Annons:
Etikettannat-babbel-ot
Läst 2858 ggr
Mika-S
2016-04-03 11:19

Klaga och gnälla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I denna tråden kan vi klaga och gnälla över småsaker. Det kan ju vara riktigt jobbigt att ha valp och unghund så klaga så mycket ni kan här!

(Om ni har större problem så starta hellre en egen tråd om detta, så kan vi hjälpas åt att hitta lösningar.)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Annons:
Mika-S
2016-04-03 11:25
#1

Styx passivitet som han alltid haft väldigt naturligt för sig har sedan han började bli unghund nästan helt försvunnit. Det är ju mycket roligare att tugga på och leka med allt i sin närhet än att ligga och ha tråkigt.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Mika-S
2016-04-03 13:10
#2

Att titta bort en sekund var inte en bra idé. Där tyckte Styx att hans nya canvasbur skulle bitas sönder i dragkedjan så den inte kommer gå att stänga. Alltid lika kul att ha unghund.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

ipopuma
2016-04-03 16:01
#3

Jaguar har gnagt upp sina stygn på ena sidan SUCK

CayKantos
2016-04-04 22:05
#4

#1 Men söt är han ju 😎😂😃😍

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[linda1989]
2016-04-05 07:28
#5

Min snart 6 månaders har fått bomull i öronen och lyssnar inte till inkallning som alltid gått så bra. Så på med långlina och koppel och träna kontakt.

tulinia
2016-04-12 08:47
#6

#5 jag är exakt där du är. Min perfekta lydiga, följsamma kontaktsökande hund har blivit döv.  OM jag inte har korv i handen. 
Jag vet att han kan, han vet att han kan. Men han ignorerar mig tooootalt om han inte får mat. 
Jag är rädd att han kommer att vara tjock inom en snar framtid.  
Vi tränar och tränar och tränar. 
Han är tjock och nöjd och matte är trött och sliten ><

Annons:
[linda1989]
2016-04-12 18:00
#7

#6 Åh skönt att höra att det inte bara är min hund som blivit som förbytt! Ja jag har bara kört med koppel och långlina det sista. Man vill ju slita håret ibland annars. Varit i hundskogar med andra hundar innan och han har alltid haft koll på oss och avbrutit allt för att komma. Nu gör han inte det.. Nu är alla dofter spännande och hundmötena går inte lika bra heller så massor med skvallerträning krävs. Ska också testa att köpa något extra gott att träna inkallning med, korv är säkert en hit här med ;) vanliga godisarna går mest an inne men inte lika intressanta ute.

tulinia
2016-04-14 06:06
#8

#7 hur går det för er? Just nu känns det som om jag inte finns på promenaderna. Jag ärbara den jobbiga tanten i andra änden av snöret >< Han har börjat dra i kopplet, kan inte gå förbi andra hundar och han har till och med glömt "sitt". Han kunde sitt när han var 8 veckor!!! Just nu är han en riktig slyngel!

[linda1989]
2016-04-14 09:40
#9

#8 Ja min har också börjat dra i kopplet. Försöker allt för att undvika det men känns som det är pga att allt är roligare än mig på promenaderna. Släpper kopplet och springer, leker med leksaker och allt på promenaden för att göra mig själv lite rolig men alla dofter är mer intressanta.. Enda gången han går fint är när han har mycket att nosa på så det går långsamt eller han är så uttröttad så han inte orkar dra. 

Ja min ställer sig på två ben och rör framtassarna i luften när andra hundar kommer just nu. Tagit med klickern ut och satt honom ner och matat med godis vid hundmöten, hjälpt lite iaf. Ja jag kan säga som så att promenaderna är ingen höjdare just nu, krävs mycket tålamod.

[linda1989]
2016-04-14 09:41
#10

Skönt att våra är lika jobbiga just nu så det inte bara är min, de är väl nästan lika gamla också =) min är från 10/10-15.

tulinia
2016-04-15 05:51
#11

#10 han är född 21/10 15 Haha känns som dom följer samma utvecklingskurva!!! :D

[linda1989]
2016-04-15 11:42
#12

#11 Haha ja! Tycker dragandet i kopplet är värst. Är väl bara att träna och ta med sig gott godis och vänta ut det.. Ska köpa en längre långlina på 15 meter och sen ha honom lös med den på och träna koppelträning i slutet när han är trött tänkte jag. Med extra gott godis..

tulinia
2016-04-16 17:57
#13

#12 jag har också en lina. En varning bara. Det är så sjukt bekvämt att ha hunden "lös" så det är lätt att glömma bort att träna koppelgående. 
Eller att man kör koppelgående på vägar och lina på gräsmattor och i skogen. Helt plötsligt har man en hund som kan gå fint så länge man är på en väg men så fort man har gräs under fötterna så går det att hoppa och dra igen.
Haha hörs det att jag talar av egen erfarenhet ^^

Annons:
[linda1989]
2016-04-16 18:02
#14

#13 Haha tack för varningen! Ja just nu går han inte fint någonstans ;) förutom när han är riktigt trött, då går han fint. Men vi måste ha honom i koppel runt omkring husen och sedan lina på öppna platser. Undviker hundskogar där vi var mycket förr nu när han inte lyssnar på inkallning. Lite tråkigt för det är såå skönt att gå runt i de stora inhägnade skogarna och ofta inte mycket folk/hundar. Din hane kan iaf gå fint på vägar ;)

tulinia
2016-04-25 07:04
#15

Vaknade på morgonen av att Felix sitter och hulkar. Ut kommer en strumpa och en halv bajspåse. Det enda positiva är att det kommer ut. 
Just nu önskar jag mig en hund som inte äter allting han kommer över, och som inte når upp på bänkar och bord. 
Jag orkar inte kontakta vet fler gånger för att han konstant ska äta saker. Det är inte direkt att jag svälter honom heller. Han äter mer just nu än min kompis två vuxna hundar tillsammans. 
>< munkorg nästa!

CayKantos
2016-04-25 07:07
#16

#15 Har ni tränat på att lämna saker? Om du tex lägger en strumpa på vägen, går precis så han inte når den, får honom ge dig ögonkontakt ev även gå mot dig, belöna då det istället. Fortsätt tills hans kan gå typ ovanpå strumpan och försök med olika föremål, även mat. Hoppas det blir bättre oavsett!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tulinia
2016-04-25 08:07
#17

#15 det är han jätteduktig på, om jag är i samma rum. Han är väldigt duktig på att veta när man kan bryta mot reglerna. Är jag i närheten så kan det ligga en blodig stek på golvet och han ignorerar den totalt! Är vi ute och går och han tar saker i munnen säger jag "spott ut" och då flyger grejjerna ur munnen på honom sen kutar han till mig och vill ha sin korv. Funkar bättre än inkallning ^^. 
Det är när man vänder ryggen till…..

CayKantos
2016-04-25 08:29
#18

#17 Jag tänkte mera på att öva det ute, trodde han åt upp saker på promenader oxå eftersom du skrev munkorg 😎Men då har jag inta tips tyvärr 😕

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

HildaSvensson
2016-04-25 12:50
#19

Min 7 månaders tycker INTE det är kul att gå i koppel, och särskilt inte fint. "Varför ska jag gå med det här repet när jag kan få springa hur mycket jag vill? Knas matte!" Men men, träna träna träna. Så går det när man inte vill lyssna när man är lös 😉

tulinia
2016-04-25 17:35
#20

#18 haha tack ändå :) jag tror bara att det är att vänta ut. är väll en fas som allting annat ;) 
Jag tänkte mest på munkorg typ dygnet runt, alltid hela tiden 🤪 

#19 falukorv! Haha lösningen på alla tonårsproblem ^^

Annons:
HildaSvensson
2016-04-25 17:39
#21

#20 Ja det verkar så! Får testa det haha!

[linda1989]
2016-04-25 20:00
#22

#15 Åh så jobbigt! Läskigt när han äter så stora saker. Liten busunge =) 

#19 Min hund är exakt likadan nu. Långsamt går det också och sen plötsligt springa åt ett håll. Tränar mest koppelpromenad när är trött och sprungit av sig i långlinan. Hela tiden sett till så det inte lönar sig när han drar men han verkar inte riktigt förstå det där med att stanna varje gång, hjälper inget.

[linda1989]
2016-05-04 13:47
#23

Hur går det för er med era unghundar? :) några framsteg?

Turast
2016-05-06 19:51
#24

Jamie spydde mitt på sovrumsgolvet nyss… Fan vad det luktade äckligt… Torrfoder spya 🤮 Kan inte mitt färskfoder komma snart????

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Candy123
2016-05-06 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Har inte mycket att klaga på idag :) det ända är att jag hittade honom sovandes i sin "DIY" säng 😂

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

klarakarolina
2016-05-07 09:05
#26

Cash har börjat bitas väldigt hårt nu och ska bita på allt. Sladdar, lister, skor osv. Gav honom ett jättefint ben men det är ändå roligare att bita på sladdar😫 Har liksom ingen möjlighet att ta bort sladdarna och jag blir ju orolig. Dessutom tror jag att han är lite stressad, han har svårt att bli passiv när vi är inne. Är vi ute är han jätteduktig på det men han har svårt att koppla av inne. I och för sig inte så konstigt att han blir stressad av att flytta från landet i Skåne till innerstaden i Stocholm. Ska se till att han får ta det lugnt och träna passivitet helt enkel🤔

Turast
2016-05-07 11:04
#27

#26 du kan inte köpa kompostgaller och ställa framför sladdarna? :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
klarakarolina
2016-05-07 14:30
#28

#27 Joo jag har tänkt att göra det men har inte velat lämna honom till hundvakt nu första veckan… Men måste fixa det :) Ställde en stor kartong framför lite provisoriskt vilket funkade ganska bra :)

nadilda
2016-05-08 08:50
#29

Är helt mörbultad efter igår då vi var och spelade fotbollsgolf, Katla var tvungen att följa med eftersom hon fortfarande knappt kan vara själv hemma. Hon förstod inte alls varför hon inte fick jaga alla bollarna och blev djupt upprörd. En klumpig matte och en halvgalen unghund är ingen bra kombo… Jag har flera brännsår efter kopplet både på benen och armarna, och dessutom diverse blåmärken och skrubbsår typ överallt. Vi behöver helt klart träna mer på passivitet i sådana sammanhang!

Changrila
2016-05-08 22:35
#30

Min valpunghund (10 mån) har fått för sig att mjuka saker som luktar matte är jätteroliga att tugga på och riva i. Det innebär att hon nu haft sönder en del lakan och lite underkläder… Hundskrälle! Jag önskar att hon kunde hålla på med sina egna lakan eller någon av de femtioelva leksaker som finns överallt i lägenheten istället.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tulinia
2016-05-10 10:30
#31

Gick precis ut glad och taggad för lite träning. Mest kontakt och att kunna gå i kopplet. 

Men nej då det föll inte odjuret i smaken. 

Att äta maskrosor, att titta på fåglar och att rulla sig i gräset är mycket roligare. 

Jag känner mig hemskt som tappar tålamodet med honom. Men varför har han glömt sitt namn? 

Jag saknar min följsamma, lydiga, lyhörda valp… Jag vill bara att han ska växa upp nu…

Candy123
2016-05-10 10:38
#32

Dundee har sovit väldigt dåligt inatt, och jag skulle ha behöv sova en lång natt för jag skall skriva ett viktigt prov idag :/

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[linda1989]
2016-05-10 10:44
#33

#31 Känner igen det där, mycket frustrerande. Även inomhus har min unghund blivit lite mer självständig och vill inte gosa lika mycket utan mest ligga på golvet vid ens fötter. Tur att jag har en följsam valp hemma också som alltid vill gosa tätt inpå, haha. 

#32 Åh alltid så när det är något viktigt. Lycka till på provet!

nadilda
2016-07-09 07:47
#34

Herregud vad jobbig en hund kan vara alltså! Vi är iväg och träffar släkten hos mormor och morfars stuga, alla tolv människor sover väldigt utspritt…något som en viss liten vallhund inte uppskattar. Hon har nu legat i två timmar och gråtit vid dörren från mitt rum för att hon inte får springa omkring och väcka folk. Hon är helt omöjlig att distrahera och hon ger sig aldrig! JAG VILL SOVA!

Annons:
ipopuma
2016-07-16 07:38
#35

mina ridskor o min läderväska……..

Frida B
2016-07-16 10:59
#36

Dobbys klåda har inte försvunnit än trots att skabben är helt färdigbehandlad… Var på jobbet med honom igår och hudveterinärer sa att det kunde vara efter skabben att han fortfarande reagerar, om det inte gick bort av kortison och klorhexbad så kunde det vara födoämnesallergi och då skulle vi påbörja eleminationsdiet… Till hunden som äter ALLT. Han sa dock att han trodde mest på skabben då han och 3 syskon till har samma händelseförlopp och han aldrig hört om en allergikelpie… Men någon måste vara den första, och med min otur varför inte jag?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2016-07-17 00:15
#37

Nu har han rännskita också… Hundjäkel som ska äta allt…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
2016-07-17 12:31
#38

Jag är så less på allt (inte bara valpen) efter att ha varit på "semester" i ca 5dagar, sett efter 4hundar och försökt vakta mina två klumpar ifrån att ha omkull barn. Blivit arg för alla hundarna släppts lösa av någon anledning och nästintill stuckit, Att all träning med valpen försvunnit och inte kunnat ske (3 extra hundar efter en vid träning funkar inte). Har inte kunnat göra något förutom att se till att alla inte rymmer hela tiden, eller sätta fast en i taget, utan att kunna träna. Allt är bara så frustrerande.

Mika-S
2016-07-20 10:43
#39

Styx är snart tio månader och han är ett riktigt as.  Att jaga är jätteviktigt och hela området jag bor i är fullt av katter, harar och rådjur. Det går inte en enda promenad utan att vi hamnar i konflikt och jag blir irriterad. I träning är han varannan dag skitkul och varannan dag jobbig eller tappar fokus väldigt lätt.  Hans passivitet brister massor och det är helt enkelt inte kul att leva med honom just nu. Jag får allt ta igen efter att han var en sådan enkel valp.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

ipopuma
2016-07-21 12:09
#40

#39 höhö nu blrjar tiden då man vil låsa in hunden i en hundgård o hämta ut den om 1 år XD jaggan börjar också blir lite jobbigare men onte så farligt. Peppar peppar

zorro2
2016-08-01 18:26
#41

Tenkte på det er om at hunden knager på sladdarna, linda inn alle sladdar med aluminium folie. Det funkade på min katt, kanskje funkar på hundar med.

Annons:
Frida B
2016-08-01 18:54
#42

Och klådan fortsätter…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
2016-08-01 19:15
#43

Jag ska klaga på något underligt, Mina hundar sköter sig något otroligt bra, Jag är livrädd och måste klaga för tänk när det vänder? Det kommer komma som en smäll i ansiktet.
Jag är ute och går med båda två allt ifrån 2-3gånger om dagen, resten av rundorna kissar/bajsar dom oftast ensamma, Men det gör mig bara oroligare för den dagen när båda ska trotsa eller flippa samtidigt..

[Springerpoo]
2016-08-02 13:12
#44

Just nu är min så j*vla jobbig så det är nästan så man vill omplacera honom… Tur nog så älskar jag honom alldeles för mycket för att det skulle kunna hända. Men det går inte en dag utan att jag blir arg på honom och efter att ha råkat trampa på en tass när vi tränade för några veckor sedan så är han rädd för mig när vi försöker träna, oavsett hur mycket jag än peppar honom😭 Men det värsta är när han blir rädd så blir jag ledsen och frustrerad. Det är fel på oss båda, men mest mig. Önskar verkligen att jag mådde bättre och orkade mer än vad jag gör nu😕

Upp till toppen
Annons: