Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 436 ggr
Cochon
2016-05-11 12:59

En leksjuk grandis

Hej hej!

Jag och min pojkvän har skaffat oss en grandis valp. Vi bor på en gård tillsammans med mina föräldrar som bor i ett annat hus på gården, därför går valpen fritt på gården stora delar av dagen. Ingen i min familj har haft hund tidigare, däremot har pojkvännen stor erfarenhet av hund sedan tidigare. 

Vår valp är en väldigt rar tjej men tyvärr väldigt leksjuk. Hon hoppar, bits och buffar på mina föräldrar och ibland även på mig och min bror. Visst hon vill ju bara leka så det är inget illa menat, men tyvärr är hon ingen liten knähund som man bara kan sparka iväg, haha (skämt), utan hon är 9 månader och därmed redan väldigt stor. Min far brukar ligga på marken och hon kan få för sig att bara gå rakt över (på) honom, som om han inte ens var där(!) och han visade i morse att han hade ett sår på armen från när hon hade bitit honom igår. Och min mor hoppar hon på som en galning. Självklart säger jag till när jag ser detta och valpen brukar lite försiktigt låtsas som hon egentligen höll på med något annat, men när jag har vänt ryggen till är hon på dem igen och vill leka.

Huvudproblemet är att hon är en riktig ögontjänare. Hon gör absolut inget när pojkvännen är med, biter inte, hoppar inte. Hon har ju förstått att han gillar inte att hon hoppar och biter folk. Ovan på det så vågar inte mina föräldrar säga ifrån och vi har pratat med dem flera gånger om att de måste börja säga ifrån, för annars tror hon det är okej att hoppa och bitas.  Då ursäktar bara min mor henne "åhh, hon vill ju bara leka." … och sen en timme senare kommer de och säger att hon har hoppat på dem.  Detta funkar inte och vi måste få henne att sluta med detta beteende. Därför vänder jag mig nu till er och undrar om ni har några bra tips?

/Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
[linda1989]
2016-05-11 14:58
#1

Först och främst är det en unghund och ingen valp längre, inte illa menat då =) 

För att få henne att sluta hoppa skulle jag försöka vända ryggen till och ignorera henne och belöna mycket när hon har alla fyra tassar i marken. Så att hon förstår att det inte ger något att stå på två ben. Även använda klicker vid önskat beteende, det vill säga när hon står på alla fyra.

[AnimeV4]
2016-05-11 15:59
#2

#1 Hörde även om någon som lärde in ett kommando när det var tillåtet att stå på två ben, ex. upp. Men då gällde det nog en hund som hoppade av stress och om folk som inte hade något problem med att bli hoppade på. Det gällde nog en mindre hund också.

[linda1989]
2016-05-11 16:54
#3

#2 Ja det kan säkert fungera också eftersom flera med hundar som skäller lär in att skälla på kommando för att få stopp på det. :)

CayKantos
2016-05-11 19:25
#4

Många gör det misstaget att när man t.ex. lär in sitt att under belöningen hunden lyfter smått på tassarna för att få tag på godiset. Många ignorerar det och det utvecklar sig inte speciellt, men hos några hundar betyder det ett stort "ok" för att vara på bakbenen. Det är lönsamt. Så om hunden börjar lätta på frambenen under belöning dra undan handen med godiset i, få hunden i positionen igen (om den inte går automatisk tillbax) och försök igen, efter ett par gånger fattar dom att så snart dom rör på sig försvinner godisen. Starta med enkla saker hen redan kan om han har tendens till detta.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2016-05-11 19:30
#5

Tillägg: Det blir ganska svårt om inte alla är med. För då kan ni få en snäll hund överför er, men inte för nya främmande eller andra personer. Säg till dina föräldrar, vet du säger du reda har gjort, men borra verkligen inn i huvudet. Detta kan bli ett rejält problem när den väl är fullvuxen, speciellt med en sådan stor ras! Om den biter säg till! Ta tag i den och gör tydigt att det här är INTE ok! Lär inn kommandot "Nej!". Skada såklart ALDRIG hunden. Säger som ovanstående oxå, IGNORERA hoppandet, belöna ev på golvet så det goda kommer nere ifrån och inte uppe. När hunden inte hoppar huka ner och gosa/belöna så den inser att hopp inte är nödvänndigt. Tror oxå lite flera spontana kontaktövningar skulle kunna hjälpa på saken lite!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: