Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 346 ggr
Millaz70
2016-05-12 09:19

Vettskrämd gå in i vissa trapphus m.m

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan jag har en groenendalervalp-tonåring som är strax över 8 månader. Har haft två tervuerener tidigare som jag bägge haft från valp till seniorer. Så jag känner till de alla sätt att spela teater och vara spökrädda och allt som bara en belgare kan och gör :) 

Har dock glömt hur vissa saker känns olösliga ibland och jag har tre problem som jag behöver lite råd och hjälp med. Han har sedan han i stort sett kom hem, varit fixerad vid att bita o kampa hej vilt med kopplet under promenaden. Det går att avleda en liten stund med pinnar som han bär och eller godis som fokuserar honom på att gå vid sidan.

MEn varje promenad är inte utan att han börjar slita och kampa och morra och far omkring kring en och jag har försökt med allt jag kan komma på som får honom att sluta med detta tramset. Han tuggar o nafsar och "biter" väldigt mycket på en också  i tid och otid trots försök till att vara sträng i rösten till att låtsas som om man inte ser honom m.m och detta är säkert övergående men det gör ont för han är inte speciellt mjuk i sina s.k försök till lek o viljan att få igång en. 

Sen har han några skräckupplevelser som han agerar panik och skräckslaget inför o det är att gå med in i vissa trapphus, inte alla. Inte dom han varit med in i sedan valp förutom en hiss som han följde med in i en gång för att sen vägra ens gå förbi byggnaden där hissen fanns i. HAn kastar sig bakåt i ren panik och en gång på en bro halvvägs över där det var trångt med middagstrafik, cyklister och gåenden fr bägge hållen och jag blev grymt rädd den gången för han höll på att går ur selen av skräck av vad jag förstår är räcket som gör att han inte ser marken nedanför eller något ditåt. Han slängde sig plötsligt helt förskrämd ut i trafiken o jag fick fiskat in honom med våld nästan o sen gick det inte att gå varken fram eller tillbaka. Detta har han också reagaerat på samma vis med i vissa trapphus till vänner o bekanta som jag vill ha med honom till så vi har fått gå hem igen. Ska tillägga att sedan min siste gick bort så blev sorgen outhärdlig och jag blev djupt deprimerad och har tappat kanske lite tron på mig själv oxh orken som krävs o han märker såklart av att jag är svag på vissa områden. Blir ledsen på mig själv och undrar varför vi inte hittar en jämn vikt att mötas halvvägs på och undrar vad det är som gör hans panik och hans i nästa stund väldigt obstinata koppelbeteende ;)

Snälla hjälp o lite råd…

Annons:
jenmjao
2016-05-12 10:00
#1

Jag har precis skaffat mallevalp och guud, han kampar också med kopplet, det är en lättnad när han tar min tiks koppel (för han kampar inte hela tiden men han vill alltid hålla i det med munnen). Jag tänkte försöka ge han en leksak på promenader att ha istället, samt redan nu försöke rjag lära "nu räcker det" alltså jag bjuder in till kamp och är jätte rolig, rycker i kopplet och har mig när han drar och sedan stopp, sitt, godis. Sen ska han sitta där fast jag viftar med kopplet med fokus på mig istället, Såhär lärde jag min schäfer labrador tik att "sluta" kampa med kopplet.

Angående trapphus, har du någon vän med hund som inte är rädd för sådant du kan låna och visa "det gär går ju bra" med? Annars, mycket godis, kanske lite koppelkamp (som han verkade gilla;) ) och postivia saker precis utanför, sedan närmare ingången, sen kanske lura in honom och försöka träna något roligt han gillar. Försök få bort fokuset på det läskiga och få mer fokus på dig och hur himla rolig du kan bli helt plötsligt.

Att han biter dig, har du tuggben du försöker byta av med? Eller hur gör du? Min valp är ju 15veckor snart 16, så jag är expert på det här med att bli biten hårt, Nemo som min valp heter lyssnar jäääätte bra om jag piper till som en hund och gnyr ifall han biter för hårt, ÄVEN om han är suuuper busig. Så där har jag väl fått tur. Annars har jag ALLTID ben i närheten, godis jag kan slänga iväg, eller en leksak jag kan byta ut med så jag får ha min stackars kropp ifred.

Upp till toppen
Annons: