Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 1319 ggr
idamadelenemoren
9/20/17, 7:24 AM

Osäker 7-månaders

Hej. Min valp är snart 7 månader gammal, och hon har blivit så otroligt osäker när de kommer till andra hundar. Verkligen nästan bara över en natt. Jag har egentligen ingen aning om varför, hon har liksom nästan inte brytt sig om andra hundar tidigare. Hur som helst så går vi unghundskurs på en klubb, med oss inräknat är det 8-9 hundar. Och de känns som att de verkligen inte gynnar henne överhuvudtaget. För de första så kan hon redan alla lydnadsgrejer dem tar upp (valp+unghundskurs), och även för att hon skäller, morrar, reser ragg och gör utfall liksom. Känns som att jag bara stressar upp henne onödigt mycket genom att bara vara där. Är det någon som har tips på hur jag kan träna med henne? Och är det egentligen ens värt att fortsätta gå på den kursen eller förstör de mer än de gynnar? Tacksam för svar

Annons:
MariaCB
9/27/17, 11:17 PM
#1

Jag tror att hon kommit in i ”spökåldern”. Jag har en snart 7-månaders som också börjar reagera på saker hon inte tyckt varit konstiga innan. Det jag brukar göra då är en övning som kallas ryggsäcken. Fick den från valpkursen vi går på. Den går ut på att du sitter på huk med hunden mellan dina knän, hundens rygg ska vara mot din bröstkorg (om det är en liten hund får den bara sitta mellan knäna) och sen ska man stryka över bringan på hunden. Jag brukar ”knåda” nackskinnet på min tjej men det beror ju på vad som passar hunden bäst. Övningen ska i alla fall göra att hunder känner sig trygg, att den har stöd från dig och att du har kontroll på situationen. Det här fungerar alltid för oss, blir hon osäker och börjar skälla sätter vi oss bara så och så får hon sitta o titta på det läskiga där hon känner sig trygg tills hon är okej med det. Det är väl det tipset jag kan komma på.

MariaCB
9/27/17, 11:23 PM
#2

Juste, det är smart o ha gjort övningen några gånger innan så att hon inte ba undrar vad fan matte gör som kommer och sätter sig på henne när hon faktiskt håller på och skäller ut några hahah:)

Tokryck
10/31/17, 8:54 AM
#3

Eller så  tar du ut avståndet och låter henne kolla in. Går du för nära får du reaktioner. Har du hundvänner hon kan träffa och gå promenader med? Jag skulle inte låta det vara även om du skulle tro att det har med åldern att göra och även om det har det kan sånt fastna. Träna, träna, träna!

Upp till toppen
Annons: