Annons:
Etikettras-hundval
Läst 499 ggr
Mika-S
2016-03-27 21:49

Rasval

Hur kommer det sig att du valde just din ras/raser?  Var det på grund av egenskaper, utseende eller kanske slumpen?

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Annons:
LuLeLo
2016-03-28 23:01
#1

Utseende mycket faktiskt. Cockern är en fantastiskt vacker ras, det tyckte jag då och det tycker jag nu. Men jag tänkte faktiskt på det mentala med när mamma och jag letade ras, jag visste ju lite efter Leo (som först var min hund men sedan blev mammas), vad jag sökte. Matglädje, arbetsvilja och en glad hund, det är cockern det!

Idag skulle jag dock inte välja samma ras, pälsvården och jaktlusten passar mig inte så bra. Livet förändras!

Tass Josephine

Mika-S
2016-03-29 12:36
#2

Utseende har aldrig spelat så stor roll för mina rasval. Jag gillar korthåriga hundar, med stå öron och hälsosamt byggd kropp, men annat än det är oviktigt för min del. Collien valde jag för att jag ville ha en allround hund som jag kunde köra det mesta med. Hunden skulle vara mjuk,  lättbelönad, fungera bra i vardagen och på plan. 

I kepien ville jag ha en bruks-/tjänstehund med mod, arbetsintresse, fötterna på jorden, jävlar anamma och endel allvar. Den skulle inte vara begränsande på plan men jag hade inte krav på att den skulle fungera lika simpelt i vardagen.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

amandatherese
2016-03-30 10:44
#3

För mig var det enbart egenskaper som gjorde att just en engelsk springer spaniel fick flytta in i familjen. Sökte efter en hund med mycket will to please, följsamhet, glatt humör, hyfsat lättlärd och som man skulle kunna få till en riktigt bra av- och påknapp hos. Helix flyttade hem till oss som valp och är nu ett år och ena dagen en superstjärna, nästa har han inga öron och gör som han själv känner :D

Paxxa
2016-03-30 12:07
#4

Jag ville ha en hund som var stor och inte hade extrem pälsvård. Den skulle kunna ta utställningschampionat utan annan merit. Den skulle inte kräva så extremt mycket, hellre fysisk än mental träning, men ändå orka hänga med på allt. Den skulle vara lätt att ha lös, dvs låg jaktinstinkt och lite reserverad mot människor.

Det blev en Dalmatiner.

Det mesta stämmer, förutom att han älskar alla människor och skulle döda små sällskapsdjur om han fick chansen (jaktinstinkt).

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

klarakarolina
2016-03-30 14:46
#5

Jag fick upp ögonen för Aussien på grund av dens utseende. Jag hade inte så bra koll på rasen sen innan men läste på väldigt mycket och funderade och kom fram till att det var en hund som skulle passa mig. 

Letade efter en hund med mycket energi, arbetslust och som är lättlärd. Har inte fått hem min kille än (4,5 veckor kvar) men jag längtar!

Mika-S
2016-03-30 16:28
#6

#5 Lycka till med valpen! Gör gärna en tråd här på Valp&Unghund senare  så vi kan få följa valpens uppväxt och er tid tillsammans. 🙂

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Annons:
Turast
2016-03-30 20:41
#7

#5 kul med en till blivande aussieägare! 😍 Säger som miriams, starta en tråd här så vi kan följa er! 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
2016-03-31 08:42
#8

Är född i en renodlad schnauzerfamilj så mina två har också blivit schnuazers. Så har inte riktigt fått vara med och bestämma. 

Min dvärg fick vi genom att pappa kommenterade en status på valpar och vilka söta valpar (känner uppfödaren) varav hen "ska du inte ha en :P" sen åkte vi och kollade på dem. Och jag behövde ju en hund att jobba med då mitt intresse var stort så ja vi kom hem med en puppis.

Riesen var egentligen pappas från början men vi var menade för varandra så ja pappa fick skaffa ny valp XD. Med henne var hon bara en sådan superkombo så pappa kom hem en dag och sa "ja alltså nu får ni bli sura på mig men vi ska ha valp" och jag blev assur. Men hon blev min bästis!

Men blir en något annat än schnuazer när jag ska skaffa nästa hund :P fast jag måste minst ha en i mitt liv hela tiden <3

klarakarolina
2016-03-31 09:34
#9

#6 och #7 Tack! Det ska jag!

Ville så himla gärna ha hund under hela min uppväxt men mina föräldrar sa nej, tänkte sen köpa en egen när jag gick i gymnasiet men då kändes det som att jag inte riktigt ville bli så "låst", sen hade mitt ex en hund och jag insåg då att jag hade tiden och då bestämde jag mig. Det roliga är att nu när jag flyttat ut och ska köpa egen hund så har mina föräldrar köpt valp.

Wirrie-bell
2016-03-31 16:06
#10

Min första hund blev det av en slump :') Hade jag valt efter utseende hade jag valt Shar Pei, Amstaff eller TM tror jag… Det blev istället en blandning mellan Schäfer, Siberian Husky och Berner Sennen :') Kännde ditekt när jag såg min hund Aros att "Det där är min hund!!" och han har verkligen präglat mina val av raser i framtiden ;) De två nästahundarna som är planerade är av raserna Yakutian Laika(draghund) och Siberian Husky och de är då valda helt beroende på vad de vill jobba med :D Dock har jag bestämt att när jag inte längre har ork för hundar med så höga energinivåer (om den tiden någonsin kommer) så ska jag ha en Shar Pei och/eller Amstaff..

Upp till toppen
Annons: