Annons:
Etikettträning
Läst 471 ggr
klarakarolina
5/9/16, 1:46 PM

Träning

Nr och hur började ni träna med era valpar? Vi har börjat med passivitetsträning, miljöträning och mycket kontakt. Vilket jag tycker han har ganska lätt för vad det gäller alla tre. Har börjat lite smått med grunderna, typ sitt, vacker tass, ligg osv. Men funderar på att tävla med honom i lydnad/rallylydnad och tänkte höra med er som håller på med det: när och hur började ni med det? Jag har varken tränat eller tävlat i det innan och tänkte gå en kurs i det när han blir lite äldre men tänkte kolla med er på tips som jag kan börja grunda med nu? 

Kram på er :)

Annons:
alltidnordin
5/9/16, 3:23 PM
#1

Kontakt är A och O, belöna för all kontakt. Sedan kommer det mesta av sig själv 🙂 Jag började precis som du med lättare: sitt, ligg, namn, hit, stanna och liknande redan när han kom. Gick valpkurs när han var ca 15 veckor och Vardagslydnad 1 när han var 6 månader. Nu börjar vi nybörjarrally som 8 månaders! Vi började lite smått med rally när han va 5 månader ca, några enkla skyltar och fotgående!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

klarakarolina
5/10/16, 6:10 AM
#2

#1 Okej bra, har tänkt att kontakten är typ det viktigaste och han tar väldigt gärna kontakt med mig självmant :) Vi kommer gå valpkurs när han är typ 12 veckor. Vet egentligen inte om det är för tidigt men har varit så svårt att hitta en bra valpkurs som startar på ett helt okej datum. Känner att jag ändå vill lägga grunderna snabbt :)

Changrila
5/10/16, 11:30 PM
#3

Jag började träna med min valp redan första dagen hon var hos mig, men då bara vardagliga ting som inkallning och rumsrenhet. Vi lekte också mycket och gjorde många olika övningar för att lära känna varandra och lära oss ha kul ihop. Det har gjort att all lydnadsträning som är till för tävling har blivit lätt och rolig. Sådant började jag med när hon var lite äldre, men då hade vi en bra grund och vi leker fram alla nya moment osv.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

klarakarolina
5/11/16, 7:53 AM
#4

#3 Okej det låter bra, har ju såklart också börjat träna rumsrenhet ahah, vill ju inte ha en massa olyckor på golvet 😃

Tokryck
5/12/16, 10:51 AM
#5

Direkt den kommer hem 😉. 

Förutom kontaktövningar som andra skriver så skulle jag satsa mycket på belöningsutveckling (leka med olika saker, släppa och byta leksak, kampa med bra tryck osv) och grundträningar som kan passa med det du vill göra. Vill du tävla lydnad högre så kolla på de momenten, vad behöver hunden kunna? Jag tänker mig hålla i saker utan att tugga, springa ut från dig i god fart, vara stilla längre stunder, vara följsam på båda sidorna av dig (rallyn).

Tips. Köp boken Från valp till stjärna. Den är riktigt bra!

Upp till toppen
Annons: