så jävla jobbig, men det flesta gånger känns det helt underbart, och det går rätt snabbt att komma in i det och få lite rutiner.

Sannolikheten att det blir en katastrof är extremt liten så länge du anstränger dig för att det ska funka. Jag oroade mig också en massa, men nu känner jag mig (oftast) ganska lugn. Det är bara när han bits så jag blöder eller biter hål på mina kläder som jag inte alltid orkar. Men det försöker jag jobba bort.

Lycka till med valpen, det kommer säkert gå skitbra!😉

Frida B
2016-05-16 09:49
#2

#1 skönt att inte va ensam! Och att det gick bra ändå 😄

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2016-05-16 12:09
#3

Åhhh! R inte alls avendsjuk! Lycka till! Vart är det ifrån och vilket kön? :3 Även om jag inte har kommit helt så långt då har jag samma känslor som dig just nu, för att det faktiskt ska bli en möjlighet för mig att skaffa hund, att jag faktisk har kontaktat uppfödare och även försöker planera möte med en! Det jag är mest paranoid över är helt klart försäkringen… Så svårt! Vilken man ska välja, hur mycket, etcetc ;/ skriv gärna när du bestämmer dig och för vad

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
2016-05-16 22:38
#4

Blir en tik från kennel nightrunners :) Jag har ju den fördelen att jobba på djursjukhus och ser vad de flesta har för försäkring, vilka fördelar/nackdelar osv. För mig lutar det just nu mot Folksam, sveland eller svedea.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

julia12313
2016-05-17 13:04
#5

Sitter i exakt samma sits som du! Nu, efter 12 års av tjatande och vilja att skaffa en valp kommer en liten vit hårboll hem till mig om ca 3 veckor. Har dock inte riktigt gått upp för mig än!

Lycka till med allt! Det kommer nog gå jättebra! 🌺

Tokryck
2016-05-19 07:55
#6

Jag var rejält nervös när jag skaffade valp. Ensamhetsträningen - hemskt att träna haha. Jag filmade min valp så jag kunde se vad han hade pysslat med när jag kom hem. Då kunde jag se om han var lugn eller orolig. Jag gjorde även kongar med hans mat i så han hade något att göra om han ville det.

Sen kunde jag ju förstöra den helt ju! Så klart inte men i min hjärna gick det runt. Första valpen och en sån aktiv ras också. Det gick ju så klart jättebra det med :) .

Vi valde Folksam, som vi haft till de andra hundarna. Har aldrig varit krångel med dem och den är billigare än till exempel Agria. Har även haft If. 

Men tänk vad mycket roligt som kommer att hända i ditt liv nu!

Annons:
Frida B
2016-05-19 12:10
#7

Blir ingen valp. Uppfödaren undanhöll lite info, och denna infon innebar att iom att jag inte ville ha den fd sjuks valpen är jag i princip borträknad, och chansen att få valp är ca 10%.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tokryck
2016-05-19 12:21
#8

Va tråkigt. Jag förstår inte riktigt vad du skriver men tråkigt.

Frida B
2016-05-19 12:24
#9

Oj, trodde jag skrev i en annan tråd. I denna kullen fanns en valp med magbekymmer. Iom det var jag inte intresserad av den valpen. Detta innebar tydligen att det nästan uteslöt mig enligt en kölista som uppfödaren sa inte fanns först…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tokryck
2016-05-19 14:29
#10

oj, det var ju väldigt konstigt. Vissa är lite känsliga. Va tråkigt. Men det låter lite som att det kanske var lika bra om man ser till reaktionen…

Frida B
2016-05-19 15:05
#11

Ja. Verkligen. Men väldigt tråkigt… :(

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

julia12313
2016-05-20 10:57
#12

#9 Va trist! Men håller dock med #10 att det kanske var lika bra med tanke på hur uppfödaren reagerade..? Men fortfarande, väldigt konstigt och fel.

Frida B
2016-05-28 17:00
#13

Update: har lagt handpenning på en Kelpievalp idag som flyttar hem till mig om exakt 2 veckor! Nu är det ännu läskigare… :D dessutom flyttar Nimbus (vuxen 4 år känt honom sedan 11 mån ålder) in på prov i sommar och förhoppningsvis för att stanna :D fullt ös medvetslös!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Mika-S
2016-05-29 20:22
#14

#13 Åhå! Spännande! Får man fråga om kennel? 🙂

Min kille är endast 8 månader och jag börjar redan sukta efter en till liten räcerräv. 🤫 Helt underbara hundar, men jag lovar att du allt kommer att ha och göra, kelpievalpar brukar så att säga inte vara de som sover genom hela valpperioden.😃

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Frida B
2016-05-29 20:51
#15

#14 meabbies :) haha nej kan tänka mig det, men passar nog bra för jag är inte direkt känd för att sova genom livet heller haha! Vilken kennel har du ifrån? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mika-S
2016-05-29 20:56
#16

#15 Det verkar vara  en riktigt fin kombo tycker jag!  🙂 Du måste skapa en tråd om lillkillen här sedan.  

Styx kommer från RedHope, deras första kull. Hans mor är från tullarbackens och pappan från Canovills.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Frida B
2016-05-29 21:00
#17

#16 ja, och valparna är så lika! Väldigt jämna i kullen och orädda, detta ska bli väldigt spännande :D åh måste jag kolla upp. Försöker lära mig lite linjer osv haha :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mika-S
2016-05-29 21:02
#18

#17 Toppen! Det kommer nog bli superbra! 😃

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Frida B
2016-05-29 21:03
#19

Ja! Nu återstår bara en gigantiskt dilemma… Vad han ska heta xd

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mika-S
2016-05-29 22:05
#20

#19 Stressa inte med namnet, Styx gick namnlös en vecka här hemma innan jag hittade rätt namn och även min andra hund gick namnlös ett par dagar innan det klickade med ett namn. För mig i alla fall så är det väldigt viktigt att hundens personlighet skulle passa med namnet. 

Jag hade en namnlista på över 50 namn och hade nästintill bestämt mig för att han skulle heta Kotte innan jag fick hem honom. Men inget av de namnen kändes "rätt" när jag lärde känna honom. :) Och ja, ingen hund lider ju över att gå namnlös. 😃

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Annons:
Frida B
2016-05-30 06:46
#21

#20 haha ja kommer jag inte på namn så får han gå under namnet "valpiiiis" ett tag, då det är det jag kallar alla valpar! :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2016-06-01 09:33
#22

#14 Oj vad roligt! Var oxå nära att få därifrån!! Känner henne som äger mamman till den kullen (henne som äger kennel Meabbies), hon är en bra kompis till min lärare här på skolan. Tyvärr ble det ingen valp då vi håller på med flytt ;( Men annars var jag oxå inne på dom ganska mycket! Verkar så trevliga, både ägaren och hunden, inte mött dom personligt än dock. Men har som sagt mött modern till tiken som har kullen. Jättehärlig och duktig hund! :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
2016-06-01 12:17
#23

#22 jaha! Ja dom är verkligen jättetrevliga, både hon, tiken och valparna haha :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: