Annons:
Etikettskaffa-valp
Läst 438 ggr
Turast
3/27/16, 6:12 PM

Valpköpet, letandet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur länge letade du kombinationer, uppfödare och ras innan du till slut köpte valp? Var det kanske ett impulsköp eller letade du i år? Var valet redan självklart? Osv! 

Och sen, kommer du göra något annorlunda nästa gång du ska köpa valp?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Guldhund
3/27/16, 9:28 PM
#1

Salsa var ett spontanköp. Det gick inte ens en vecka från att jag kom på att "fan, jag är ju 18! Jag får ju köpa hund om jag vill!" till att jag åkte sammanlagt 12 timmar för att hämta henne.

På en söndag slog det mig att jag kunde köpa hund. Började kolla på olika chihuahuauppfödningar och valpar till salu. Kontaktade en person om en hane och planerade att åka och kolla på honom samma vecka. Jag berättade om honom för min mamma som sade att om jag köper en mops så hjälper hon till som hundvakt under dagarna, eftersom en chihuahua kommer bli ihjältrampad av vår grand danois (Det hade nog hänt helt ärligt). Så jag kontaktade en person som sålde mopsar på tisdagen samma vecka. Han sade att om jag kommer på torsdag och hämtar henne får jag henne för 11.000 istället för 13.000 för att det blir en snabb affär.
När jag och mamma sen satte oss i bilen på torsdag samma vecka och körde sammanlagt drygt 12 timmar för att hämta en valp vi inte kunde NÅGOT om, sa vi att om hon inte hade stamtavla på plats så skulle vi vända direkt och inte köpa henne. När vi kommer dit så finns inte stamtavlan, men den ska skickas till oss och kommer inom ca 2 veckor enligt honom. Vi har redan fastnat för henne, piggast av alla i hela kullen och helt TOKIG (tänk er en liten guldhamster som kutar runt överallt. Så var hon).
Well, vi köpte henne, kostade 10.000 till slut, åkte hem och fick bara hoppas att hon inte var en smuggelhund och att vi varit riktigt dumma.
2 veckor senare kom stamtavlan och jag har världens bästa första hund och min livs stora kärlek ❤️

Nästa hund har jag redan börjat leta efter. Tänker aldrig göra ett sånt spontant köp igen, även om det blev lyckat. Så mycket hade kunnat gå fel.

Mika-S
3/27/16, 9:36 PM
#2

Med Castor var jag faktiskt inte supernoga. Jag tittade upp släkten lite och föräldrarna lite snabbt ett år innan Castors kull var planerad, ringde upp och pratade med uppfödaren och tyckte allt lät superbra. Uppfödaren var trevlig och enligt hennes beskrivning så skulle ett korthår från den kullen passa mig bra. Kullen var dock planerad till en tidpunkt som inte riktigt passade i mitt liv och jag glömde bort kombon.   Annat kom i vägen och allt som hette collie glömdes faktiskt  bort. 1,5 år senare när jag endast tittade runt lite efter en hund så råkade jag snubbla in på uppfödarens hemsida och  såg att hon hade en valp på 6 månader  kvar som hon då skulle sälja. Jag ringde upp henne och allt lät bra även denna gången så jag tog mig iväg på ett besök och fastnade för lille Castor. En vecka senare hämtade jag honom.  Så köpet var ganska impulsivt och det var ganska kul att det just vart från den kombinationen som jag hade kikat på över ett år tidigare.  Idag skulle jag dock inte köpa hund utan att kolla upp mer än jag då gjorde.

Med Styx gick det även där rätt snabbt. Jag visste sedan långt tidigare att kelpien var min ras och jag planerade att skaffa en sådan huligan men köpet kom ungefär 2 år innan jag planerat. ;)  Jag har bra koll på linjer och hundar i rasen och visste sedan tidigare just vad för hundar jag ville ha efter. Jag snubblade även här in på en uppfödares hemsida där uppisen hade fått återbud av en valp på 6 veckor. Bara av ren nyfikenhet kollade jag upp vad det var för kombo, utan minsta tanke på att köpa hund.  Fastnade väldigt mycket för hundarna bak i linjerna och fick ett par vänner att ordentligt syna igenom ALLT som fanns bakom. Jag hade tidigare träffat mycket släktingar till lille Styx och det var hundar jag tyckte om. Trots att det var en riktigt dålig tid för mig att ta valp tog jag kontakt med uppfödaren och hon tyckte just denna hund skulle säljas till det jag var intresserad av (hon hade fått säga nej till många intressanter just för att hon ville att Styx skulle gå till tjänst).  Bara efter ett par dagar av funderingar, diskussioner och hundkollar så bestämdes det att Styx skulle bli min.  Det kanske låter väldigt impulsivt men eftersom allt var så väl kontrollerat och genomtänkt så känns det inte som det var så.   

I framtiden skulle det vara skönt att ha lite mer framförhållning än jag haft när jag köpt hund, men när rätt hund dyker upp spelar det inte så stor roll hur det runt om ser ut. Jag får det att funka.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

LuLeLo
3/28/16, 11:12 PM
#3

#2 I'll make it work, well, true that xD

Tass Josephine

LuLeLo
3/28/16, 11:17 PM
#4

Båda våra hundköp i familjen har det varit god framförhållning på, ett år innan hundköpet började mamma och jag spara pengar och titta på ras / typ av hund som skulle passa. Leo är blandras köpt från blocket och en tjuvparning utan hälsokoller bakom så man kan inte direkt säga att han var välgranskad och välplanerad, men, det verkar funka bra ändå! Lotus kollade jag upp hälsan noggrant på innan, och den såg fint ut, men, jag fann honom via blocket, hälsade aldrig på föräldrarna och köpte honom från uppisen vid en parkering. Det låter ju som värsta tänkbara scenariot, men, uppisen var seriös och vi fick både papper, valpkitt och fortsatt kontakt med oss hem. Så köpet blev ganska lyckat ändå!

Inför nästa köp kommer jag dock vara riktigt noggrann, antingen kör jag lite #2's style över det hela eller så planerar jag väl med god framförhållning precis som tidigare fast med mer koll på hundens mentala kvalitéer.

Tass Josephine

Moofy
3/30/16, 11:28 AM
#5

Jag har varit rätt grundlig och beslutsam faktiskt. Följt tiken från väntan på löp, parning och dräktighet. Träffat mamman och uppf, har kontakt med pappans ägare. När jag var yngre tog vi hem en omplacering (blandras) med dåligt psyke som misshandlats och hur mycket jag än älskade den hunden ville jag komma långt bort ifrån den erfarenheten denna gång. Så jag gör allt tvärtom denna gång! Nu blir det en valp, en hane, och en mjukare ras, samt att jag kollat upp allt ordentligt. Så visst ligger det lite arbete bakom :)

Paxxa
3/30/16, 11:57 AM
#6

Jag hade letat efter den rätta kombinationen i typ ett halvår men det fanns inget.. En vacker dag tog en av världens (inom rasen) mest framgångsrika uppfödare kontakt med mig och sa att han ville att jag skulle deläga en tikvalp med honom. Det här skulle bli hans sista kull och han visste att jag vill avla, så hans linjer skulle inte bara dö ut. 

Efter lite om och men så köpte jag valpen helt och hållet till slut, eftersom uppfödaren är domare också så får jag inte ställa ut den om han dömer på samma utställning om vi deläger. Men uppfödaren har rätt att köpa en kull om han skulle ångra sig 😃

Kombinationen i sig var jag egentligen inte intresserad av från början. Det är utan tvekan fina hundar, båda föräldrarna är mycket framgångsrika, men jag hade inte riktigt fastnat för kombinationen. Kunde ju dock inte säga nej när jag blev erbjuden, lite smickrande. Så nu får vi se vad det blir utav valpen här.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: