Annons:
Etikettras-hundval
Läst 2032 ggr
ipopuma
4/16/16, 12:54 PM

Ditt val av ras

(finns en liknande tråd i ett annat forum)

1. Vad har du för ras?

2. Varför skaffade du just din individ som hund

3. Varför valde du just den rasen

4. Är du nöjd?

5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)?

6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då?

Annons:
Turast
4/16/16, 1:44 PM
#1

1. Vad har du för ras?
Korthårig Collie och Australian Shepherd 

2. Varför skaffade du just din individ som hund
Collien: Lite av en slump, skulle ha en annan men han blev såld till en annan person utan min vetskap ca 4 dagar innan jag skulle hämta honom.. Jag hade redan bokat båt och allt så jag kontaktade några andra uppfödare med collievappar som var typ 4-6 månader och fastnade för Jamie, både pga uppfödaren och för hunden :)

Aussien: Hade kikat på över 5 kullar, blivit nekad vissa och valt bort vissa pga olika orsaker. Hittade Marcys kull som då var 3-4 veckor och bestämde mig för att åka och kolla på dem.Det sa klick med uppfödaren direkt och hennes hundar var så sjukt trevliga. Hon hade både mamman och mormorn till kullen och båda var mycket trevliga hundar och speglade det jag ville ha i min hund. Jag hälsade på regelbundet och såg valparna växa på sig. När de var ca 7 veckor tog uppfödaren fram 2 valpar ut kullen och sa "det här är de två galnaste i kullen, de passar dig bäst, men du får välja vilken av dem som du fastnar för." Tidigare på bilder och nr jag sett hela kullen hade jag fastnat för den svartvita tiken och tyckte hon var både trevlig och fin. Men när valet stod mellan den svartvita som var relativt lugn och sömnig när vi var där och den galna blue merle tiken som rusade omkring, bet i allt och kallades "Monstret" så kunde jag inte välja någon annan än henne. Hon kampade i kamerasnöret och i mitt hår och var som en duracellkanin, tills hon däckade i mitt knä och vände upp den gosigaste mage man kan tänka sig. Då visste jag att det var henne jag ville ha! Jag har inte ångrat mig en sekund! Mitt lilla monster är det perfekta monstret för mig! <3

3. Varför valde du just den rasen
Collie: Jag var egentligen inne på aussie redan då, men ville inte ha en valp, så såg mig om efter andra raser och fastnade för KH Collie. Dock blev det ju en valp ändå, om än 4 månaders valp.. haha!

Aussie: Aussie är min one true match och valet var rätt klart när jag skulle skaffa min andra hund. Jag kikade dock på andra alternativ som HH, Kelpie, ACD osv men ingen kändes så rätt som aussie!

4. Är du nöjd?
Collie: Jag är nöjd med Jamie, det blev inte som jag hade tänkt (ledfel) men jag ångrar inte Jamie för en sekund <3

Aussie: JA.

5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)?
Jamie (collie): Vi tränar lydnad, uppletande, freestyle och rally. Planerar kanske (hhaha) att tävla i rally och freestyle. 

Marcie (aussie): Tränar lydnad, uppletande och trick. Planerar att träna Rapport, Personsök, freestyle, agility på "skojnivå" (pga läskiga skaderisker och fjantig matte), rally. Planerar att tävla i allt förutom agility (möjligtvis i låga klasser bara för skoj).

6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då?
Tävlingshund: Aussie, kelpie eller Holländsk herdehund
Aktiv sällis (eller icketävlingshund): Corgi Cardigan

Mina hjärtan: 

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Mika-S
4/16/16, 1:49 PM
#2

1. Vad har du för ras? Kh collie & Australian kelpie. 

2. Varför skaffade du just din individ som hund? För jag tyckte individerna och deras linjer besatt de egenskaper jag önskade.  

3. Varför valde du just den rasen? Collien valde jag för jag tyckte det var en "lagom" hund, som både kunde vara roliga på plan och komma en bit i de flesta sporter och för att de skulle funka bra i min vardag. Kelpien valde jag för jag ville ha en hund som kunde prestera på elitnivå i brukset. Den skulle ha egenskaper som jag gillar och som passar ihop med mig på plan. 

4. Är du nöjd? Jag är otroligt nöjd med båda mina hundar, rasmässigt är jag dock mest nöjd med kelpien. Han är hittills  verkligen allt jag önskar och lite till. Collien som ras passar inte mig, men om jag satt med samma kunskap och erfarenhet som jag satt med när jag köpte collien idag, så skulle jag självklart tagit samma beslut. Han har lärt mig otroligt mycket om både hundträning och mentalitet.

5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna? Collien kör jag mest i lydnad och vi kämpar för at ta oss så långt vi kan, vart det blir kan endast framtiden utvisa. Kelpien ska bli både räddningshund och köras i bruksspåret är planerna. 

6. Din nästa hund, har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då? Om jag inte får en enormt kraftig personlighetsförändring så blir nästa hund en till bruksare. En till kelpie eller kanske en malle. Detta kommer dock dröja många år till eftersom båda mina hundar är unga och kelpien inte ens är sju månader än. 

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Turast
4/16/16, 2:51 PM
#3

#0 fixade rubriken :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Paxxa
4/26/16, 10:27 PM
#4

1. Vad har du för ras?
Dalmatiner

2. Varför skaffade du just din individ som hund?
Olika svar, har flera hundar. Men det var som som passade mig, helt enkelt.

3. Varför valde du just den rasen?
Den stämde in på mina kriterier.

4. Är du nöjd?
Ja

5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)?
Ställer ut och tävlar lydnad. Målet är att alla ska bli SE UCH.

6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då?
Det blir antingen en egenuppfödd dalmatiner eller en parningsvalp efter min hane.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

ipopuma
6/19/16, 2:40 PM
#5

#4 Oj vad kul det låter :D särskilt när man själv föder upp och får följa hela vägen :D

jenmjao
6/19/16, 3:45 PM
#6

1. Vad har du för ras?
Belgiskvallhund Malinois (och en schäfer labrador korsning på 5år)

2. Varför skaffade du just din individ som hund
Varför jag skaffade just min hund kan inte jag svara på, jag skaffade aldrig honom jag "behöll" honom. Min pappa köpte en valp och insåg hur mycket jobb det var, då hade jag redan sett efter honom största delen av tiden, När han då ville sälja eller lämna tillbaks valpen tog jag över honom. Jag valde alltså inte ut honom, Men jag var med när min pappa valde ut honom. Malinois är min drömras och jag hade tänkt skaffa en bruksschäfer eller malinois inom 3års tid så att han tröttna på valpen fort gjorde bara allt lite lättare för mig.

3. Varför valde du just den rasen
Jag älskar schäfrar och allt vad dom står för, Malinois har jag alltid drömt om också, Väldigt skarpa, lättlärda, "svåra" hundar. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det, men jag gillar en utmaning, Jag är intresserad av just brukshundar, lydnad och sådant. Skydd har varit något jag tittat på många gånger men aldrig haft chansen att prova på.

4. Är du nöjd?
Ja, Helt klart, Inte nöjd som i att "åhh han är helt klar nu", Han är trots allt bara 5månader gammal. Men riktigt nöjd med hur han väl klarar av arbete när han har fokuset, hur han gillar att kampa med leksak. Han är dock otroligt social (emot allt som lever) och matglad, Hoppas på mer skärpa som äldre.

5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)?
Tävlingsmål har jag inte, jag har aldrig gillat att tävla, Jag får se om jag "vill prova på det", Jag har möjligheten att sätta höga krav utan att tänka på att tävla. Mina planer är att träna i lydnad, köra agility ifall kroppen är fin som vuxen, kanske testa rallylydnad, Kolla lite mer på ipo, Kanske söka. Jag har ju bara haft en blandras innan som inte (trots att hon är schäfer/labrador) krävt så mycket, Så jag får se vad han kräver och vill ha och gå efter det. Lydnad har vi redan börjat träna nu.

6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då?
Det beror helt på, Helst bruksschäfer om jag bara säger rakt av såhär, men skulle likagärna kunna skaffa en malle, en pudel, en sheltie, eller något annat. Det beror på hur situationen ser ut då :)

Annons:
$Emma$
6/19/16, 7:59 PM
#7

1. Vad har du för ras?

Isländsk får hund

2. Varför skaffade du just din individ som hund

Jag tycket att individen passade mig.

3. Varför valde du just den rasen

För att jag har alltid gillat spetsar. Rasen var lagom stor för mig, inte för liten eller för stor. Jag ville också ha en hundras som tål sveriges klimat.

4. Är du nöjd?

Ja, jag är nöjd. Frami är precis som jag hade tänkt mig, fast han skäller mera än vad jag trodde.

5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)?

Jag har tänkt att köra och tävla i agility. Jag har också funderat på freestayl. Det verkar kul, det kommer jag och Frami prova på någon gång och kanske tävla i.

6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då?

Det är väldigt många raser jag skulle kunna tänka mig att ha just nu. Fast jag har inte läst på så jätte mycket om raserna nu när det inte har aktivt. Italiensk vinthund, australian shepherd, Berner sennenhund, Belgisk vallhund tervueren, Akita, Norsk buhund, Norsk lundehund, Finsklapphund, Norrbottenspets, Basenji eller en till Isländsk fårhund.

// Emma

klarakarolina
6/20/16, 8:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

1. Vad har du för ras?

Har en Aussie-hane på 15 veckor

2. Varför skaffade du just din individ som hund

Det stod mellan två hanar från kenneln men det var uppfödaren som valde i slutändan. Fick lille Cash <3

3. Varför valde du just den rasen

Fick upp ögonen för Australian Shepherd på grund av deras utseende (sååååå vackra hundar) och när jag sedan läste på om och såg Aussies i verkligheten kändes det helt rätt, kändes som en ras som passade mig.

4. Är du nöjd?

Är extremt nöjd. Australian Shepherd är en fantastisk ras och jag har fått en fantastisk liten kille. Han kan va en pain in the ass ibland men oftast så är han bara helt fantastisk.

5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)?

När han blir stor nog kommer vi träna agility och förhoppningsvis tävla i det också. Vill även träna viltspår också, kanske tävla i det men vill att han ska bli eftersökshund. Och vi tränar såklart på tricks och lite lydnad och vi får se om det kanske blir något tävlingsintresse för det. Sen ska han ställas ut också såklart :)

6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då?

Min nästa hund tänker jag att jag kanske vill ha en jakthund (dock vill jag flytta ut från stan då) eller en till aussie.

Majken!
6/20/16, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vad har du för ras? Schäfer av brukstyp.

Varför skaffade du just din individ som hund? Jag valde henne inte, uppfödaren valde vilken valp i kullen som skulle till vilket hem.

Varför valde du just den rasen? För att det är den bästa allroundhunden som samtidigt inte har problem med tillgänglighet och den sociala biten.

Är du nöjd? Otroligt nöjd, hon är bland det häftigaste jag sett i hundväg.

Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)? Kommer tävla bruks, är hon frisk och allt går enligt plan kommer hon nog att gå i avel också. Så bra är hon.

Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då? Just nu är jag väldigt nöjd med schäfer. Jag sneglar och har länge sneglat mot malinois, men jag påminns ofta om varför jag inte köper en sådan typ varje gång jag träffar en malle och ser den i sociala sammanhang bland människor och hundar.

alltidnordin
6/20/16, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

1. Vad har du för ras?

En sheltiekille på 9 månader

2. Varför skaffade du just din individ som hund

Det var den enda hanen som var otingad.

3. Varför valde du just den rasen

En härlig ras som är väldigt anpassningsbar. Träffat många då flera jag känner har rasen och fastnade för både utseendet men också mentaliteten. Lagom stor dessutom, med mycket go i.

4. Är du nöjd?

Mycket nöjd! Denna lilla är allt och lite till, dock är han något vek, men det blir bättre. Hur härlig som helst!

5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)?

Vi har redan hunnit testa på rally, vilket var riktigt kul. Vi ska fortsätta träna och ha roligt så kanske vi kan göra vår debut i höst. Annars ska vi testa på agility när han blir lite äldre samt spår - bägge i höst förhoppningsvis.

6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då?

Definitivt en till sheltie. En blå, med blåa ögon är drömmen😃

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Äppelsnäckan
6/20/16, 11:44 PM
#11

#1 Av vilken anledning blev du nekad av vissa uppfödare? Varifrån kommer din aussie?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

belliiboii
6/21/16, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

1. Vad har du för ras? Rottweiler

2. Varför skaffade du just din individ som hund? När vi var hos uppfödaren fastnade jag och mamma egentligen för en annan valp, men sedan när vi pratade med uppfödaren så sa hon att hon sett att den valpen går ifrån flocken väldigt ofta. Vilket inte riktigt var det vi sökte hos vår hund då vi ville ha en familjehund som alltid skulle följa med oss. Så då stod det mellan vår nuvarande hund som pappa fastnade för direkt och en annan valp som var den minsta av alla. Då fick pappa bestämma och valde då lilla Alpha och jag kunde inte varit mer nöjd med hans val!

3. Varför valde du just den rasen?  Pappa och mamma har alltid velat ha en rottis, när det sen kom på tal att skaffa hund så var rottis det självklara alternativet annars fick det vara. Det blev rottis eller ingen rottis bestämde vi och då vi fick klartecken från uppfödarna då de ansåg att vi skulle klara av en rottis så kändes det som att de var ödet. Annars så hade vi nog inte skaffat hund då vi inte var lika intresserade av någon annan ras.

4. Är du nöjd? OM JAG ÄR! Det enda är hans överslagsbeteende som jag är så trött på.. Fick bort det en gång förut men sen blev han sjuk. Innan han blev sjuk så följde han med ner på stan och la sig ner på marken bland alla människor, bilar och hundar. Nu klarar han knappt av att gå en vanlig promenad utan att bli för stressad..MEN JAG SKA FÅ BORT DETTA ÄNNU EN GÅNG, JAG GER MIG EJ

5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)? Jag vill tävla lydnad, fortsätta lite utställning då jag mest tycker att det är roligt och bra träning. Sedan skulle jag vilja prova på nosework, rallylydnad, freestyle och agility. Men endast på hobbynivå och för att se om jag och han kanske fastnar för någonting annat.

6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då? Jag är väldigt intresserad av Malinois och jag har sagt det att om vi skulle skaffa en till hund så skulle jag vilja ha en Malle. Men om vi säger att någonting skulle hända Alpha eller om vi inte skaffar en till hund tills han går bort av ålder, så skulle jag vilja ha en till rottis. Vill alltid ha minst en rottis i mitt liv, är helt frälst.

mejamylove
6/21/16, 11:22 AM
#13

1. Vad har du för ras? Boxer 2. Varför skaffade du just din individ som hund Vi såg henne på bild och det var kärlek vid första ögonkastet. Vi åkte 80 mil enkel resa för att hämta henne, utan att ha träffat hennes föräldrar eller ens henne. 3. Varför valde du just den rasen Pappa ville ha boxer, antingen boxer eller ingen hund alls ;) vi hade även en boxertik sen innan, som började få ledproblem pga åldern. Vi ville därför ha en till hund innan vi behövde ta bort henne. En ny hund skulle även dämpa fallet för oss i familjen. 4. Är du nöjd? Ord kan inte beskriva hur nöjd jag är, hon är 7 nu och helt perfekt. Stabil, lugn, eldig och tackar aldrig nej till träning och lek. Det enda jag saknar är fokus som lätt försvinner när hon inte förstår vad hon ska göra. 5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)? Inga planer med denna hund jag har just nu, vi har dock tränat agility i några år så vi hade kunnat tävla om matte tyckte tävling var någorlunda kul x) Med valpen som kommer i höst ska det bli lydnad och kanske bruks. 6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då? Förutom min boxervalpis som ska komma i september så ska min nästa egna hund bli en cane corso. Kommer dock alltid vilja ha en boxer med mig vart jag än går, det är verkligen min ras. Cane corson kommer nog bara bli aktiv sällskapshund, eventuellt lydnad med den också

Annons:
Turast
6/21/16, 5:32 PM
#14

#11 vissa verkade vilja att man hade tävlingserfarenhet sedan innan (mycket märkligt enligt mig), jag har inte tävlat innan pga tävlingsskräck och prestationsångest så då gick ju inte det. Men det vanligaste var att det inte fanns tillräckligt med tikar och att jag var "sist in" eller hur man ska säga haha.. 

Hon kommer från Oskarsgårdens kennel :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Frida B
6/23/16, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

1. Vad har du för ras? Australian kelpie 2. Varför skaffade du just din individ som hund Var uppfödaren som valde ut kullen. 3. Varför valde du just den rasen Jag ville ha en hund att tävla högt med, framför allt i agility och viltspår. Ville även ha en tuff hund att jobba med, en utmaning helt enkelt. Det fick jag… 4. Är du nöjd? Har bara haft honom i 6 dagar så vet inte än :p 5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)? Ja, tävla högt i agility och viltspår. Även tävla i rally, sen träna nosework, lite bruks, ja lite diverse. 6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då? Har länge velat ha en aussie och en sheltie, men vet inte. Vad jag vet är att det blir en vuxen :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

julia12313
6/23/16, 2:07 PM
#16

1. Vad har du för ras?

Vit herdehund!

2. Varför skaffade du just din individ som hund

Var inte jag som bestämde vilken i kullen som skulle bli min, utan det gjorde uppfödaren åt mig utifrån mina önskemål och förutsättningar.

3. Varför valde du just den rasen

Jag ville ha en hund jag kunde jobba med men som samtidigt inte var allt för mycket. Ville inte ha samma skärpa som hos tex. Schäfer eller malle utan ville ha en lite mildare variant. Ville helst också ha en ganska frisk ras som inte sönderavlats allt för mycket.

4. Är du nöjd?

Jag kan ärligt inte säga att jag är 100% nöjd. Både med valet av ras och tillfället att skaffa hunden. Han har för lätt till skall och gnäll för min smak vilket jag inte alls blev informerad om innan hur mycket jag än googlade, samtidigt så kunde jag ju tänkt lite själv med tanke på att den vita herdehunden ursprungligen var vita schäfrar. Sedan så är jag själv ganska instabil mentalt för tillfället vilket förvärrar situationen. Förutom det så är han underbar, vill alltid vara mig till lags och tycker om att dampa loss när matte tycker det är dags att ta det lungt. Han gör nya framsteg varje dag och jag hoppas verkligen att vi tillslut blir "det perfekta ekipaget" trots motgångar. Sedan är ju han min första hund trotsallt, ställer lite för höga krav.

5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)?

Jag vill jättegärna testa massor av olika aktiviteter och sporter. Just nu är jag säker på att jag vill testa agility med honom för skojs skull ( Om det visar sig att vi verkligen klickar med sporten så kanske vi tom tävlar ) Sedan så vill jag väldigt gärna träna och tävla lydnad, rallylydnad och kanske lite bruks. Planerar också att när han blir lite äldre ta med honom på mysiga vandringar.

6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då?

Det blir förmodligen inte en till vit herde för mig. Vill nog ha en släthårig kromfohrländer eller nått ( Innan jag köpte den vita så stod det mellan dom två ) som jag är väldigt kär i. :) Men det lär dröja ett bra tag!

Anibaz
6/23/16, 10:31 PM
#17

1. Vad har du för ras?
Australian shepherd och Welsh corgi cardigan

2. Varför skaffade du just din individ som hund
Aussien: Letade vuxen omplacering, ringde på annonsen och åkte för att hälsa på samma dag. Älskade henne seriöst från första stund.
Corgin: Var ute efter en unghund, en uppfödare hörde av sig och berättade om en tik hon hade till salu. Allt lät bra så jag köpte henne.

3. Varför valde du just den rasen
Aussien: Valde inte ras egentligen, ville ha en aktiv hund att testa på olika hundsporter med. 
Corgin: Efter två brukshundar varav en krävde konstant styrning och som var reaktiv som fan ville jag ha en energisk och tuff hund men som inte har den typiska brukshundsmentaliteten. Högtempererade hundar i all ära men jag lägger hellre energin på annat än att konstant styra upp mina hundar.

4. Är du nöjd?
Med aussien är jag så galet nöjd. Kommer aldrig älska en hund så mycket som jag älskar henne, hon är verkligen min once in a lifetime-hund.
Corgin har jag bara haft hemma i drygt 2 veckor, men än så länge är jag nöjd.  

5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)?
Aussien är pensionär och corgin ska ställas, tävlas i rally och tävlingslydnad och så kommer vi försöka få till ett viltspårschampionat, bland annat.

6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då?
Antagligen en till cardigan.

Haztparken
6/24/16, 12:21 AM
#18

1. Vad har du för ras? Storpudlar 2. Varför skaffade du just din individ som hund Dafne: På den tiden var jag ung och dum och visste tyvärr inte så mycket om hund. Tog den tikvalp jag ansåg vara lugnast. Nyx: I enlighet med uppfödaren valde jag henne då hon verkade ha egenskaper som passade mig. 3. Varför valde du just den rasen Fick upp ögonen för Storpudel när jag praktiserade på ett hunddagis där det gick en Storpudeltik. Alltid velat ha en stor hund så då kändes bara storpudel som ett självklart val. Var som sagt rätt ung på den tiden och inte så kunnig så tänkte inte på att kolla upp om vad dom kräver passar min vardag, som tur var passar pudel mig utmärkt än idag. 4. Är du nöjd? Jag är otroligt nöjd! 5. Har du några eventuella planer eller något speciellt du vill träna (kanske till o med tävlingsmål)? Jag tränar, provar på och går kurser i lite allt möjligt. Provar gärna på nya saker och pudlarna likaså. Är inte jättemycket för att tävla men jag ställer ut Nyx och kommer nog att tävla smått i agility med dom båda, dock bara hoppklass. Nyx ska förhoppningsvis paras nästa år också, hon är en extremt fin tik så ska bli spännande att se vad hon kan föra vidare. 6. Din nästa hund har du några funderingar vilken ras/typ av hund det blir då? Som det ser ut nu, en till Storpudel. Men är väldigt intresserad utav Saluki vilket egentligen var tänkt till nästa år men så dök tillfället upp med att para Nyx nästa år så då får vi se om jag sparar en valp därifrån först.

ipopuma
7/16/16, 7:52 AM
#19

vad roligt att läsa allihopa! Väldigt intressant 😄😄

Upp till toppen
Annons: