Annons:
Etikettannat-babbel-ot
Läst 764 ggr
Turast
2016-03-27 22:08

Välja namn

Hur valde du din hunds namn? 

Behöll du stamtavlenamnet eller namnet som uppfödaren/den tidigare ägaren givit hunden? Har du ett "tema" på din/dina hund/ars namn? 

Visa gärna en bild på din/dina hundar! Speciellt kul om hunden är döpt utseendemössigt tex "fläcken", så man får se anledningen! 😃

Shoot!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Mika-S
2016-03-27 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mina hundar fick sina namn endast för jag fastnade för namnen och jag tyckte de passade att heta det. Båda bodde hos mig någon vecka innan de fick sina nuvarande namn. För mig känns det viktigt att namnen ska passa och känns rätt för just den individen.  Ingen av pojkarna heter något som hör ihop med stamtavlenamnet. 

Castor hette Harley hos uppfödaren och Styx gick med  namnet Abbe innan han flyttade till mig. Castors namn bara ploppade upp i huvudet en dag och så fick det bli. Styx hade jag bestämt skulle heta Kotte innan jag träffade honom, men det kändes inte rätt alls när valpen satt där i min famn. En dag satt jag och diskuterade grekisk mytologi med en vännina och kom då och tänka på den underjordiska floden Styx, vilket jag tyckte verkade vara ett fränt namn, så Styx fick det bli. 

Styx är till vänster och Castor till höger på bilden.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Turast
2016-03-27 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har faktiskt ett tema på mina hundar! Temat är "serier", det kan vara allt från serietidning till serie på tv! Vårt "teamnamn" är The Cartoon Crew och det syftar ju mer till tecknat och serietidnignar. 

Jamie är döpt efter serietecknaren och illustratören Jamie Hewlett som jag såg och ser upp till väldigt mycket. Jamie kommer även från en J-kull och heter Juniper i sammen, så jag tyckte det var lite kul att ha ett J-namn!

Marceline (Mars, Marcie, Marcy) är döpt efter karaktären Marceline the Vampire Queen i serien Adventure Time, helt enkelt för att jag älskar namnet och för att karaktären är en av mina favoriter hihi! 

Jamie längst bak på bilden och Marcie längst fram :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LuLeLo
2016-03-28 22:59
#3

Alla våra djur i familjen heter något på L (därav mitt användarnamn), så därför letade vi namn på L till Lotus. Slutligen var det uppisen som kom med namnförslaget, och det tog vi!

Katten: Luna
Mammas hund: Leo
Min hund: Lotus

Tass Josephine

amandatherese
2016-03-30 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har inget tema på djuren hemma utan har valt namn jag tyckt varit fina. Just nu har vi en katt som heter Filur och en hund som heter Helix. Helix hade fått arbetsnamnet Foppa hos uppfödaren och heter i stamtavlan Taste of Boysenberry, inget av dessa föll mig i smaken ^^, Att det blev just vad det blev var för att min mammas sambo skaffade jakthund samtidigt och döpte honom till Balder, kikade på vad resterande åkattraktioner hette på Liseberg och fastnade för Helix :D

Paxxa
2016-03-30 12:03
#5

Paxa vet jag inte varför jag valde. Det bara dök upp i hjärnan och jag fastnade för det. Inte så förtjust i det längre haha!

Zippo hette Zippo när jag tog över honom. Heter Early Bird i stamtavlan. Tänkte döpa om honom till Frost eller Dino, men det blev inte så. Avskyr namnet han har idag men men..

Vinna skulle heta Lyxa från början. Heter Taste of Luxury i stamtavlan. Jag ville ha ett lite kaxigt namn, och Lyxa passade med tidigare hundar och med namnet i stamtavlan. Men mamma gillade inte namnet, så då föreslog jag Vinna. Och det tyckte mamma bättre om.

Malla heter Matreshka i stamtavlan och kallades för det innan. Jag vägrar kalla henne för det, så mamma kom på Malla. Tycker det är fint och passar hyfsat med stamtavlenamnet.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

ipopuma
2016-03-31 14:35
#6

Izzi - Mina föräldrar tyckte det var så fint och var en i kull

Buzan. Heter först Bixi men hundarna hörde ingen skillnad på izzi eller Bixi och hon var så busig så det fick bli Busan (b kull)

Penny- Fick vi som 8 månader o så hade uppfödaren döpt henne redan (p kull)

Puma- Från en P-kull en av pappas kompisar tkt det var fränt och tydligen pappa också

Hibiki- från H kull i tema alkohol. Riktigt coolt namn så vi strök våra alternativ och kallade henne får Hibiki

Jaguar- Pumas valp och J-kull Och liksom Puma och Jaguar :P ja ni kanske ser det

Annons:
Mysisa
2016-04-01 00:45
#7

Amor heter Amor för att det står amr i pannan på honom. Kan kolla om jag hittar en gammal valp bild imorgon. Syntes bättre när han var liten. Mi heter Mi för att passa med Amor, Mi Amor ❤ Dotterns hund heter Candy efter Candy crush 😂 Lollipop och Festis har fått behålla stamtavle namnen. Blev ett omedvetet "godis tema" där Sen lilla Uno har också fått behålla namnet från stamtavlan. Mest bara för att jag är kass på att komma på hannamn

minavitas.wix.com/kennel

[linda1989]
2016-04-01 07:25
#8
[linda1989]
2016-04-01 07:25
#9
[linda1989]
2016-04-01 07:25
#10

Hade väldigt svårt att hitta på namn. Kom på massor med tiknamn men inte hannamn så det blev Chino till första och sen Mio. Bägge var lite impulsnamn då vi efter vi fick reda på vilken av valparna vi skulle få köpa skulle bestämma oss för ett namn till stamtavlan. Mina heter det jag bestämt och som uppfödaren sedan fört in så ingen skillnad på kennelnamnen mer än det som de heter innan tilltalsnamnet.

Mysisa
2016-04-01 07:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

väldigt dålig bild, men hoppas ni förstår

minavitas.wix.com/kennel

klarakarolina
2016-04-01 08:16
#12

Jag gillar "vanliga" namn på hundar haha mina föräldrar döpte sin valp till Frans Harald ("Frasse") efter min pappas farfar då Harald är ett släktnamn, mitt ex hund hette Viggo så bestämde mig för att min hund skulle heta Ludvig Harald och då kallas Ludde helt enkelt. Vart dock måttligt road när jag upptäckte att det är Sveriges vanligaste hundnamn för hanar😢

Corgitok
2016-04-03 20:05
#13

#11 Heter sötnosen Arr eller Ärr? :3

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Mysisa
2016-04-03 22:38
#14

#13 Han heter Amor. Dålig bild så de syns inte så bra men det står aMr i pannan

minavitas.wix.com/kennel

R.H
2016-04-03 23:24
#15

Lexus. Heter Lexus Grey Střípek snů i stamtavlan . Jag fick välja vad ett namn på L eftersom att det var L-kullen han kom ifrån och då tyckte jag att Lexus var fint namn!

Rocky heter min äldre hund , han är en omplacering och hade det namnet när jag fick honom så han fick behålla det :)

retrieverlove
2016-04-04 16:01
#16

Min äldsta hund Mezzi fick jag när han var två år så han fick behålla det namnet :) Min valp heter Lycka och jag kollade på sidor med populära hundnamn haha. Men jag tyckte att det var fint och att det passar henne! Alltid Lycklig! Hon heter Mezzi's Lycka i Stamtavlan.

Naviifax
2016-04-10 16:32
#17

I spelet "Zelda" finns det en liten ävla som heter

Navi

. Så det är därifrån namnet kommer, även om de flesta förknippar det med Avatar ;)

@adventuresofnavi | instagram

Upp till toppen
Annons: