Annons:
Etikettträning
Läst 571 ggr
ipopuma
4/1/16, 12:32 PM

inkallning

Hur tränar ni inkallning  med era små krabater? Kan man göra det på något sätt ensam?

Annons:
Turast
4/1/16, 1:10 PM
#1

Jag har valpen lös eller i långlina på ett säkert ställe, om den börjar vandra iväg drar jag fram en leksak och skuttar iväg några steg och ropar glatt och är allmänt intressant. Detta börjar jag med från dag 1. Alltid belöning när hunden kommer och aldrig koppla varje gång. Valpen får alltså bli "fri" 8/10 gånger för att det inte ska kännas som "haha nu är du fast". 

jag belönar även med olika saker och på olika sett. Vissa fall lek, andra fall lite brottning, godis, kel osv

Inkallning på 9 veckors Marcie

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Corgitok
4/4/16, 7:39 AM
#2

#1 När kan man vara säker på att släppa den lös? Tänk om det springer iväg då? :o

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Sasmal
4/4/16, 7:45 AM
#3

#2 När valpen är liten så kommer den inte att springa sin väg för att om den gjorde det i vildmarken så skulle den dö.

tulinia
4/4/16, 9:58 AM
#4

Träna in ett ljud, betinga det ljudet så att ljudet förknippas med godis/lek/det roligaste och bästa som finns.
Jag har en visselpipa, då hör inte hunden om jag är irriterad ;)
Blås - ge godis
blås - ge godis
blås - ge godis
till slut förknippar valpen/hunden/odågan ljudet med godis.
Om jag tränar inkallning själv så kan det gå till så här. 
Felix sätter sig ner och stannar. Jag kastar iväg en boll eller en näve godis. Sen går jag en bit bort och ropar / visslar
När han kommer till mig blir belöningen att han får hämta sitt godis eller bollen :)

CayKantos
1/17/17, 9:59 PM
#5

#4 vad gör du då om du inte har visselpipan på dig? Säg om du glömde den? Har du också ett inkallningsord eller?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tulinia
1/18/17, 6:48 AM
#6

#5 numera har jag olika inkallningssignaler beroende på hur nära jag vill att han ska komma :) 

Visselpipan betyder fortfarande "hit nu på en gång vad du än gör" 

"kom nu" betyder rör dig mot mig men du behöver inte skynda dig speciellt mycket, mer som att nu går vi vidare. 

"hit" betyder kom hit och sätt dig på min vänstra sida nu på momangen. Används mest i träningssyfte. 

En vanlig vissling med munnen betyder ge mig uppmärksamhet och rör dig mot mig.
Visselpipan är fortfarande det som är mer på liv och död och jag använder det inte så ofta för att inte vattna ur signalen. De andra har kommit mer spontant. 
Jag har det som rutin att ha den runt halsen och min sambo har en exakt lika dan så det händer typ aldrig att vi glömmer den.  Men om vi gör så lyssnar han på orden också, dock inte lika bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: