Annons:
Etikettskaffa-valp
Läst 371 ggr
Mika-S
3/29/16, 1:46 PM

Promenader med valp

Hur ser ni på promenader med valpar? Hur långt och snabbt går ni med koppel på asfalt och lösa i skogen? Är ni oroliga för att slita på hundens kropp vid långa promenader eller tror ni det är viktigt att låta hunden gå mycket för att bygga muskler?  Vad tycker ni? Diskutera gärna!

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Annons:
LuLeLo
3/29/16, 2:09 PM
#1

Jag har alltid tagit det lugnt i valpåldern, då jag blivit lärd av "old school" att valpen ska hållas lugn för att inte överanstränga sig och därmed riskera bl.a höftproblem (som jag senare hört ska vara myt dock?). Så, även idag skulle jag vara försiktig med en pupp och inte låta den springa eller gå i stor mängd, men, jag skulle inte heller vara så restriktiv som jag var när Lotus var valp (han fick typ bara vara på bakgården tills han blev 5-6 mån).

Tass Josephine

Paxxa
3/30/16, 12:13 PM
#2

Våra valpar har i stort sätt inte gått på promenad innan dom är ca 3 månader. Endast kissats ute på gården. Sen börjar vi gå med dom i koppel runt huset typ, korta rundor. Ökar successivt. Vid ca 6 mån ålder får dom gå typ 20 min. När dom är runt året går dom ca 1 timme. 

Skogen åker jag till för att de stora hundarna ska få rasa av sig energi. Då får valpen också vara lös och härja så mycket hon känner att hon orkar. Jag själv rör mig knappt då, för att valpen inte ska "pushas" till att göra mer än den orkar.

Bär alltid i trappor osv .

Old school kanske. Kanske en myt att valpen går sönder av motion. Men vi har alltid gjort såhär och har alltid haft hållbara fina hundar, så jag ändrar inte ett vinnande koncept.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Turast
3/30/16, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tar det lugnt, min äldre hund har armbågsdysplasi så jag är livrädd att jag ska "förstöra" och ge valpen ledproblem genom överaktivering.. Nu är hon 10 månader och får hänga med på långa promenader, lös. Det längsta hon gick när hon var liten var 5 km och då var hon 5-6 månader och var lös, vi gick i långsam takt och tog ca 2 timmar på oss (i vanliga fall går jag och äldre hunden 5km på 50 minuter-1 timme). 

Jag tycker dock inte att man behöver linda in valpen i bomull, bara se till att en inte blir trött och att man inte går låååångs promenader i koppel utan att tänka på valpens takt liksom. 

Sen beror det ju såklart på ras också, är det en grand danios skulle jag nog vara ännu mer försiktig iom storleken och eftersom de växer snabbt. 

Dock har hon fått leka otroligt mycket (men inom rätt kontrollerade former, dvs bryta när det blir för vilt och inte låta leka föööör länge), det bygger både muskler och ger kroppskontroll! Framförallt blir de trötta 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[linda1989]
3/30/16, 1:03 PM
#4

Min snart 6 månaders får vanliga rastrundor plus att vi nästan varje dag ute i skog och mark och olika terräng där han oftast är lös. Har bil så brukar bli olika ställen vi åker till. Inga superlånga promenader men han bestämmer sin egen takt och orkar mycket. 11 veckors får hänga med på rastrundor och allt annat men sitter en del i famnen när han börjar bli trött.

Upp till toppen
Annons: