Annons:
Etikettskaffa-valp
Läst 809 ggr
Turast
2016-03-28 22:38

Om du skulle skaffa valp NU?

Om du skulle skaffa valp precis NU, och allt stämde med tid och pengar, vad skulle du köpa för ras? Motivera varför!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
LuLeLo
2016-03-28 22:56
#1

Allt stämde med tid? Ååhåhåhåhåhååhhåh, den tar jag fasta på xD! Jag skulle skaffa mig en jaktcocker, om jag hittar riktigt bra linjer och finner energi att sätta mig in i jakten, eller en kelpie eller schäfer, brukslinjer såklart.

 Jaktcockern är intressant för där tror jag jag kan finna en arbetsmaskin som dessutom går att använda till arbete (jakt), vilken borde ha hög intensivitet, stor matlust, föremålsintresse och mycket aktivitet samtidigt som den torde ha fin passivitet och inte vara ljudig (iom jakten). Dessutom en lättare och behagligare ras i vardagen än en räcerbruksare.

Kelpie är intressant då den från rätt linjer lär vara som jaktcockern fast med ännu större föremålsintresse och ev. sämre passivitet. Bättre bruksegenskaper, men jobbigare i vardagen.

Schäfern är intressant då den bl.a är den vanligaste och mest utvecklade bruksrasen (finns ju massor och massor av brukschäferkennlar och vardagsproblem hörs det inte lika mycket om som i mallen t.ex). Problemet här är främst ljudandet.

Tass Josephine

Mika-S
2016-03-29 12:03
#2

Svår fråga eftersom lillpojken endast är 6 månader och valpplaner inte ens finns  på kartan.  Men antingen skulle det bli en till kelpie eller en malle. Kelpien är min ras och det är dessa små rävar jag klickar med både i träning  och i vardagen. 

Malinios för att jag tycker de är fräna hundar på plan och verkligen har det där lilla extra att ta till. Dock så har jag egentligen inget behov av en malle, eftersom skyddet inte intresserar mig och kelpien egentligen besitter de egenskaper jag behöver och vill ha hos en hund. Mallen kommer nog få fortsätta att endast  vara en liten dröm. Men om rätt kombination dyker upp.. så vem vet? 

Att stoppa in en valp i min nuvarande flock, med två unga och intensiva hundar känns som en fruktansvärt dålig idé.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Frida B
2016-03-30 19:08
#3

Aussie! Ja, om det hade funnits bra uppfödare med stabila kombinationer som antingen svarar mig eller inte har väntelista på typ 2 år…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
2016-03-31 08:47
#4

Kommer en aussie kombination snart som jag är jättespänd på ! Men usch har ingen aning. Fast egentligen bor fortfarande hemma så rent logiskt sätt så skulle det bli en dvärg eller riesen till då mamma och pappa inte skulle släppa in något annat men skulle jag bestämma så har jag ingen aning! 

Men kan tänka mig den aussien från den kombon, kelpie, schäfer och malle, holländare om man hittar något bra (osv XD). Ja allt handlar ju om vilken kombo det blir. Men ingen jakthund ;)

CayKantos
2016-03-31 09:46
#5

Australian shepherd
Brukras som är en jättebra allroundhund. Roliga att träna med och är förarveka. Är samarbetsvilliga men kan tänka själv. 😃 

Kelpie
Bruksras som är så himla snygga! Verkligen en favorit! Roliga att träna med och vill alltid göra rätt. Tuffa hundar är dom! Gillar att använda nosen och är även bra på det mesta 😎 

Chodsý Pes
En lite mjukare bruksras. Tyvärr inte så där jättebra hälsostatus med en del inavel, men ändå helt underbara hundar. Jättebra till flera olika sporter och har en utmärkt näsa vilket är roligt under sök och likn. Kan även köra flesta sporter och har också den där samarbetsviljan med förmåga att tänkta själv.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

klarakarolina
2016-03-31 09:51
#6

Såklart Aussie för mig! Och det är vad det kommer bli. Tittade och hörde av mig till de uppfödare som jag fick en bra känsla av. Fick svar från några stycken. När sedan Luddes kull nu föddes så fick jag höra av mig till uppfödaren igen och hon valde valpköpare baserat på planer och ambitioner istället för vilka som var först att vara intresserade vilket jag tyckte var skönt. Så den 1a maj ska jag och pappa åka ner till skåne och hämta hem min lilla plutt :) 

Passar väldigt bra tidsmässigt också då jag bestämt mig för att hoppa av KTH vilket innebär att jag kommer ha väldigt mycket tid nu och troligtvis jobba ett år och sedan plugga till veterinär :)

Annons:
CayKantos
2016-03-31 10:03
#7

#6 spännande! Vad är det för kennel? :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

klarakarolina
2016-03-31 10:22
#8

#7 Shihrottz :)

CayKantos
2016-03-31 10:29
#9

#8 vad roligt! Lycka till!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

klarakarolina
2016-03-31 11:13
#10

#9 Tack! Jag är så exalterad att ha min första egna hund. Är något jag drömt om så länge jag kan minnas :D

Corgitok
2016-05-01 09:28
#11

Corgi :3

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

LuLeLo
2016-05-01 16:34
#12

#11 Varför skulle du skaffa just Corgi? Vilken av rastyperna?

Tass Josephine

belliiboii
2016-05-01 23:52
#13

Jag skulle nog antingen vilja ha en till rottis eller en malle. Jag har alltid tyckt om schäfrar men när jag väl upptäckte malle så blev jag helt i extas!! Dom är så fina enligt mig! Men även så verkar dom så smidiga, så om det skulle bli en malle så skulle jag vilja satsa stenhårt på att tävla med och liknande men vet ej hur dom är i psyket. Rottis för att jag har en nu och har blivit frälst, så himla bra hundar psykiskt (om det kommer från rätt kennel) och trots att dom är så himla envisa så är dom så underbara när poletten trillat ner. De Rottisar jag stött på är även så sjukt smarta enligt mig och de är verkligen duktiga på att känna av situationer. Det enda jag tycker är jobbigt med en rottis är att de är så klumpiga att ta med sig och även lite klumpiga generellt sätt😂.

Annons:
molam
2016-05-02 00:00
#14

Borzoi/Saluki Flr att jag ÄÄÄÄÄLSKAR utseendet samt att dom passar bra in på vad jag vill ha i en hund! ^^

Eller Blandraser då mina tankar i nästa hund är ett Blandras team till Drag

Eller också Samojeder, för Dragets skull då jag inte vill ha husky men vill ha en DRAGhund! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Corgitok
2016-05-02 16:35
#15

#12 Älskar hundrasen  helst enkelt! De är positiva, en frisk hundras, tåliga och så sjukt söta. Rasen passar min familj och våra förutsättningar bra dessutom. 

Ska skaffa mig en Corgi valp i augusti!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Fisherling
2016-05-02 19:24
#16

Jag skulle definitivt skaffa en till Aussie till. En tik. Gärna någon variant av brun, arbetande linjer såklart. 😍

[emaeira]
2016-05-06 22:18
#17

Jag skulle definitivt välja en sheltie! Btw, vi funderar på att skaffa en sheltie nu till sommaren, men vår budget är 10. 000. Någon som har tips på lite billigare kennel? Älskar rasen! Den verkar vara så godhjärtat och vad jag läst om den så skulle jag inte välja någon annan! Och jag skulle nog vilja ha en sobel faktiskt, eller blue merle. Tacksam för svar angående billigare kennel!

Turast
2016-05-06 22:30
#18

#17 förlåt om jag låter som en grinig kärring nu, men inköpspriset på en hund är bara en engångskostnad och oftast det "billigaste". En hund är dyr i "drift" och om det händer något oväntat så kan man få punga ut många tusen. 

Leta hellre efter uppfödare som har kvalitet på sina hundar och som gör alla hälsotester noggrant och planerar sin avel på ett sunt vis. Sen kan man fundera på om man verkligen har råd med en hund. 

Lycka till i letandet!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

alltidnordin
2016-05-07 15:29
#19

Skulle absolut skaffa en till sheltie, en blue merle med blåa ögon är drömmen. Först ska lilleman växa upp och sedan får vi se hur det blir 🙂

Varför? Jo för att jag är helt kär i rasen. Intelligent, lättlärd, härlig och enkel att hålla på med. Följer med på allt och är alltid glad. Anpassar sig bra ja, passar mig helt enkelt!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Jetaime
2016-05-07 17:51
#20

Aussie! Utan att tveka. 

Passar mig perfekt och funkar till allt som jag håller på med/vill hålla på med.

Annons:
nniikaa
2016-05-08 13:00
#21

Oj… schipperke, då jag inte är redo för en till brukshund ännu.. men de har ändå många av de egenskaper jag vill ha min i mindre format.

[emaeira]
2016-05-08 13:29
#22

#18 Håller absolut med dig om att det ska vara en seriös kennel! Håller med dig om allt du sa till 100 %, men jag tycker själv att 10.000 för en hund är mycket pengar. Hur stor skillnad är det på 10.000 och 12.000? Jag vill kunna ge hunden bra försäkringar och vacciner osv, så att den kan leva friskt och sunt livet ut.  Jag har kollat på blocket i flera månader nu, men anser att de är way to oseriösa för att jag ska köpa en valp av dem, Så jag har råd med en hund, men en budget på 10.000 är inte lite pengar, anser jag.

[emaeira]
2016-05-08 13:31
#23

#19 Åh ja, en sheltie! Är helt förälskad! Deras personligheter och utseende är bara underbara. Upptäckte rasen för bara kanske ett halvår sedan, och har redan läst på om den för att kunna allting utantill haha!

Turast
2016-05-08 14:16
#24

#22 men om skillnaden på en seriöst avlad kull är 2000 jämfört med en mindre seriös, varför kan man inte då punga ut 2000 kr till?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[emaeira]
2016-05-08 14:49
#25

#24 Avslutar denna konversation nu, du blir bara otrevlig :)

jenmjao
2016-05-08 15:50
#26

Jag fick precis en valp så, Malinois, hade kunnat bli så om jag valde själv, hade stått mellan malinois eller bruksschäfer eftersom det är raserna jag ville satsa på här näst. Jag vill ha en arbetsmaskin att underhålla mig med, lära mig mer om hur alla olika träningar och "sporter" fungerar :)

Turast
2016-05-08 15:55
#27

#25 ser inte vart jag var otrevlig, det var iaf inte meningen. Undrade bara varför 2000kr ska göra skillnad.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
[emaeira]
2016-05-08 16:48
#28

#27 Jag bad om lite tips, inte att du skulle läxa upp mig om att jag inte har råd med en valp. För det har jag . Jag söker ingen tävlingshund, bara en kompis.

Turast
2016-05-08 16:56
#29

#28 och jag gav tips, när folk säger att de har en budget låter det som om man inte har råd, vissa vet inte hur dyrt det är att ha hund och jag påpekade bara att man får tänka noga och att inköpet inte är det dyraste. Var inte menat som en uppläxning och jag skrev att jag var medveten om att jag lät grinig. 

Hälsan på hunden är viktig oavsett tävling eller sällskap. 

Men du verkar ha bestämt dig för att jag vill vara elak och otrevlig så det är inge ide att ta det vidare. Återigen, lycka till med valpköpet.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

CayKantos
2016-05-08 19:24
#30

#22 Ska bara säga detta, att en renrasig hund vanligen kostar allt från 10-20.000 kronor. Detta är lite beroende av ras och linjer, men det är för alla veterinärkostnader, mat, etc etc. Samt vill dom ju gärna tjäna en liten summa på hundarna. Som Turast säger är summan för hunden ofta det billigaste, efter kommer försäkring, mat, koppel, leksaker, bur/sängar, etc etc. Då försäkringar och (gärna ett sparkonto som kan hjälpa en del oxå) om hunden skulle bli sjuk. Jag har vart inne på en ras som kostar omrking dom 10.000, men även vart intresserad av en ras som kostar närmre de 17.000

Med Sheltie, TROR JAG, att många har liggit runt dom 15.000. För att det är en såpass populär aktiv sällskapshund på det senaste. Men visst går det att hitta under, och över, men jag tycker det är viktigast att välja valp utifrån att ha mött föräldrardjuren (gärna mer släkt), bra kontakt med uppfödaren och sett det är friska individer som avlas på.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

alltidnordin
2016-05-08 19:31
#31

#23 Underbar ras! Man blir verkligen inte missnöjd, alla individer jag träffat har varit helt fantastiska 😃

#30 Tror snarare de flesta sheltiesar ligger på runt 12 00, men självklart kan det variera beroende på kennel!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

CayKantos
2016-05-08 19:35
#32

#31 Ahh vet inte säkert som sagt, var lite inne på sheltie, och dom jag hade kontakt med låg  omkring 15.000, men det beror som sagt på kennel och vilka linjer det är :D Var inne på en som tog 11.000 för en av deras kull dock, så det är olika som sagt :P

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

LinDajSon
2016-05-09 00:10
#33

Working kelpie. Men ärligt talat, varje gång jag säger det så suckar en liten röst i mitt bakhuvud och säger "Hahaha, säkert". Den lilla rösten hävdar bestämt att det lär bli en till aussie. Tur att det är typ… 10 år tills det överhuvudtaget är aktuellt med en till. Då hinner vi diskutera saken…

Tokryck
2016-05-09 09:48
#34

#17. Om du skulle hitta en kennel som skiljer sig i pris så mycket som upp emot 2-3000 skulle jag dra öronen åt mig. Inom både kelpie, lapsk och berner som jag har erfarenhet av så ligger kennlarna lika i pris om inte något skiljer i aveln (användning av import som kostat lite mer exempelvis) och inte ens där är det vanligt att det skiljer sig jättemycket, kanske runt 500 kr.

Spara lite mer så du har råd med en hund från en seriös kennel är mitt råd. Den dagen du står där med valpen och den visar sig vara sjuk/rädd eller något annat fel med den så är det värt de extra tusenlapparna. Sen kan det ju bli fel ändå, så klart men det är värt att vara noggrann.

Om jag inte skulle välja kelpie, som alltid är mitt förstaval så skulle jag väla working kelpie eller malle. Men kelpie it is.

#1 Kelpie skulle jag inte säga ha jobbigare med passiviteten än jaktcocker och absolut inte jobbigare i vardagen. Men erfarenheten är ju olika kanske.

Annons:
Upp till toppen
Annons: