Annons:
Etikettskaffa-valp
Läst 616 ggr
Frida B
4/26/16, 9:30 PM

Präglas på "fel" person?

Jag har ett litet dilemma. Jag får semester vecka 26, valpis kommer vecka 24 då uppfödaren skulle åka iväg så hon kunde inte ha kvar en valp. Så min syster kommer att vara hemma med valpen på dagarna.. Men är så orolig att valpen kommer "präglas" på henne. Kommer vara min hund på papper och i alla andra sammanhang som kommer följa med mig när jag flyttar hemifrån, och hade varit lite surt om valpen tyr sig mest till henne… Är det någonting som jag bör vara "orolig" för?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Mika-S
4/27/16, 6:48 PM
#1

Jag tror absolut inte detta är något att oroa sig för. Visst, de veckorna hon har hand om valpen så kanske den tyr sig lite mer till henne. Speciellt om det är hon som kommer mata, träna,  och sova med valpen. Men jag antar att du kommer vara hemma kvällstid och så? Då kan ju du lägga kvällarna på att vara med valpen. Valpar behöver ju sova mycket så antagligen kommer den nog sova bort mesta delen av dagarna ändå. 😴  

Jag tror inte det blir något problem alls sen när du tar valpen hela tiden.  Valpen känner redan dig sen innan och valpar lever väldigt mycket i nuet enligt min uppfattning.  Om uppfödaren skulle haft kvar valpen dessa veckor hade den ju tytt sig till uppisen så som du nu oroar dig att den kan ty sig till din syster. 

Jag var hemma de första 3-4 veckorna med min valp och sedan dess har jag varit i skolan 8 timmar per dag medan min sambo har varit hemma med valpen. Detta har aldrig varit något bekymmer och min valp skulle absolut välja mig före min sambo. Att han tycker om min sambo mycket är dock inget jag stör mig på utan snarare ser som smidigt när jag behöver vakt.  

Jag tror absolut inte det hade varit några problem om jag hade haft skola dessa första veckor heller. Det skulle ändå varit jag som tagit med hunden i nya miljöer, tränat och så vidare med valpen. Min sambo tog mest ansvar att kissa valpen när det behövdes, mysa i soffan och typ se till att han inte tuggade sönder hemmet. ;) 

Jag skulle inte vara orolig om jag var du.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Frida B
4/27/16, 8:29 PM
#2

Känns lite mer betryggande! Jag kommer ju träna valpen, valpen kommer sova hos mig, jag kommer ju spendera all min tid med valpen när jag inte jobbar. Så hoppas det löser sig :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: