Annons:
Etikettlekar-tävlingar
Läst 1241 ggr
Turast
2016-05-07 22:34

Raser du absolut inte vill ha *lek*

Först och främst: denna lek är inte till för att smutskasta andras raser för att man har något personligt med dem eller för att vara elak. Och för guds skull, ta inte åt er om någon skriver er ras som "ogilla-ras" 😉

Vilken/vilka raser skulle ni absolut aldrig köpa/ha i er ägo? Varför? Går även bra att skriva grupper, tex "vallhundar" eller "retrievers" osv

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
hund_katt
2016-05-07 23:29
#1

Staffe och schnauzers. Även de flesta sällskapshundar som Griffon, lahsa apso, bichon osv. Staffe är jättefina och så, men av någon anledning tycker jag inte om dom, asså jag gillar dom så men inget jag kommer äga. Den känns alldeles för överskattad och uttjatad så då ska jag ju såklart bli rebell och gillar inte rasen.. Haha, är rebell mot allt som är överskattat och uttjatat. Schnauzers har jag dålig erfarenheter av, ettriga, precis som terriers ska va.. Terriers gillar jag inte överlag men schnauzers tar nog hem första priset. Sällskapsraserna bara.. Tilltalar inte mig. Vet inte varför riktigt.. Utseendet gillar jag inte, men antar att jag inte gillar "hjärnan" på dom heller för att dom verkar så omotiverade typ. Lever sin egen lilla värld typ. Bichon vet jag inte riktigt, den är ju ganska lik Sheltien(som är min favoritras) men antar att det är utseendet som inte tilltalar mig. Lång Päls i och över ansiktet tilltalar inte mig

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

CayKantos
2016-05-07 23:36
#2

Raser som "mår dårligt" alltså raser vi har avlat fram för att se ut på ett visst sätt men som drabbas pg.a. av det. Exempelvis plattnosade raser. Helt enkelt för att jag nog aldrig skulle kunna leva med mig själv att ha en hund jag vet inte mår sådär jättebra och har stor risk att drabbas av olika sjukdomar. Kanske om det var en omplacering eller för att hjälpa någon, men skulle aldrig själv köpa en om det inte fanns en riktigt bra anledning till det. Samt vill jag vara aktiv med min hund, vilket dom flesta sådanna raser inte klarar av i den mängd jag vill hålla på.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

molam
2016-05-08 00:02
#3

Terriers och pudlar Samt små raser mestadels, Terriers för dom har en tendens att vara så himla ettriga! :o Allt dom gör är att skälla och lägger sig platt på mage och vägrar gå när dom ser andra hundar (Vi har tre russlar på gatan som gör det :p)
Pudlar, spelar ingen roll vilket storlek dom är, verkar alldeles för uppnosiga för min smak, vill ha hundar som är som jag, som är lite "Relaxed" och liknande :p Pudlarna känns inte så x3
Samt småhundar, men det är för jag gillar att träna med mina hundar, och såhundar känns alldeles för ömtåliga för att träna med, det känns som att dom måste sitta i en väska hela tiden för att inte gå sönder eller nått :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Turast
2016-05-08 01:27
#4

Retrievrar, kan möjligtvis sträcka mig till en tollare, men näääj! Tycker de är tråkiga och personlighetslösa.

BC - själslösa 😂 ingen ras för mig öht

Shetland sheepdog - aldrig mött en sheltie som kan vara hyfsat tyst..haha + nervositet och rädslor :s

Bullhundar - tilltalar mig inte alls varken utseendemässigt eller beteenemässigt! Dessutom tycker jag inte om attityden som folk har med dem, varken de som ogillar dem pga "mördarhund" osv eller de som är överdrivet "pro bullhund".. Blir överdrivet liksom. 

Sjuka hundar tex plattnosar - behöver jag nog inte ens kommentera 😕

Leonberger, landseer, new foundland osv Gillar inte storleken eller pälsen, ofta sjuka dessutom

"Tanthundar" - små vita fluffiga hah.. Tilltalar mig inte och har ingen nytta av dem :P

Riesen - tråkiga, får ett intryck av att de är oberäkneliga/opålitliga. Och det där skägget 😂 Nu ska man inte gå på utseende, men uschaa

Designer dogs - kommenterar inte ens haha

EDIT: slänger in spaniels också

Nej, finns inte så många raser som tilltalar mig någorlunda 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Temmy
2016-05-08 09:43
#5

En terrier kommer aldrig någonsin innanför min dörr. 😂Möjligtvis att en släthårig JRT hade funkat, men nä. :P

Och absolut inga ruffsiga  raser med skägg! Gud så fult/kul (?) det ser ut haha. 😮

jenmjao
2016-05-08 12:01
#6

Jag gillar inte kortnosade hundar som t.ex bulldog, mops, fralla m.m. och för mig av vad jag sett med dessa raserna är dom inte så "smarta" (självklart är dom smarta men nu menar jag t.ex träna lydnad, agility, lära sig allt snabbt och intensivt smarta). Så sådana skulle jag aldrig vilja ha, inte heller "fågelhundar" de mer intensivt avlade, inte heller cockerspaniel och de flesta andra spaniel raserna. Jakt hundar överhuvudtaget som sticker för det är vad dom är avlade för istortsätt har inte så himla mycket plats i mitt intresse, jag vill gärna ha en hund jag åtminstonde
kan träna bort sådant på, helst ska fokuset vara mer på mig än annat, men men.

Annons:
nniikaa
2016-05-08 12:59
#7

Raser som inte avlats fram för att arbeta med något, sjuka/ohälsosamma raser, labbe/golden, huskies
Det är nog lättare att lista raser jag skulle kunna tänka mig faktiskt

Mika-S
2016-05-08 13:26
#8

Det finns väldigt få raser jag vill ha och enormt många raser jag aldrig skulle kunna tänka mig.  Jag kan dra upp ett par av raserna som jag har väldigt svårt för och även har erfarenheter som underbygger mina åsikter.

Kinesisk nakenhund - otrevliga, stissiga, osäkra och hormonstinna djur. Jag har aldrig träffat en enda hund av denna ras som jag står ut med. 

Tollare -  ofta stressiga, ljudliga, trampiga, kåta och har  enligt min uppfattning inte hjärnan med sig vid träning. 

Aussie - känner inte en enda individ som jag tycker besitter egenskaperna för en bra brukshund. De jag har träffat har antingen varit riktigt tråkiga eller haft massa intensitet som de inte kan hålla ihop. Tycker jag ser mycket osäkerheter och rädslor i rasen. Ofta även lite väl veka för min smak och jag har uppfattningen om att de ofta inte håller för brukset i de högre klasserna. Tycker man ofta ser hundar som har förare som kämpar som tusan med, men de kommer aldrig till de högre klasserna.  

Finsk Lapphund - skälliga och rädda.

BC -  fjäskiga

Flat coated retriever - känns helt personlighetslösa och tråkiga. Jag ser inget annat i hundarna än glädje. Känns som de är åsiktslösa. Tycker ofta jag ser svårigheter för hundarna att hålla ihop när allt annat är såååå kul. Trampiga, stissiga och svårt med fokus.  

Italiensk Vinthund - rädda och osäkra.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Corgitok
2016-05-08 13:27
#9

Chihuahua - nej nej, ingen hundras för mig! de små som marsvin ( om ens det) och de verkar vara så osäkra och diviga. inte min typ.

Nakenhundar - små och klena, jobbigt med huden på sommaren. inte så vackra enligt mig 🤪

Schnauzer,liknande och många terrierraser - alltså KAN skaffa en sån men abolut inte min typ, tycker inte de är fina heller.. okej dom är väldigt fula  med skägg och allt uhhh haha

EDIT: vet en schnauzer i området som skäller och försöker attackera ALLA förutom sin matte. Jag kan vara 10 meter bort men endå skäller hunden, får damp! Ägaren gör inte ens något åt det ._.

Basset hound - näää…. ögonproblem osv har jag för mig. inte min typ heller.

Puli - aldrig i mitt liv! vet inte hur det är med personligheten förutom att de är reserverade mot främlingar om man inte tränar mycket, men de har ju rastaflätor! måste vara jättejobbigt att ha hand om pälsen!🤐

vinthundar - inte min typ (till utseendet mest)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

molam
2016-05-08 13:33
#10

ÄR det vara jag som Tycker att schnauzer skägget är jätte Gulligt? xD (Förlåt För OT)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Turast
2016-05-08 14:15
#11

#10 haha jag tycker det är sååååå fult  😂 Men finns nog såna som tycker om utseendet, alla som äger dem kan ju inte hata hur de ser ut ihhihih 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[linda1989]
2016-05-08 18:12
#12

#10 Jag tycker också det är fuuult, haha. Inget för krulliga pälsar och strävhåriga och nakna..

molam
2016-05-08 18:21
#13

#11 & #12 Det ä'r Typ Charmigt på nått sätt xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Fisherling
2016-05-08 19:05
#14

Jag kommer aldrig skaffa vare sig terrier eller plattnosade raser. Skulle aldrig i mitt liv heller vilja ha en tax. Träffat enbart elaka eller livrädda taxar 🤐

Changrila
2016-05-08 22:33
#15

Aldrig plattnos, aldrig något med korta ben (tax, heeler, västgötaspets, corgi…), aldrig något med extrem päls eller nakenhund. Aldrig blandras (om inte någon vän råkar ha en som ska omplaceras då).

Kort sagt vill jag bara ha sunda hundar som avlats för någon typ av arbete. Av sådana raser, raser med en uppgift och där det absolut går att hitta sunda hundar så finns det ändå en ras som jag absolut aldrig vill ha.
Det är schäfer.

(och #10, jag gillar också skägghundar! dock inte överdrivna skägg, men jag är väldigt förtjust i schnauzers, airedaleterrier, welshterrier och liknande)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

belliiboii
2016-05-08 22:46
#16

Skulle nog aldrig kunna skaffa mig en sällskapshund, sen så har jag lite svårt för terrier och tax…

em.nord
2016-05-14 09:54
#17

Det skulle vara kul att veta vilka raser ni har! :) Jag har en schäfer och en landseer/leonberger. Har haft en jack russell, omplacering, som gått bort i cancer. Skulle inte vilja ha; Pudel - träffade en tant med klippt Pudel (bollar på benen osv) & hon kallade min hund för byracka. Jag var typ 8 år. Så det var hennes fel. Sen har vi en Pudel på gatan som tror att han är kung, då hans ägare inte säger till honom. Han springer ut på gatan osv. Tål inte sånt! Jakthundar - jagar inte Jack Russell - kräver mycket för att vara trevliga. Är inte i det stadiet i livet nu med 3 små barn. Bodercollie - behöver mycket mer än det jag kan ge för att inte bli koko.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

hund_katt
2016-05-14 11:02
#18

Juste, utställningsavlade hundar, som egentligen inte "ska" vara det! Som till exempel golden och labbe. Usch hatar utställningslinjerna! Så feta, klumpiga, omotiverade, ingen personlighet, sjuka… Familjen har en jaktavlad golden, och grannen har en jaktlabbe. Sååå mycket finare än de där klumpiga monsterna. Så mycket arbetslust, och krävs ingen motivation för att få dom att göra något. Slanka, smidiga.. Och Goldens är faktiskt i golden färg!! Utställningsgoldens är ju inte ens goldens längre, utan vita!! Det heter GOLDEN retriever av en anledning ju :( Blir det en golden eller labbe i mitt liv igen så blir det en jaktavlad. Inga utställningsmonster kommer in i mitt hus. Schäfrar också. Usch för de utställningsavlade som knappt kan gå :(

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Jetaime
2016-05-14 16:07
#19

Finns många raser jag inte skulle vilja ha! Det är få raser som har äran att hamna på min *vill ha-lista* 😃

Frida B
2016-05-15 20:44
#20

Kategorier:

Raser med påverkade andningsvägar

Raser med överflödig hud

Raser med onormal kroppsbyggnad/päls

Raser som är överdrivna på något sätt (dvärgraser eller extremt grova eller stora raser)

Raser som avlas endast för utseende (miniature american shepherd till exempel)

Vinthundar (prioriterar att ha hunden lös)

Jakthundar (jagar inte)

Grupp 9 förutom kromis och papillon/phalen

Arbetsraser (exempel BC, WK, Husky)

Krullhåriga raser

Raser utöver detta:

Golden Retriever (opålitliga, varnar inte, buffliga)

Dobermann (låter jobbigt, kan inte slappna av, kräver arbete som jag inte kan erbjuda)

Tollare (kan inte ta det lugnt, skriker, svåra att stimulera mentalt)

Blandras (om det inte är en trevlig omplacering)

Belgare (alldeles för mkt hund)

Kan säkert komma på fler men orkar inte just nu… :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Corgitok
2016-05-16 00:08
#21

#20 En fråga , vad gillar du ens?😂😃

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Frida B
2016-05-16 00:10
#22

#21 Hahaha undrar jag också ibland 😂 Men fina shelties med inte alls för mycket päls ligger varmt om hjärtat, friska raser som tibetansk terrier, kelpie, aussie om man kan hitta en stabil kombo… Finns ju trots allt 400 raser 👍

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

klarakarolina
2016-05-16 08:02
#23

Alltså jag skulle aldrig köpa någon handväskhund och skulle heller inte vilja köpa någon ras som är extremt vanlig som golden, schäfer, labbs osv. Tycker de är fina hundar men raserna känns så sönderavlade på något sätt. Sen skulle jag aldrig vilja ha en korthårig hund haha, gillar fluff och päls. Tycker det är så otroligt mysigt och meditativt att sitta och borsta en hund haha 😃

Har alltid sagt att jag aldrig skulle köpa en chihuahua men mitt ex hade en långhårig chihuahua som ar hur söt som helst. En rätt korkad och lat hund, men mysig som tusan och  jag är förvånad själv över hur mycket jag saknar honom. Men som sagt, skulle aldrig köpa en sån minivovve själv😉

Sasmal
2016-05-19 19:56
#24

Plattnosade hundar

Långa hundar 

Hundar med mycket skinn

Hundar som inte kan föda normalt

Schnauzers

Vallhundar som måste valla

Konstiga blandningar

Hundar som bara avlas för utställningar fast är gjorda för arbete

Grupp 9 hundar utöver papillon

Jakthundar

Nakenhundar

Vinthundar

Det är ganska många raser😃

Tokryck
2016-05-24 07:00
#25

Till och med en plattnos kommer in i huset före en dvärgschnauzer :P. Annars de totalt sönderavlade hundarna som bulldog och liknande.

Jag stoppar där för det finns så många, orkar inte välja :P

apportbocken
2016-06-01 15:16
#26

Fransk bulldogg. Behöver jag säga mer? Enligt min uppfattning en osund liten varelse som blivit alltför trendig på senaste tiden. (finns säkert folk som älskar sina frallor, men JAG älskar dem inte.

Och andra hundar ur rasgrupp 9. Som bichon havanais. Usch. En sådan där "perfekt"  Svenssonhund är inget för mig. "Skäller inget, liten och behändig, lättlärd, aktiv (well, lättlärd och aktiv tackar jag väl ja till), behöver inte så mycket motion, glad mot främlingar, ingen jaktinstinkt, ingen vaktinstinkt, ingen… nej förresten, typ inga sådana beteenden alls. Är det fortfarande en hund då? Förlåt alla havanais-ägare men denna ras vill jag absolut inte ha.

En sådan där supersjälvständig herdehund, typ kuvasz, maremma. Lite för självständiga för mig, det är nog mer en hund för de som verkligen vill använda hunden till vaktande av boskap typ.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

fridarebecka
2016-06-02 21:47
#27

Nakenhundar, jag är alldeles för lat för att hålla på och krångla med solskydd och kläder.

Ovtjarkor och liknande, eftersom jag aldrig kan tänka mig att jag kommer vara i behov av en sån pass utpräglad vakthund.

En spets, skulle dock ev kunna tänka mig en jaktspets om husse verkligen verkligen vill ha en till jakt. Men jag tänker inte sköta städningen och borstning under fällperioder! 😕

Urhundar, är inte dom skittråkiga? Inte alls min typ av hund.

Annons:
Upp till toppen
Annons: