Annons:
Etikettlekar-tävlingar
Läst 1295 ggr
Turast
2016-05-06 19:55

3 bra, 3 dåliga *lek*

Lista 3 bra och 3 dåliga saker med din hund/dina hundar! 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
[linda1989]
2016-05-06 20:31
#1

Chino (unghund) först. Dåliga: Vill gärna hälsa på alla (anser inte att mina hundar ska hälsa på allt och alla), drar ibland i kopplet, bomull i öronen. Bra: Leker bra med andra hundar, alltid glad och i princip ingen pälsvård.

Mio (valp). Dåliga: Lite osäker, biter i soffan, lite otålig vid trick och vill ha godisen direkt. Bra: Vill alltid gosa och vara nära, reserverad mot människor och hundar, sover hela nätterna.

klarakarolina
2016-05-07 08:59
#2

Bra med Cash: Han är ganska lugn och snäll av sig. Han är jätteduktig på att ta kontakt med mig. Han är sjukt söt haha. Dåligt: Han äter inte som han ska. Han bits (såklart) och han älskar att leka med och sno saker som han inte får. Så fort jag öppnar ett skåp i köket ska han sno något eller när jag plockar upp hans bajs vill han leka med bajspåsen :)

jenmjao
2016-05-07 09:58
#3

Tre dåliga saker med Nemo är när han väl är igång så blir han så dampig så inte hans själv vet vad han håller på med, tredje är när man ska gå och han denna 14kgs klump inte förstår att han också kan vara ivägen fast han är liten! Tredje är väl allt nypande i låren eller på andra ajaj punkter så man bara skriker rakt ut.
Tre bra saker med Nemo är att när han väl har fokus och tränar ser man hur mycket fokus det finns bakom den där valphjärnan och hur jäkla mycket bättre all träning kommer bli med tiden!
Han har äntliiiiigen slutat kasta sig över mat och kan ta det lugnt och vänta till ett varsegod TROTS att min äldre tik strossar runt oss.
Det tredje måste ju bara bli att han är så jäkla söt, tyvärr hahaha

Turast
2016-05-07 11:03
#4

Marceline (aussietik 1 år)

_Bra saker
_1. Hon har så sjukt mycket humor, man har aldrig tråkigt med den här hunden
2. Hon älskar att träna, säger aldrig nej oavsett väder
3. Hon är det trevligaste hund jag mött, mer älskande får man leta efter!

_Dåliga saker
_1. Hon är på Jamie lite för mycket utomhus och har svårt att sluta när jag säger till henne (för det är ju såååååå kul att bita Jamie faktiskt!)
2. Hon är för tillfället osäker på vissa hundar, min teori är att hon inte vet hur hon ska bete sig, så vi skvallertränar och det ger mycket bra resultat :)
3. men gud vad svårt det här var haha… Hm..! Ibland skäller hon på andra hundar när de dricker ur vattenskålen för att hon själv vill dricka haha! Typ det värsta jag kan komma på ;)

Jamie (kh colliehane 2,5 år)

_Bra saker
_1. Han har bra hundspråk och är lugn och snäll med andra hundar. 
2. Han är världens bästa kompis, vet exakt hur man ska trösta en <3 Han är en "lägga handen på axeln"-tröstare <3
3. När han väl är motiverad så är han såååå duktig på träningarna och lär sig sjukt snabbt <3

_Dåliga saker
_1. Han har dålig motivation vilket resulterar i att vi antingen kommer i konflikt eller inte tränar på ett tag. Att hålla hans motivation uppe på en sådan dag är nästan omöjligt, men vi har lärt oss att hantera det nu <3
2. Han är osäker med folk (speciellt män), detta gör det väldigt svårt att ha besök, ta hem manliga vänner eller pojkvänner.. :(
3. Han har armbågsdysplasi och OCD, inget han kan rå för men det är ändå en så jävla dålig sak med honom.. Fan vad jag hatade den dagen som vi fick reda på vad som var fel.. Min älskade lilla Jamie <3 :(

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Mika-S
2016-05-07 15:05
#5

Styx (kelpie 7mån)

Bra saker 

1.  Hans seriösitet i träningen, han vill verkligen lyckas och om han inte gör det så kämpar han än mer för att lyckas. 

2. Hans trygghet och miljöstarkhet, inget bekommer han, höga ljud, nytt folk, underliga platser m.m tar han helt utan problem. 

3. Styx naturliga passivitet,  när inget händer som han fått klart för sig att han ska engageras i, så tar han det lugnt. När andra hundar t.ex. springer i uppletanderutan kan han ligga och vila lugnt. 

Dåliga saker

1. Jaktlusten, han har väldigt hög jaktlust och har lätt att låsa sig på byten. Detta gör det svårare att ha honom lös vilket jag tycker är jobbigt. Jakten kan även lätt dras i gång på springande barn, små hundar osv. 

2. Konkurrensen, han går ofta gärna in och konkurrerar med andra hundar, om pinnar, leksaker, doftfläckar osv. Där behöver jag alltid ha ett finger med i leken. Min snälla collie ger gärna upp dessa saker för lilla Egomaniac Styx vilket jag inte tycker är ok så jag måste styra Styx mycket där. 

3. Det jäkla ätandet av allt han kan hitta. Jag har aldrig förstått hur mycket döda djur det finns ute i skogen innan jag fick hem Styx. Flertalet möss och småfåglar har han satt i sig innan jag fått tag på honom. Underkläder är också skitroliga att tugga sönder, speciellt dyra och snygga underkläder. 😡

Castor (kh collie snart 3år)

Bra saker 

1.  Hans snällhet! Castor hatar när folk och/eller hundar han bryr sig om bråkar med varann eller med honom. Castor vill att alla ska vara goda vänner och går verkligen ner sig när det är bråkigt. Han gör då allt för att alla ska bli vänner igen genom att fjäska och försaka muntra upp en. Muntra upp gör han genom att göra det han tycker är kul med personen. Typ när jag är ledsen och nedstämd hämtar han pinnar/leksaker och trycker upp i mitt ansikte.  Om flocken inte är i ro så är Castor inte i ro. 

2.  Hans leklust. Castor har en fantastisk kamp- och leklust. Hans lek ha byggt upp hela min och Castors relation till den den är idag.  Eftersom han är så osäker i grund och botten så har han behövt leken och vår relation som grundats därifrån för att palla komma igenom och över obehagligheter. 

3. Castors kärlek till de som han tycker om. Han drar en tydlig gräns mellan hans personer och andra personer. Castors personer är en skala runt 10 pers som  han skulle gå genom eld för. Han älskar dessa människor och gör allt han kan för dom. Det kan gå superlång tid mellan han träffar dom, men han minns och bryr sig. Resten av världens befolkning är allmänt ointressant om de inte leker med honom eller bjuder han på godis. 

Dåliga saker

1. Hans osäkerhet. Castor är miljösvag. Han har svårt för höga ljud och kan tycka många platser är jättejobbiga. Han har även svårt att släppa jobbiga saker utan har väldigt lätt kvarvarande rädslor, som den collie han är. 

2. Hans s.k. prestationsångest.  Castor vill alltid lyckas och när han inte känner att han lyckas tycker han saker är jobbigt och går ner sig.  Detta har ställt till mycket i vår träning eftersom jag har svårt att hitta en nivå som passar oss utan att det blir för enkelt och tråkigt eller för svårt och jobbigt. Jag tränar positivt självklart men han hamnar ändå ibland i en press som han inte orkar jobba sig igenom.

3. Hans känslighet mot kroppssignaler och känslor hos föraren. Denna hänger ihop lite med förra punkten. Så fort jag har en viss känsla i kroppen när vi tränar eller gör något sprids den jättetydligt till Castor. Som ett exempel kan jag ta vårat fotgående. Det har vi kämpat med i flera år och det är alltid det som förstör för oss på lydnadsplan.  I situationer när jag känner mig lite nervös/pressad (typ när jag är anmäld till en tävling) så går alltid våra fotgåenden riktigt uselt och han är inte med mig alls, när jag inte har någon press så går han motiverat och glatt. Jag har gått för riktigt duktiga instruktörer för att jobba mot detta men det löser sig aldrig.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Changrila
2016-05-08 22:38
#6

De bra sakerna först!
Unghunden: Orädd, väldigt positiv, sund kropp.
Vuxna tiken: Extremt enkel på alla sätt och vis, världens mysigaste, extremt duktig på tävlingar.

Negativt.
Unghunden: att hon är unghund med allt vad det innebär. Jag gillar lite äldre och klokare hundar mer. Som vuxen lär hon bli fantastisk, så jag försöker tänka på det hela tiden.
Vuxna tiken: osäkerhet mot nya hundar. Att hon inte kommer leva med mig hela mitt liv.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
belliiboii
2016-05-08 22:51
#7

Alpha Rottweiler på 10 mån

Bra: 1. Han har världens största hjärta och är jätte snäll med barn,äldre och funktionshandikappade. 2. Han är väldigt smart. 3. Han är aldrig elak eller taskig, han vill alltid alla väl. 

Dåliga: 1. Han har jätte lätt att stressa upp sig och jätte svårt att komma ner i varv. 2. Han blir för intresserad av andra hundar på promenader och tror att allt och alla vill leka med honom. 3. Han är VÄLDIGT VÄLDIGT envis

alltidnordin
2016-05-08 23:00
#8

Milou -  8 månader gammal sheltie

Bra: 
Han är väldigt "will to please", älskar att arbeta med en. 
Otroligt lätt att ha att göra med.
Lättlärd och otroligt smart

Dåliga:
Lite miljökänslig (måste ut i mer utmanande miljöer och bara sitta)
Hans matlust som kommer och går, blir galen.
Tappar lätt fokus speciellt pga lukter (mer träning med störning)

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Hebedihebbe
2017-02-18 15:30
#9

Atlas - 8 år gammal blandrashane

Bra:

Otroligt tillgiven

Ger mig en känsla av säkerhet, för jag vet att jag har honom med mig

Tolkar känslor väldigt bra, vet när han ska backa och när han ska komma nära

Dåliga:

Har svårt att lära sig nya kommandon eller rutiner

Ingen vidare matlust

Vid möte med hundar lägger han sig platt på marken och vägrar gå innan den andra hunden är ur sikte

apportbocken
2017-02-20 12:03
#10

Bra saker med Chester: Han är VÄRLDENS sötaste. Han är lyhörd och en väldigt enkel hund i vardagen. Han har humor. Och så ett par extra: han älskar alla hundar och han har samtidigt integritet. Mindre bra saker med Chester: Han är inte så "fjäskig", blir inte så glad när jag kommer hem. Han är ganska ofokuserad när vi tränar. Han kräver mycker pälsvård.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Frida B
2017-02-21 07:36
#11

Dåliga: Han låter när han är missnöjd (när han lämnas ensam, när han får sitta bunden medan någon annan tränar, när någon annan går ifrån oss, när han inte får leka med en hund…), han har just nu hjärnspöken, han är allmänt okoncentrerad just nu. Bra: hans lek och föremålsintresse, hans träningslust, att han är väldigt lätt att motivera till saker.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Dykaren
2017-04-24 11:00
#12

De gör en alltid glad när man är ledsen.
De är mysiga att sova med.
De är alltid glada.

De väcker en tidigt på morgonen.
De kissar på mattan.
De skäller på brevbäraren.

Upp till toppen
Annons: