Annons:
Etiketthormoner-och-uppväxt
Läst 904 ggr
Jojsan
2016-09-22 18:09

Aktivering valp

Hur gjorde ni när ni hade en liten valp hemma, min är nu 9 veckor och jag vill inte överaktivera honom. Gått några korta promenader, miljötränat, han har sovit. Nu verkar han pigg igen och går runt och försöker hoppa upp på soffan, gnaga på soffan, gnaga på andra möbler osv. Han har leksaker av olika slag men soffan är ju mycket roligare såklart.. Höll ni koll hela tiden och sa åt varje gång dem bet på möblerna? Hur avledde ni uppmärksamheten? Försöker lära honom att han måste ju ha tråkigt ibland också. 

Han är inte så mycket för att äta så t.ex. kong fylld med godis tycker han inte är intressant. Om jag skulle sitta ner och leka med honom hela tiden lär han väl bli van med det och kräva det även när han är äldre?

Annons:
jenmjao
2016-09-22 18:16
#1

Jupp, istortsätt hela tiden (förutom när jag var på toa eller duscha) sprang jag efter valpskrället. Jag köpte väldigt mycket tuggben av olika slag och la i varenda hörn i lägenheten. Såfort valpen bet på skor, möbler eller sladdar avledde jag med leksak eller tuggben. Jag kunde sitta där och försöka vara roligare ganska länge innan han reagera, Och mycket beröm såfort han lät grejerna vara och noterade det jag höll i.
Det försvinner ganska snabbt (för dom jag haft) att dom tuggar på fel saker så stå ut.
Han ska ha tråkigt ibland, eller ganska ofta eftersom han är en liten valp, Aktiveringsleksaker eller tuggben är jätte bra att ha och använda sig av. Har du inga så klipp en flaska, ta toarullar eller gör vad som helst av gamla saker och ting :D

Nja, Alltså godis får du testa dig fram till, Min hane var väldigt godisglad, tiken också. Men när jag mött hundar som är gräsna har jag slagit till med hemmagjorda köttbullar, råa köttbitar, extra smaksatta ben, allt möjligt. Och nej jag tror inte han kommer kräva att du är med han 24/7 när han är äldre bara för han gör det nu, Om du ger han uppmärksamhet som i att ta upp i famnen, träna tricks m.m. Kommer han förmodligen vilja mer och mer, Men om du bara leker, avleder och är i närheten är det nog ingen fara.

Jojsan
2016-09-22 18:27
#2

#1 Jag är rädd att köpa fel slags tuggben som är för hårda för hans tänder eller som han kan råka få i halsen eller som helt enkelt inte passar till valp. Vilka typ av tuggben ska jag välja?

Om jag ger han en leksak eller tuggben för att avleda när han tuggar på möbler, kommer han inte förstå då att aha, om jag går och tuggar på soffan så kommer hon snart och leker med mig?

Testade just ta en toarulle och lägga lite av hans mat i och det funkade! Han blev upptagen en stund i alla fall..

jenmjao
2016-09-22 18:34
#3

Andas, Du är en hundägare nu, Snart kommer du nästan hoppas på att han kvävs, Nej förlåt det var ett riktigt uruselt skämt 😃
Köp hudrullar ifrån djuraffären, de finns i olika storleker, ifrån en meter långa till 10cm korta, Grisöron brukar mjuka upp sig, Knorrar. Det finns också färska ben i samma stuk om du vill köra på det (det får mina hundar som lyx). Hur stor är han? Vad är det för ras?

Det känns logiskt att det är så, Ja, Men jag tror inte det, Min valp reagerade iallafall inte så. Jag kan inte garantera vad andras valpar gör, eller hur dom agerar, Men min valp släppte det han höll på med för jag var roligare, Sen fick jag var ganska mycket roligare ett tag innan jag vågade gå där ifrån igen.

Det låter underbart! Det du kan göra är också "sök" inomhus, Toarullar släpper gaaanska mycket skräp efter sig, Men om du är okej med det så kör på toarullar och utöka ifrån att ge dom till att lägga dom längre bort och säga "sök" och berömma när han springer emot, Sen kan du söka igenom att gömma dom svårare och svårare, då blir det inte bara "att få ut godiset" som är arbetet utan även att använda nosen, Istället för att ge han mat i skål kan du också sprida ut det, gömma det (om han är intresserad) och be han hitta/söka.

Jojsan
2016-09-22 18:57
#4

#3 Haha, det låter ju lovande! 😉Han väger ungefär 3,7 kg nu, det är en australian shepherd.

Okej, då fortsätter jag på det viset då. Men hur gjorde du sen, för när jag avlett från soffan t.ex. och leker med leksak så stannar han hos mig och leker. Men sen om jag går och sätter mig och gör något annat går han tillbaka till soffan eftersom jag slutade ju leka med honom..

Tack för tipset! Det ska jag definitivt testa! Han är lite mager eftersom han inte är så förtjust i att äta, men han äter bättre om det är jag som ger maten ur handen eller till och med på golvet.. Av någon anledning.

jenmjao
2016-09-22 19:05
#5

Det är ju inte så stort, Då finns det ju många ben att välja mellan! Min valp vägde ungefär 12kg (han var runt 10-12veckor) och han fick ganska små hudrullar, Grisöron fick han en aning större samt färska ben. Var lite orolig att han skulle kvävas, precis som du. Men han var benaggressiv och jag fick arbeta bort det + ge större ben så han inte svalde dom hela för att "få dom för sig själv" 😕

Det gjorde min valp också, jag var envis om och om igen, Jag tror jag även använde mig av vattenspruta de stunderna han bet på sladdar (eftersom det är otroligt farligt), Endast vatten i en svag stråle och sprutade bara på kroppen, Men då var det verkligen "ajabaja", Om han kan orde tnej så testa med det och sen när han avslutar det du säger ifrån nej/ajaj/fy så belöna för att han avslutade så, NEJ betyder =du gör fel kom till mig. Det är som sagt bara första tiden som är rent av piss med en valp, om bara en månad kommer du se en otrolig skillnad, så håll ut 😉

Det är superbra! Det finns också blodmjöl som du kan köpa hem om han matvägrar när han blir äldre, det har jag fått köra ganska mycket på min matkräsna tik, Hade i lite vatten, lite blodmjöl (står mått på förpackningen) och torrfoder/färskfoder och gav henne så det var lite "extra gott"

Jojsan
2016-09-22 19:55
#6

Ska fara och köpa några ben imorgon då Glad

Hitills har han inte bitit på några sladdar, men det kanske kommer.. Han verkar förstå nej, då slutar han oftast och kommer rusande.

Blodmjöl, okej jag ska tänka på det ifall det blir aktuellt!

Annons:
jenmjao
2016-09-23 13:14
#7

Låter superbra, Så har han något positivt att gnaga på istället för fy saker.

Det förstod min hane också, Nej och ajaj förstod han direkt av någon anledning men det hindrade inte alltid han ifrån att ta skor, gnaga på bordskanten eller ta sladdarna 😭 Så vattensprutan var mitt sista hopp för at than inte skulle bli grillad av elen.. Behövde bara visa flaskan efter någon gång. Nuförtiden dricker han ur vattenflaskan (och kranar, duschen osv) så han är inte rädd för vatten alls, Vilket är positivt!

Dock är blodmjöl inte det roligaste att ha på golvet så det är ifall du behöver "hjälp att äta ur matskålen" hahaha😂

ipopuma
2016-09-23 21:57
#8

#3 hahahahvahahaha "hoppas på att han kvävs" kvällens men känner igen det. Så mkt gråa hår som kommer m. valp. Shaiping är superbra! lär hunden att tänka själv, engegera sig och börja använda hjärnan. Bra till vidare träninge :)

Jojsan
2016-09-24 14:53
#9

#7 Ja, ibland är det ju så roligt att göra saker man inte får 😃Tack för alla tips!

#8 Du får gärna berätta mer om hur jag kan använda shaping! 🙂 Det innebär att jag ska forma fram ett önskat beteende genom att han tänker själv, eller hur? Jag har börjat klicka in honom nu så snart kan jag nog börja klickerträna honom.

CayKantos
2016-10-03 08:33
#10

Angående hela det där med att leka om dom biter på saker dom inte bör. Tänk på att i starten lekan., men när han väl stannar och är engagerad i leken belöna honom med hög röst ev godis om han ser det som en belöning. Gör det inte med detsamma dock för då blir det ju inte en belöning för "du e här o leker med mig". Om han fortsätter bita i möblerna försök att göm leksaken" gör han uppmärksam på att du gör det och få han att välja att hämta ut leksaken för att kunna leka med dig istället för att gå direkt till möblerna igen. Gör detta ett par gånger med lek I mellan så att intresset för leksaken uppehålls. KOM ihåg att leka ofta bär han väl oxå är "duktig" så att säga eller när han kanske kommer till dig med leksaken då det betyder han har valt den över möblerna. Det går ju oxå att smöra in leksakerna i ngt gott så att det är en ännu bättre upplevelse för hunden att gnaga i den och det blir en belöning i sig själv :) Hellre end ruggleksak som smakar gott en ett möbel som smakar möbel eller?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojsan
2016-10-03 16:40
#11

#10 Tack för bra tips! Ska tänka på det :)

fridarebecka
2016-10-05 11:42
#12

#3 "Snart kommer du nästan hoppas på att han kvävs" 😂😂 Förstår vad du menar, ibland känner jag bara för att låsa in min valp i ett ljudisolerat rum och låtsas som att han inte finns för en stund 😉

Tack och lov/tyvärr (beror på hur man ser det😉) så har vi inte tillgång till ett sånt rum, så här kör vi på ben i alla olika former istället. Råa revben är nog det som funkar absolut bäst att sysselsätta min valp med, det kan han ligga länge och tugga på. Dock räknar vi det till lyxiga ben så det får han bara ibland, har köpt lite olika sorters hud"ben" för att se vad han gillar och för att han ska få lite variation 🙂 Revben är inte lika hårda heller som tex märgben men ändå hårdare än hudrullar.

Jojsan
2016-10-06 10:17
#13

#12 Vars köper du råa revben? Finns det på djuraffärer eller kanske på vanliga mataffärer? Hitills har jag bara testat torkade grisöron och det håller honom sysselsatt ett tag i alla fall.

Annons:
fridarebecka
2016-10-06 11:47
#14

#13 Har fått av jägare jag känner men det finns också på djurmagazinet i vår stad 🙂

jenmjao
2016-10-06 12:14
#15

Jag köpte märgben på en vanlig matbutik, Och skärde upp dom själv 🤔
Har dock sett att ica börjat med massa olika frysta ben "avsedda för hundar" med deras färskfoder? På djurbutiker finns det också färska ben i frysdisken men tycker dom är betydligt dyrare än i en vanlig butik.. Jag föredrar helt klart citygross, där finns grisknorrar, klövar, revben, köttfärs, märgben, allt!

CayKantos
2016-10-06 17:00
#16

#12 kolla ev om du har någon slaktare i närheten:)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

jenmjao
2016-10-06 17:06
#17

Jag menar revben inte märgben.. ***

Jojsan
2016-10-07 11:12
#18

Ska försöka kolla i butikerna vad som finns, känner tyvärr ingen jägare här där jag bor..

Upp till toppen
Annons: